J
Hej
Jag har hamnat i en tvist och behöver visa transaktioner för ett husköp för 12 år sen. Bevisbördan ligger på mig.
Banken säger de sparar upp till 10 år bara. Jag vet att off line brukar dom arkivera i mikrofilmer upp till 30 år.
Hur går jag tillväga för att få banken att samarbeta?

S
Trist. Banker sparar olika data olika länge beroende på vilka krav de har på sig.

Har du inte sparat underlag på dessa transaktioner själv?

Mäklarna tar väl kopior av lite allt möjligt i samband med köp, kan kanske byrån vara behjälplig?

D
Ja det är trist.

Bankerna sparar normalt i 10 år, hade en diskussion med en annan där hennes bank sparade endast 5 år och att man skulle göra ett aktivt val för att den banken skulle spara 10 år?
Vet inte om det stämmer.

Jag vet inte vilken form av tvist du hamnat i men varför skulle din utsaga/trovärdighet värderas lägre än motpartens?

Är det skilsmässa, gå raskt vidare och försök glömma förlusten.

RoTe
Med vem har du tvisten? Är det en bank så är det bästa rådet att byta bank.

J
Tvisten gäller arv. Jag behöver visa att jag har betalat en del av kontantinsatsen med arvspengarna som jag fått.
Jag kan spåra arvspengarna från ett sparkonto hos en annan bank tills den flyttas till Nordea 1 månade innan husköpet. Det enda som saknas är kontoutdrag för denna månad som visar att jag betalade till mäklaren/ säljaren.
Förresten betalar man till mäklaren eller direkt till säljaren? Har inget minne av transaktionerna överhuvudtaget.

RoTe
Vem har du tvisten med och varför har det gått över tio år innan det blivit en tvist?

S
J Jens33 skrev:
Tvisten gäller arv. Jag behöver visa att jag har betalat en del av kontantinsatsen med arvspengarna som jag fått.
Jag kan spåra arvspengarna från ett sparkonto hos en annan bank tills den flyttas till Nordea 1 månade innan husköpet. Det enda som saknas är kontoutdrag för denna månad som visar att jag betalade till mäklaren/ säljaren.
Förresten betalar man till mäklaren eller direkt till säljaren? Har inget minne av transaktionerna överhuvudtaget.
Handpenning betalas till mäklarens klientmedelskonto.

Likvid på tillträdesdagen går till säljarens lån och resten till säljarens konto direkt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
S Sthlm_ skrev:

Likvid på tillträdesdagen går till säljarens lån och resten till säljarens konto direkt.
Tack för det.
Då måste det finnas en transaktion hos mäklaren. Ska fråga dom om dom kan visa det.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
J
S Sthlm_ skrev:

En fråga, alltså kontantinsatsen på tillträdesdagen (förutom handpenning som betalades några månader innan) överförs direkt till säljarens konto eller?
Samma sak för bolån som jag tog?

S
J Jens33 skrev:
En fråga, alltså kontantinsatsen på tillträdesdagen (förutom handpenning som betalades några månader innan) överförs direkt till säljarens konto eller?
Samma sak för bolån som jag tog?
Yes precis. Eventuella lån löses först och sedan sätts överskjutande in på säljarens konto direkt.

J
S Sthlm_ skrev:
Yes precis. Eventuella lån löses först och sedan sätts överskjutande in på säljarens konto direkt.
Varför står på mina skuldebrev 12te/feb fast tillträdesdagen var 28de?
Bolånen blir utfärdade tidigare eller?

S
J Jens33 skrev:
Varför står på mina skuldebrev 12te/feb fast tillträdesdagen var 28de?
Bolånen blir utfärdade tidigare eller?
Yes du signerade nog dina bolån med banken några veckor innan så att finansieringen var klar. Sedan på tillträdesdagen så togs lånen upp (du börjar betala ränta) och likviden överförd till säljaren.

• Gilla
Jens33
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.