Byggahus.se

Få vet vad ett skuldkvotstak är

1. A
    Husägare · Kalmar Län · 17 363 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Visst, men problemet som också avhandlas är att om jag har ett hus som inte passar mig längre t.ex. när jag blir äldre, kanske med trapport, och vill sälja/köpa liknande men utan trappor där husen kostar lika mycket. Kostnaden för detta med t.ex. omtalad, avgifter, etc, skatt gör att många avstår pga att boendet blir så mycket dyrare. Därför sitter många kvar med bostäder som inte passar och andra som saknar dessa.

2. M
    Medlem · Skåne · 1 894 inlägg
    Hur tänkte du nu? Vi betalar världens högsta skatter men staten klarar inte ens av att upprätthålla de mest grundläggande samhällsfunktionerna som rättsväsende och försvar. Det höga skattetrycket och statens girighet samt övertro på att reglera allting in absurdum gör att tillväxten är mycket lägre än vad den skulle kunna vara.
    Ynkligt är att folk låter sig luras om och om igen!

3. stefancrs
    Medlem · Västra Götaland · 2 193 inlägg

stefancrs

Medlem
    Du får ju betala reavinstskatt vid en flytt även om du inte gör en reell vinst pga ditt nya köp, hur rättfärdigas det? Skatter ska vara begripliga och rättvisa.

Om jag äger ett kilo guld och priset på guld går upp till det dubbla och jag byter ut min guldklimp mot en annan lika stor och lika dyr så har jag väl inte realiserat någon vinst?

4. Strip
    Medlem · Västra Götalands Län · 1 328 inlägg

Strip

Medlem
    Det är väl ett problem i sig - folk begriper inte vad det innebär att realisera vinst. Vinst har man ju gjort om man får mer betalt när man säljer, än man betalat när man köpte.

Säljer du guldklimpen så har du ju realiserat din vinst. Vad du sen gör med dina skattade pengar är din ensak: köp en ny guldklimp om du vill. Vore det rimligt att vissa sätt att tjäna pengar ska vara undantagna från skatt? Det är ju ofta väldigt stora pengar det handlar om, ställ det i relation till övrig inkomst från exempelvis förvärvsarbete.

5. stefancrs

stefancrs

Medlem
    Strip: jag håller med i stort, men inte när det kommer till bostad. Man måste ha en och tjänar man inga pengar i samband med flytten så är reavinstskatt inte rimligt.

6. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 10 879 inlägg
    Jag kan tycka att reavinstskatten borde finnas kvar.
    Dock borde den kunna skjutas upp (räntefritt? eller man kanske också kan skjuta upp räntan) vid köp av likvärdigt eller dyrare boende.

Problemet är väl delvis också att man bor billigare i hus med obefintliga eller låga lån än vad motsvarande bostads eller hyresrätt kostar. Nyproducerade bostadsrätter har ju redan idag höga lån, vilket gör avgiften relativt mycket högre än vad den skulle kunna vara.

7. stefancrs

stefancrs

Medlem
    Uppskov har vi ju, men det är ju en skatteskuld, så även om priserna i framtiden går ner och du därmed aldrig kan realisera en vinst så kommer du få betala reavinstskatten i det läget.

Nyproducerade bostadsrätter har i regel för låga avgifter då de är baserade på att inget underhåll behövs den första tiden, sedan måste de höjas när smällen kommer... Allt för att få upp försäljningspriset (bra för byggbolagen givetvis, men den bildade föreningen har en rutten ekonomi).

8. Strip

Strip

Medlem
    Men det är ju faktiskt inte boendet som beskattas, det är ju relaterat till ägandet. Vill man slippa (se) den skatten är det ju fritt fram att hyra en lägenhet. Förvisso skattar man ju indirekt via fastighetsägaren, men det svider ju alltid lite mindre när man slipper se ordet "skatt" på notan :rolleyes:

9. Strip

Strip

Medlem
    Får man inte göra avdrag för reaförlust när det gäller fastigheter?

10. stefancrs

stefancrs

Medlem
    Inte vid ett annat tillfälle iaf, så vitt jag vet.

11. Olle i Stureby
    Medlem · Stockholms län · 144 inlägg

Olle i Stureby

Medlem
    Den som agerar på bostadsmarknaden sätter sig säkert snart in i betydelsen av olika begrepp, regleringar och restriktioner. Av dem är väl kanske begreppet "skuldkvotstak" ett av de minst relevanta och minst intressanta, även om det är tungvrickande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.