Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Få tyst på nyinstallerad skjutdörr (swedoor)

1. B
    Medlem · 2 inlägg

berres

Medlem
    Har precis monterat en swedoor (jeld-wen) skjutdörr som går inuti väggen med deras karmpaket. Dessvärre låter det som att det är grus i skenan. Har lokaliserat att ljudet skapas av att dörren kan röra sig bra mycket i nederkant och att ljudet uppstår då den urfrästa skenan i nederkant av dörren kommer i kontakt med styrpiggen på golvet.

Sjukt störigt när man ändå köpt en relativt dyr dörr (om man räknar in karmsatsen) och det låter som att man varit och fyndat på jysk bland demovaror. Jag hade nog hellre tagit ett konstant skrapljud men just att det kommer och går gör att det låter som att det är grus i skenan.

Några som upplever samma sak? Har ni lyckats fixa det? Vi har inte hunnit bygga igen väggen eller spikat på täcklisterna.

Funderar om man kan dra i någon klarlack eller högblank tålig färg eller nått i skenan som kan dämpa ljudet. Annars om man skulle kunna förse piggen eller skenan med nått gummi eller plast men det ska ju helst hålla också.

Vi kommer att kontakta Swedoor också.

Logga in för att se filmer.
    Redigerat 19 aug 2021 08:19
    • Laddar…
  2. ClasseClas
    Medlem · Stockholm · 2 995 inlägg

ClasseClas

Medlem
    Jag installerade en pocketkarm köpt på K-Rauta på landet. Jag köpte en lös standard innerdörr som jag fräste ur ett styrspår för piggen i golvet. Den skjutdörren rullar fint och tyst.

Jag skulle prova att ta lös dörren och torka ur aluskenan upptill. Sen skulle jag kolla styrspåret i dörren och göra rent det. Ev smörja spåret med stearinljus eller paraffinolja. Därefter testa både att sänka dörren för att få den att spåra bättre mot piggen men även att höja dörren för att se om det blir skillnad. Att skjutdörren vickar lite mot styrpiggen får man nog räkna med. Däremot ska det inte höras några skavljud vid öppning och stängning. Ta ur dörren tillsvidare och kolla noga var spikar och skruvar tar vägen när du gipsar och sätter lister/foder mm. Det är ingen kul att repa upp dörren pga någon listspik som sticker för långt in i karmen.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · 2 inlägg

berres

Medlem
    Tack för svar!

Ljudet blir konstant om jag medvetet skjuter dörren mot piggen så det är inte upptill.
    Hade den i princip högst upp tidigare (men att muttrarna fortfarande går fritt från aluskenen). Testade att sänka den en hel del och missljudet kvarstår.

Bra idé med nån form av hård olja eller vax. Kanske skulle funka med hård glidvalla.

Tack för tipset att hänga bort dörren när vi skruvar dit gipsskivorna

Redigerat 19 aug 2021 10:37
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.