732 läst ·
2 svar
732 läst
2 svar
Få upp 15 meter rör ur djupborrad brunn?
Under min gröna handpump med 15 meter rör under, hänger min trasiga elpump på ca 60 meter. Brunnen är 94 meter djup. Hur fasen får jag lättast upp rören till handpumpen för att kunna byta elpumpen? Helikopter? Oljeborrsrigg?
Det finns väl en risk att det rasar ned en massa jord och sten som hamnar ovanpå på pumpen om du drar upp röret?
Är det möjligt att dra upp pumpen så att den hamnar precis nedanför röret först? Då kan du sedan dra upp röret och pumpen samtligt.
Det borde gå att dra upp rörey om du bultar fast något kraftigt vinkelrätt mot stålröret och sätter domkrafter under detta och trycker det uppåt.
Är det möjligt att dra upp pumpen så att den hamnar precis nedanför röret först? Då kan du sedan dra upp röret och pumpen samtligt.
Det borde gå att dra upp rörey om du bultar fast något kraftigt vinkelrätt mot stålröret och sätter domkrafter under detta och trycker det uppåt.
Bästa svaret
Det bli ratt lyfta upp allt på ovansidan ca 0,5 meter,palla upp så den delen hänger kvar. Under foten så är det en pumpstång i ett rör som är skarvad med en gängad bit. Även röret är skarvat. Allt är i sektioner på ca 3 meter. Dom måste säkras med verktyg för att kunna hållas kvar i läge för att dela.
Tappar du något,så är det kört med att få upp handpumpsdelarna och vattenpumpen. Rekomederar att du tar kontakt med en som jobbar med handpumpar. Inte helt lätt med ett sådant jobb. Den typen brukar kallas Lejonpump och det finns några stycken som monterar/renoverar dylika. Ett företag Lejonpumpen finns i Bro, finns säker fler. Läs allt på länken.
https://leijonpumpen.se/
Tappar du något,så är det kört med att få upp handpumpsdelarna och vattenpumpen. Rekomederar att du tar kontakt med en som jobbar med handpumpar. Inte helt lätt med ett sådant jobb. Den typen brukar kallas Lejonpump och det finns några stycken som monterar/renoverar dylika. Ett företag Lejonpumpen finns i Bro, finns säker fler. Läs allt på länken.
https://leijonpumpen.se/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
El/Tele/Nätverksuttag Elko: Färgskillnad efter 15-20 år - Uppföljning!
El -
Kan jag lägga 15 ton matjord på garageuppfarten?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Uppvärmning Attefall 15 m2 med loft
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Sommarvatten, Grundfos CR15-10 får inte upp tryck...
Vatten & Avlopp -
Vad betyder ABT 8 100/150 ? Asfalt på garageuppfart ?
Grund & Markarbeten