stefancrs skrev:
Ja, så "hemskt" har människor haft det typ jämt iofs? Och har det fortfarande i stora delar av världen. Jag tror det blev viktigt först efter 60-talet eller så, och bara i delar av västvärlden, men jag kan vara ute och cykla.
Samhället utvecklas och folk får det bättre, och det förekommer mycket hemskheter i världen...eländes elände i mellersta eländes elände ...ja.

Men bara för att folk har det hemskt i andra länder så behöver vi inte försätta oss i en situation som gör det lika hemskt Sverige tycker jag :p

Hyltran från Veglemyren skrev:
Samhället utvecklas och folk får det bättre, och det förekommer mycket hemskheter i världen...eländes elände i mellersta eländes elände ...ja.

Men bara för att folk har det hemskt i andra länder så behöver vi inte försätta oss i en situation som gör det lika hemskt Sverige tycker jag :p
Det var heller inte min poäng. Jag tänkte snarare att bara för att vi i Sverige har tagit avstånd från att bo tillsammans med familjen (utöver egen partner och barn) så behöver man kanske inte tycka det är helt obegripligt att någon annan inte lika kraftigt tar avstånd från familjen.

Att vara "herre över sitt hem" kanske inte är det viktigaste i livet ;)

Och i andra länder och kulturer så flyttar äldre föräldrar hem till barnen, där det skapas generationsboende.

Är det föräldrarna som vill slänga ut dom? Nä jag tror inte heller att många unga vuxna betalar för att bo kvar hemma, de betalar nog hellre för att få ett eget boende ;)

Hyltran från Veglemyren skrev:

Det kan du ju påpeka för politikerna som försatt oss i den här situationen.
Om man nu bor i en storstad där en etta kostar två miljoner och det är 10-15 års bostadskö till hyresrätter så är det förstås inte så lätt för barnen att bara flytta. Dessutom är det vanligt med otrygga visstidsanställningar och man får varken lån eller hyresrätt om man inte har fast anställning.

G
johd01 skrev:
Jag ser inget fel i att man bor hemma gratis under perioder, så länge man gör något vettigt för de pengarna man sparar in på grund av föräldrarnas frikostighet. Exempelvis undviker csn-lån, sparar till kontantinsats etc. Men att hjälpa till hemma är ju en förutsättning oavsett, även om man betalar rejält med hyra kan man inte förvänta sig hotellservice.

Att lära barnen ekonomiskt förnuft kan man göra på andra sätt.

Men jag misstänker med tanke på hur dagens "ungdomar" är, att de flesta helt enkelt är bortskämda.
Det är absolut inget fel på dagens ungdom,utan det är fel på föräldrarna som inte vet ett jävla jotta om hur man uppfostrar barn.
Det finns inget som heter bortskämt barn utan det heter misslyckade föräldrar.

D
Finns det kvar någon oskriven kommunistregel som säger att föräldrar inte klarar av att sköta sin ekonomi och barnuppfostran utan inblandning av staten och diverse nationalekonomer?

AndersS skrev:
Och i andra länder och kulturer så flyttar äldre föräldrar hem till barnen, där det skapas generationsboende.
Ja, vanligt i t.ex. Tyskland.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.