Energimyndigheten har släppt en sammanställning av hur många som installerade solceller under 2023, inklusive en topplista med i vilka kommuner man har installerat mest.

Du kan läsa artikeln här: Facit 2023: Över 100 000 nya solcellsanläggningar

Redigerat av moderator:
Nissens
Intressant att så många installerades när elpriserna är låga igen. De hade bra säljare på installationsfirmorna. 😊

• Gilla
  • Arg
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
G
"Bäst i klassen" som jag ser det sämst!
Kinesiska solceller, vilket problem löser de i Sverige?

• Gilla
  • Arg
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Intressant att så många installerades när elpriserna är låga igen. De hade bra säljare på installationsfirmorna. 😊
Eller väldigt långa leveranstider...

• Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
H
mnils skrev:
Eller väldigt långa leveranstider...
Eller så kan de räkna hem dem.
Kalkyler från gnällisarna i forumet ska man ta med ett par lastbilsflak med salt.

• Gilla
larsbj och 5 till
  • Laddar…
Nissens
H Hus-i-Sörmland skrev:
Eller så kan de räkna hem dem.
Kalkyler från gnällisarna i forumet ska man ta med ett par lastbilsflak med salt.
Det är väl snarare så att alla säljarnas kalkyler visat sig vara glädjekalkyler eftersom de byggt på helt andra elpriser än vad vi haft det senaste året. Jag har så låga elkostnader nu att jag inte ens ids styra mitt värmesystem till de lägsta elpriserna. De är ju låga hela tiden. 😊

Däremot går börsen riktigt bra, det är där mina pengar ligger. 😊

• Gilla
  • Arg
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
H
Jag litar mer på fakta än dina känslor. Varför du drar in säljare i det här är också märkligt. Men du har visat prov på grov faktaresistens förut. Någon presenterar siffror som visar att deras anläggning är lönsam, du svarar med att byta ämne.

Men det kvittar, om anläggningen drar in mer än den kostar så får gnällspikarna tycka vad de vill. Ingen bryr sig.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
H Hus-i-Sörmland skrev:
Jag litar mer på fakta än dina känslor. Varför du drar in säljare i det här är också märkligt. Men du har visat prov på grov faktaresistens förut. Någon presenterar siffror som visar att deras anläggning är lönsam, du svarar med att byta ämne.

Men det kvittar, om anläggningen drar in mer än den kostar så får gnällspikarna tycka vad de vill. Ingen bryr sig.
Det är något speciellt med både solceller och elbilar som provocerar folk

Fick en massa hånskratt när jag köpte elbil och när det nu påpekas att min bil gått ner 100k i värde och man minsann får mycket diesel för det.

När man påpekar att 50.000 av dom fick jag tillbaka av staten och att jag kört 4000 mil på under ett år och att det motsvarar dom andra 50.000 så är det inget som biter.

Både jag och sambon laddar gratis på jobbet så 99% av milen har varit gratis laddning

Redigerat:
  • Gilla
wolololo och 6 till
  • Laddar…
Tycker det är lite märkligt med just solceller som får folk att gå igång.
Elbilar med för den delen.

Man gör det ju generellt för att minska driftkostnaden på villan.
Installeras det bergvärme så kommer knappt något argument emot.
Byta fönster likaså , dessutom är fönsterbyte något som sällan går att räkna hem ekonomiskt ur energisynpunkt , men visst kan jag förstå att det är skönt med nytt o fräsht.

Vi är ju många som köpt anläggningarna kontant & då är det korkad , för att det hade varit bättre o ha dem på börsen. Sedan kommer en lång uträkning på hur mycket man förlorat och man måste iaf räkna låneränta av någon märklig anledning. Brukar fråga om de räknar förlorade ränteintäkter på semestern eller pizzan de köpte senast.

Vi köpte ett hus för 2 1/2 år sedan vi ska bo i resten av livet & brakar på med allt för att för att få lägre driftkostnad. ( större hus )
Energi kommer vi alltid förbruka.
Solceller
Solfångare
Vattenburet värmesystem med vp
Tilläggsisolering……

Jag tycker energirelaterade lösningar är kul
Finns ju de som lägger pengar på att fara runt o kolla på fotbollshockey , det ifrågasätts aldrig.

• Gilla
wolololo och 8 till
  • Laddar…
G
Silly Bear Silly Bear skrev:
Det är något speciellt med både solceller och elbilar så provocerar folk

Fick en massa hånskratt när jag köpte elbil och när det nu påpekas att min bil gått ner 100k i värde och man minsann får mycket diesel för det.

När man påpekar att 50.000 av dom fick jag tillbaka av staten och att jag kört 4000 mil på under ett år och att det motsvarar dom andra 50.000 så är det inget som biter.

Både jag och sambon laddar gratis på jobbet så 99% av milen har varit gratis laddning
Och detta ska alltså premieras? Att köra flera tusen mil per år, är klimat och miljömässigt bra?
Det som provocerar är nog mer att vissa premieras skattemässigt, som tex dyra elbilar, ofta förmånsbilar, som körs mycket, samt skattemässigt även solceller.
Ladda "gratis" som exempel, vilken annan förmån är skattebefriad, ja, det skulle väl vara kaffe... allt annat läggs på toppen av lönen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Och detta ska alltså premieras? Att köra flera tusen mil per år, är klimat och miljömässigt bra?
Det som provocerar är nog mer att vissa premieras skattemässigt, som tex dyra elbilar, ofta förmånsbilar, som körs mycket, samt skattemässigt även solceller.
Ladda "gratis" som exempel, vilken annan förmån är skattebefriad, ja, det skulle väl vara kaffe... allt annat läggs på toppen av lönen.

Köpte inte elbil för klimatets skull utan av rent ekonomiska skäl.

Vi kör mycket bil och med lite enkel huvudräkning så blev elbil det bästa alternativet

Jag bestämmer inte reglerna, utan anpassar mig endast efter dom

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
G
Silly Bear Silly Bear skrev:
Köpte inte elbil för klimatets skull utan av rent ekonomiska skäl.

Vi kör mycket bil och med lite enkel huvudräkning så blev elbil det bästa alternativet

Jag bestämmer inte reglerna, utan anpassar mig endast efter dom
Jag skulle göra precis som du om jag var i snarlik situation men då bör du förstå att det i vissa lägen kan provocera då det premieras skattemässigt.

G OMathson skrev:
Jag skulle göra precis som du om jag var i snarlik situation men då bör du förstå att det i vissa lägen kan provocera då det premieras skattemässigt.

Europa vill ju ställa om till el så man måste premiera det på nått sätt för att få folk att köpa.

Sen kan jag tycka det är förjävligt från bilindustrins håll som absolut inte kunde sänka några priser och att elbonusen behövdes

Men när el bonusen försvann så gick det plötsligt bra att sänka priser

G OMathson skrev:
Helt sjuka saker premieras skattemässig som tåg och tidningar.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Nissens
H Hus-i-Sörmland skrev:
Jag litar mer på fakta än dina känslor.
Låga elpriser är fakta. Du kan kolla själv. Känslor handlar det absolut inte om.
H Hus-i-Sörmland skrev:
Varför du drar in säljare i det här är också märkligt. Men du har visat prov på grov faktaresistens förut. Någon presenterar siffror som visar att deras anläggning är lönsam, du svarar med att byta ämne.
Jo, det krävs bra säljare att sälja konserverad gröt.
H Hus-i-Sörmland skrev:
Det är väl just det som är problemet, det tar alldeles för lång tid att få tillbaka investeringen. Den dagen subventioneringen försvinner lär det bli omöjligt att få tillbaka den…

• Gilla
  • Haha
Jo An1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.