6 383 läst · 66 svar
6k läst
66 svar
Få plats med tre barn och mig i lägenhet -Tips önskas
Hej alla duktiga!
Jag är nyseparerad och har köpt en lägenhet på 79 kvm. (Det var max vad min budget klarade av i denna dyra stad).
Det är en 2:a omgjord till en ”trea”. Dvs ett extra litet rum (dock utan fönster). Jag har en son på 13-år och ytterligare en son och dotter som är 12 år.
Den enklaste lösningen vore att låta killarna dela på det största sovrummet, låta tjejen ta det andra största och så tar jag det lilla utan fönster. Men jag skulle så gärna vilja ge dem ett eget litet utrymme. Mycket pga att 13-åringen är ganska problematisk och kommer bli jobbigt för brorsan att dela rum med honom.
Har någon nåt tips? Känns som jag gått igenom hur många lösningar som helst. Men känns inte bra. Jag försöker absolut tänka utanför boxen. Ex. har jag funderat på att ha ett litet rum i köket, som är avsett för matplats. Vardagsrummet är stort nog att ha matsalsbord, vilket jag dessutom tycker är trevligare än köksbord. Men bägge fyller en funktion, men för min del känns det överflödigt att ha både och.
Jag har bifogat den planritning jag fick från mäklaren som stämmer hyfsat.
Jag är nyseparerad och har köpt en lägenhet på 79 kvm. (Det var max vad min budget klarade av i denna dyra stad).
Det är en 2:a omgjord till en ”trea”. Dvs ett extra litet rum (dock utan fönster). Jag har en son på 13-år och ytterligare en son och dotter som är 12 år.
Den enklaste lösningen vore att låta killarna dela på det största sovrummet, låta tjejen ta det andra största och så tar jag det lilla utan fönster. Men jag skulle så gärna vilja ge dem ett eget litet utrymme. Mycket pga att 13-åringen är ganska problematisk och kommer bli jobbigt för brorsan att dela rum med honom.
Har någon nåt tips? Känns som jag gått igenom hur många lösningar som helst. Men känns inte bra. Jag försöker absolut tänka utanför boxen. Ex. har jag funderat på att ha ett litet rum i köket, som är avsett för matplats. Vardagsrummet är stort nog att ha matsalsbord, vilket jag dessutom tycker är trevligare än köksbord. Men bägge fyller en funktion, men för min del känns det överflödigt att ha både och.
Min dotter fick samma problem - men de tre barnen i tidiga tonåren går mellan pappa (som bor nära) och mamma halva tiden. Barnen har fått var sitt rum och hon sover i (nyköpt och lämplig för ändamålet) bäddsoffa/myssoffa i vardagsrummet när barnen är där.
Fungerar över förväntan!
(Nybyggd hyres-4:a på 81 kvm, kök/vardagsrum i kombination, liten klädkammare, pyttesmå rum, varken vinds-eller källarförråd eller gemensam tvättstuga.)
I detta fall har barnen också kvar sina gamla, rymliga rum hos pappa.
Fungerar över förväntan!
(Nybyggd hyres-4:a på 81 kvm, kök/vardagsrum i kombination, liten klädkammare, pyttesmå rum, varken vinds-eller källarförråd eller gemensam tvättstuga.)
I detta fall har barnen också kvar sina gamla, rymliga rum hos pappa.
Redigerat:
Känns väl som det enklaste är att göra om matrummet till ett till sovrum. Alla gamla matrum och dylikt på Gärdet i Stockholm är omgjorda till små sovrum på det viset.
Nackdelen med det är ju att du måste gå igenom det sovrummet för att komma till sovrum 2.
Ett annat alternativ är att man gör det till dedikerad matplats och så gör man ett sovrum in till balkongen. Och väggen som då vätter mot vardagsrummet kör man industriglas i. Du får då dock endast indirekt ljus in i vrummet (+ att det såklart blir mindre).
Du kan även sätta upp industriglas eller liknande in till sov 3 för att få mer ljus där inne.
Nackdelen med det är ju att du måste gå igenom det sovrummet för att komma till sovrum 2.
Ett annat alternativ är att man gör det till dedikerad matplats och så gör man ett sovrum in till balkongen. Och väggen som då vätter mot vardagsrummet kör man industriglas i. Du får då dock endast indirekt ljus in i vrummet (+ att det såklart blir mindre).
Du kan även sätta upp industriglas eller liknande in till sov 3 för att få mer ljus där inne.
Dela sovrum 1 i två delar och gör en ny dörr till vardagsrummet vid balkongdörren.C Cs79 skrev:Hej alla duktiga!
Hej!yonna skrev:
Det stämmer att jag inte skrivit det. Ska lägga till det. Men nej, jag har inte barnen på heltid utan varannan vecka. Pappan bor nära och han har starkare ekonomi än mig, så han har köpt ett radhus där alla har ett eget rum. En av anledningarna till att jag vill kunna erbjuda nåt eget till dem, även om det såklart blir mycket mindre.
Ett annat alternativ är att bygga ett till rum i vardagsrummet fast på längden, eventuellt flytta dörren till det andra extra sovrummet i vardagsrummet så att det blir en korridor till resten av vardagsrummet som ändå blir ganska hyggligt stort.C Cs79 skrev:
Att sno plats i köket tror jag inte blir bra.
Fast det måste ju gå att växla av den bärande väggen tänker jag, men om det inte är ett alternativ så tycker jag förslaget ovan blir det bästa alternativet, dom stora pojkarna får varsit lika stort rum utan fönster, du tar det stora rummet och merparten av förvaringsbehovet, flickan får det andra riktiga sovrummet.
Vem säger att du inte får göra det? Visst blir det en dyr dörröppning, med anlitande av konstruktör samt bygganmälan plus själva arbetet, men om du gör enligt regelverket får föreningen svårt att hindra dig (och du borde vinna i Hyresnämnden om föreningen nekar).C Cs79 skrev:
Min broder och hans fru ställde bokhylla mm som rumsdelare i vardagsrummet och ställde deras säng bakom så barnen kunde få varsitt rum.C Cs79 skrev:Hej alla duktiga!

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 147 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 147 inlägg
Det kan ta lång tid om styrelsen inte vill ge tillåtelse utan att det måste gå via hyresnämnden.1 16386 skrev: