Visst, men problemet som också avhandlas är att om jag har ett hus som inte passar mig längre t.ex. när jag blir äldre, kanske med trapport, och vill sälja/köpa liknande men utan trappor där husen kostar lika mycket. Kostnaden för detta med t.ex. omtalad, avgifter, etc, skatt gör att många avstår pga att boendet blir så mycket dyrare. Därför sitter många kvar med bostäder som inte passar och andra som saknar dessa.
3 044 läst · 25 svar
3k läst
25 svar
Få vet vad ett skuldkvotstak är
-
-
14 okt 2016 07:59 #17
Ynkligt är att folk låter sig luras om och om igen! -
14 okt 2016 08:13 #18
Om jag äger ett kilo guld och priset på guld går upp till det dubbla och jag byter ut min guldklimp mot en annan lika stor och lika dyr så har jag väl inte realiserat någon vinst? -
14 okt 2016 09:05 #19
Det är väl ett problem i sig - folk begriper inte vad det innebär att realisera vinst. Vinst har man ju gjort om man får mer betalt när man säljer, än man betalat när man köpte.
Säljer du guldklimpen så har du ju realiserat din vinst. Vad du sen gör med dina skattade pengar är din ensak: köp en ny guldklimp om du vill. Vore det rimligt att vissa sätt att tjäna pengar ska vara undantagna från skatt? Det är ju ofta väldigt stora pengar det handlar om, ställ det i relation till övrig inkomst från exempelvis förvärvsarbete. -
14 okt 2016 09:09 #20
Strip: jag håller med i stort, men inte när det kommer till bostad. Man måste ha en och tjänar man inga pengar i samband med flytten så är reavinstskatt inte rimligt.
-
Renoverare · Trelleborg · 10 879 inlägg 14 okt 2016 09:16
13th Marine
Renoverare- Trelleborg
- Medlem okt 2011
- 10 879 inlägg
- 13 316 gillningar
- 1 408 bilder och filmer
14 okt 2016 09:16 #21Jag kan tycka att reavinstskatten borde finnas kvar.
Dock borde den kunna skjutas upp (räntefritt? eller man kanske också kan skjuta upp räntan) vid köp av likvärdigt eller dyrare boende.
Problemet är väl delvis också att man bor billigare i hus med obefintliga eller låga lån än vad motsvarande bostads eller hyresrätt kostar. Nyproducerade bostadsrätter har ju redan idag höga lån, vilket gör avgiften relativt mycket högre än vad den skulle kunna vara. -
14 okt 2016 09:31 #22
Uppskov har vi ju, men det är ju en skatteskuld, så även om priserna i framtiden går ner och du därmed aldrig kan realisera en vinst så kommer du få betala reavinstskatten i det läget.
Nyproducerade bostadsrätter har i regel för låga avgifter då de är baserade på att inget underhåll behövs den första tiden, sedan måste de höjas när smällen kommer... Allt för att få upp försäljningspriset (bra för byggbolagen givetvis, men den bildade föreningen har en rutten ekonomi). -
14 okt 2016 09:43 #23
-
14 okt 2016 09:48 #24
-
-
Medlem · Stockholms län · 144 inlägg 1 nov 2016 21:521 nov 2016 21:52 #26