Byggahus.se

Få rundat hörn skarpt?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hallå!
    Vi har ett ytterhörn i vår hall som är väldigt avrundat men vi hade velat ha det skarpt. Jag gissar att man kan sätta upp ett hörnskydd, men måste man fylla ut hörnet med något? Om man inte fyller i det på nåt sätt, kan man då spackla hörnet när det inte är något bakom hålen i hörnskyddet? Är det någon som vet hur man gör?
    Tack!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    hornskydd.jpg

(Bilden är inte exakt)

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Det avgörande borde vara radien på hörnet. Börjar den närma sig en cm bör du antagligen spackla upp det innan du sätter dit hörnskyddet.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Tack! Vanligt väggspackel i så fall? Tar ett tag att torka när det blir så mycket?

4. A
    Medlem · Nivå 19
    Hur mycket är det? Det brukar framgå av förpackningen hur tjockt man maximalt bör lägga. Är det mer än så kan man ta flera omgångar eller byta produkt. Gips kan man lägga tjockare än spackel.

5. L
    Medlem · Nivå 11
    Är radien stor hade jag skruvat en remsa med gips för att fylla ut sen hade jag tagit en stödplanka på ena sidan av väggen så den blir en förlängning av väggen och sen tryckt spackel in i "fogen" givetvis är stödplankan bara en stump man håller löst för att få en skarpvinkel.