MrJay
Vår platta blev gjuten en tid sedan av en byggfirma, tyvärr blev slutresultatet "sisådär" med 1cm skillnader på sina ställen vilket innebär extra utgift i form av flytspackling när vi fått huset helt tätt. Hursomhelst, våra ytterväggar består av cellplastblock från Jackon (Thermomur 350) och nu skall dessa upp. För den oinsatte är det block man staplar på varandra, precis som Lego, de är ihåliga och fylls med betong och slutresultatet är betongväggar med väldigt bra isolering.

Eftersom plattan är ojämn föreslog snickaren att vi lägger QuickFix distansbrickor i olika tjocklekar under blocken och på så sätt få en rak linje runtom (kontrolleras med marklaser). Då man får en luftspalt mellan plattan och blockens undersida på grund av distansbrickorna är förslaget att spruta in fogskum i utrymmet mellan blockens nederdel och plattan, på så sätt tätar vi hålet så betongen inte rinner ut vid gjutning samt undviker köldbrygga. Självklart får man vara extra försiktig då vi vill bara ha fogskum under cellplast på båda sidorna och inte i mitten där betongen kommer vara.

Tänker man rätt här eller finns det bättre lösningar? Jag vill självklart att det blir så bra som möjligt och väljer inte lösningar utifrån prislapp. Vi har redan gått runt med med betongslip på de värsta ställen runtom, det är många kvadrat med mycket armering som sticker upp och svårt att få helt plant.

Som fogskum mot betongen tänkte jag köpa in PURPRO byggskum från Relekta, är det det bästa för oss?

Jackon-Thermomur-350-Eivind-Olsen.jpg
(bild från Jackon)

Redigerat:
E
Spontan tanke är ju att fästa blocken i plattan med murbruk för att kunna väga in dem. Men det kanske blir köldbryggor då?

MrJay
E Emil_K skrev:
Spontan tanke är ju att fästa blocken i plattan med murbruk för att kunna väga in dem. Men det kanske blir köldbryggor då?
Tanken har slagit oss men jag tror det skapar köldbrygga då både väggarna och kantelementen är isolerade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.