Byggahus.se

Få tillbaka hendpenning?

1. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem
    Hej igen allihop....

Efter att ha strulat med husbygget nu i 6 månader och inte ens fått ett bygglov ännu, börjar man tröttna på allt... :(

Idag fick jag i klartext veta av kommunen att dom inte ger mig bygglov... :'( Jag får helt enkelt rita om huset eller skippa garage på tomten...

Vi har betalt handpenning på både hus(10 000:) och tomt (25 000:)... Men när jag betalade det så visste vi inte att vi inte fick bygga det huset på den tomten...

Huset bryter mot planen på 3 punkter, och för att få in garaget på tomten krävs att vi flyttar det för nära tomtgränsen... Och detta godtjänner inte kommunen...

Alltså... Eftersom vi redan när vi betalde handpenning på tomten, hade bestämt oss för huset, borde väl säljaren berättat för oss om problemen med stadsplanen???
    Vi fick ju inte tillgång till den förrän vi beställde nybyggnadskartan, och då hade vi ju redan betalt handpenning på både hus och tomt...

Tomten är såld av husföretaget, och dom har hela tiden vetat om problemen, har vi förstått nu i efterhand...

Kan vi, om vi bestämmer oss för att hoppa av allt, kräva tillbaka handpenningen??? Jag menar dom har ju sålt en produkt till oss som dom visste att vi skulle få problem med, men inte berättatt detta förrän vi redan hade betalt...

2. B
    Medlem · 91 inlägg

blofeldt

Medlem

Re: Få tillbaka hendpenning?

Nej, ni får inte tillbaka handpenningen om ni inte i avtalet speciellt angett att köpet skall gå tillbaka vid problem med bygglov.

Ledsen, men så är det. Se alltid till att noga granska avtalen och komplettera med allt ni kan komma på som kan gå fel.

3. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Vi har i köpekontrakten på huset lagt till att köpet ska hävas om vi inte får bygglov... Men inte skrivit något om handpenningen... Där står varken att den går förlorad eller att vi får tillbaka den...

Angående tomten, blev vi lurade att betala handpenning så fort vi bara kunde, för annars skulle tomten gå förlorad.... I kontraktet på tomten har vi inte med några förbehåll.... Men där står att vi måste bygga ett hus som är gjort av säljarens bolag...

4. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Handpenningen är väl tänkt att täcka säljarens kostnader fram till det ev. avslaget av bygglov, banklån e.dyl. som tex. ritningar, ansökan osv. och så är det väl hos de flesta husleverantörer.
    Däremot har man ju rätt att häva köpet om inte bygglov/banklån beviljas men handpenningen är nog förlorad, är jag rädd.
    Ang. handpenningen på tomten, där ingen klausul finns ang. rätt att häva köpet såvitt jag förstår, så skulle jag def. säga att handpenningen också går förlorad, tyvärr :-/

MEN, under har ju skett förr, ni kanske har en snäll och tillmötesgående husleverantör ;) som dessutom kanske har kö på sina tomter/hus vilket ju skulle kunna innebära att det är "sålt" igen så fort ni hävt köpen mao. kanske de skulle kunna låta er få tillbaka handpenning på tomten iaf. men jag kan dessvärre inte se att ni kan "kräva" något :-/

//Christina.

*EDIT* Å, andra sidan är jag inte jurist, så det kanske finns andra tolkningar här på forumet ;)

5. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Nej... Jag misstänker att det blir svårt att få tillbaks handpenningen, för det ska ju täcka deras kostnader för ritningar o sånt...

Men dom borde ju också informerat oss tidigare om kommande bekymmer tycker man... Eftersom dom var fullt medvetna om dem...

Men jag satt just nu och hittade ett mail från i våras, där säljaren uppger att tomten är 25 x 35 meter... Vilket jag har haft i bakhuvudet hela tiden att dom påstod.... Men när jag fick ut nybyggnadskartan från kommunen så var tomten "bara" 24 x 35 meter... Den sista metern hade i vårt fall antagligen räddat oss....

(Hittade alla gammla mail på en hotmail adress... som jag inte raderat... Härligt med mail ibland.. ;))

Då har dom ju lurat oss... Och jag har skriftligt bevis på att dom lurat oss...
    Jag har även ett annat mail där dom skriver att vi får placera garaget i tomtgränsen... Men nu ska det enligt planen ligga 2 meter in...

Totalt har vi blivit lurade på 3 meter.... >:(
    Ju mer jag tänker på det... Desto mer anser jag att jag inte bara ska ha tillbaka handpeningen utan även kräva ersättning....

Som sagt... jag har allt skrfitligt....

Någon som ändrat uppfattning om mina chanser???

6. F
    Medlem · 823 inlägg

Huvudregeln vid hävande av köp är att parterna skall i sin HELHET återgälda vad som uppburits.

Dvs häver du ett köp av en TV skall TV:n tillbaka till säljaren och du får tillbaka ALLA dina pengar.

Så om kontraktet inte anger något beträffande handpenningen är det bara för säljaren att betala tillbaka HELA handpenningen. Det är bara om kontraktet eller något annat anger att säljaren har rätt att tillgodoräkna sig hela eller delar av handpenningen som han har rätt att göra det.

Dessutom förhåller det sig så att för en näringsidkare är det svårt att med framgång hävda att något annat gäller än det som finns angivet i avtalet.

Lycka till!  :)

7. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Du menar alltså att det uttryckligen måste vara formulerat i kontraktet, att om man häver köpet så återbetalas inte handpenningen.
    Så om den meningen saknas så kan man alltså häva ett köp när som helst och få tillbaka hela sin handpenning,
    det låter ju jättebra för köparen av vad det än gäller, MEN vad är det då för mening med "handpenningsbegreppet" över huvud taget??
    och hur kommer det sig att de flesta som bryter sitt kontrakt ändå får betala eller rättare sagt, inte får tillbaka redan erlagd betalning i form av den sk. handpenningen??

//Christina.

8. F
    Medlem · 823 inlägg

Man måste skilja på att häva ett avtal och att begå kontraktsbrott.

Ett exempel då man häver ett avtal är när motparten inte fullgör sina förpliktelser. Köper jag en TV och det blir fel på TV:n som säljaren vägrar att laga, har jag rätt att häva köpet och få tillbaka mina pengar (mot att säljaren får den trasiga TV:n förståss.)

Ett exempel på kontraktsbrott är när man (utan rätt att häva) inte fullgör det som åligger en t ex att betala enligt avtalet. Köper jag en TV och jag sedan inte hämtar och betalar den enligt överenskommelse får säljaren sälja TV:n till någon annan och tillgodogöra sig så mycket av handpenningen att det täcker de merkostnader som säljaren hade med anledning av mitt kontraktsbrott.

Hoppas det klarnat, Lycka till! :)

9. B
    Medlem · 2 901 inlägg

;)Re: Få tillbaka hendpenning?

Nja... vet inte om det klarnade riktigt helt och fullt ;) det vore kanske lättare om du exemplifierade med tex. fastighetsköp.
    Hur översätter man "trasiga TV'n" och "ej betalda TV'n" på frågeställningen i ursprungsinlägget??

//Christina.

10. F
    Medlem · 823 inlägg

Om husföretaget inte levererar huset så har man rätt att häva köpet och få tillbaka sin handpenning.

Om man inte betalar huset på utsatt tid så har företaget rätt att häva och sälja huset till någon annan.

:)

11. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Ockej... Men då är frågan (som jag ställer mig)...

Häver jag köpet på riktiga grunder då, och därmed kan återkräva handpenningen??

Det står i kontraktet på huset att jag har rätt att häva köpet om jag inte får bygglov... Så den handpenningen borde jag då kunna återkräva... Enligt föregående inlägg....

Men vad det gäller tomten står inget sådant.. Men det står att jag inte får tillbaka handpenningen om jag inte fullföljer köpet.... Så den borde jag inte få tillbaks??

MEN !!!
    Ännu mer rellevant i mitt fall.... Jag kan påvisa att dom har givit mig felaktiga uppgifter, och jag har ju köpt tomten med tron att den var 25 meter bred och att jag fick bygga garaget i tomtgräns... Detta har jag skriftligt från säljaren.... Nu är tomten bara 24 meter och jag måste placera garaget 2 meter från tomtgränsen...

Jag menar... Det måste väl ge mig rätten att häva köpet med full återbetalning av handpenningar, ELLER??

Jag tycker till och med att jag borde få ersättning utöver detta.... Jag har ju blivit blåst!!!

12. F
    Medlem · 823 inlägg

När det gäller tomten kan läget vara lite knepigare.

Får köparen/byggaren inte bygglov för ett visst hus är det naturligt att denne skall ha rätt att häva avtalet beträffande det hus som han inte får uppföra.

Har husföretaget andra hus för vilka bygglov kan meddelas blir det svårare för köparen att häva ett köp av tomten om inte det speciella huset (som inte fick uppföras) utgjorde en förutsättning för tomtköpet.

Lycka till! :)  

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.