Byggahus.se

Få unga vuxna betalar för att bo kvar hemma

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. J
    Medlem · Nivå 8
    Jag ser inget fel i att man bor hemma gratis under perioder, så länge man gör något vettigt för de pengarna man sparar in på grund av föräldrarnas frikostighet. Exempelvis undviker csn-lån, sparar till kontantinsats etc. Men att hjälpa till hemma är ju en förutsättning oavsett, även om man betalar rejält med hyra kan man inte förvänta sig hotellservice.

Att lära barnen ekonomiskt förnuft kan man göra på andra sätt.

Men jag misstänker med tanke på hur dagens "ungdomar" är, att de flesta helt enkelt är bortskämda.

• Laddar…
  3. stefancrs
    Medlem Nivå 12
  4. H
    Medlem Nivå 4

De unga som studerar på universitet flyttar väl oftast till studentrum. Jag har ingen erfarenhet av att bo i Stockholm, men i Lund har det alltid varit "bostadsbrist", ändock brukar det inte ta många månader att ordna ett studentrum.

5. stefancrs
    Medlem Nivå 12
    Det kommer ju alltid vara brist på det som är mest åtråvärt, så att säga. Billiga, centrala hyresrätter med "nära till allt" i en expansiv ort. Kommer aldrig stå sådana tomma några längre perioder.

Själv hyrde jag ett radhus i ett småbarnsområde i 1,5 år när jag flyttat till Umeå för att plugga, vilket inte direkt var mitt förstahandsval men det var ju en bostad :)

Stockholm är väl kanske inte det smidigaste valet av studieort så där tycker jag man får ta det onda med det goda om man ändå väljer att plugga just där.

6. FG
    Medlem · Nivå 9
  7. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    När det gäller studenter är det väl risk att statistiken blir lite missvisande kanske. Det är nog rätt många som fortfarande är skrivna hemma hos sina föräldrar men bor på studieorten.

8. N
    Medlem · Nivå 9
    Plikt är i mångt och mycket utbytt till lust idag, tyvärr.

9. FG
    Medlem · Nivå 9
    Det är en knepig situation för unga idag. Ska man betala hemma förutsätter det ju för det första att man har en inkomst - har man det så är det väl självklart att man betalar sin del.

Noterade att flera bostadsrätter här i området har ökat i pris med en faktor tre på tio år. Studentlägenhet är väl det enda alternativet för unga idag om inte föräldrarna hjälper till.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Vår dotter bodde hemma och arbetade under ett år efter gymnasiet. Hon var redan innan bra på att spara, och vi sade att så länge hon sparade en del av sin lön lite mer långsiktigt så behövde hon inte betala något hemma. och det var inget vi egentligen hade behövt säga. Nu när hon studerar på annan ort, så lyckas hon ändå spara lite av sina studiemedel. Jag fattar inte riktigt hur hon lyckas. Och vi vet att det inte är så att hon sitter inne och avstår från allt roligt, men lyckas spara ändå.

11. S
    Medlem Nivå 8
    Det beror ju också på hur man betalar. Jag bodde hemma rätt så länge och jag betalade inte ett öre i hyra. Däremot gjorde jag många inköp såsom dagligvaror och teknik, jag fixade saker och står än idag för vissa fasta kostnader som nästan bara nyttjas av mina föräldrar.

Sen som mexitegel skriver så beror det ju på vart man är skriven. Jag känner t.ex en som inte bott hemma ens under studietiderna men hon är än idag skriven hos ena föräldern för vissa ekonomiska fördelar. I statistiken blir ju hon en som bott "hemma" länge och inte betalat ett öre.

12. A
    Medlem Nivå 1
    Med två hemmaboende vuxna barn har vi löst det så att så länge man pluggar så betalar man ingenting för att på så sätt slippa ta lån. När man börjar jobba har man sex månaders hyresfritt, sedan får man betala för sig. En kväll i vecka from 16 års ålder får man laga middag inkl allt annat köksfix. Tvätt och städ får de självklart ta hand om för sina egna delar. Men de flesta av deras kompisar har full service hemma och betalar inget..

• Laddar…
  13. Hyltran från Veglemyren
    Medlem Nivå 12
    Jag fattar inte hur man som vuxen orkar välja att bo kvar hos sina föräldrar. Usch va jobbigt att inte vara herre över sitt eget hem.

14. stefancrs
    Medlem Nivå 12
    Ja, så "hemskt" har människor haft det typ jämt iofs? Och har det fortfarande i stora delar av världen. Jag tror det blev viktigt först efter 60-talet eller så, och bara i delar av västvärlden, men jag kan vara ute och cykla.

15. Alfredo
    Medlem · Nivå 19
    Med den bostadsmarknad som råder i "storstäderna" handlar det nog oftast inte om att "välja" att bo kvar utan att man inte har något annat rimligt val.