Byggahus.se

Få ordning på grusväg/infart.

1. T
    Medlem · Huskvarna · 1 573 inlägg

Tjoa

Medlem
    Har försökt att få till vår gemensamma infart i grannskapet.
    Den används av bilar, ca 4 hushåll.
    Det är ingen samfällighet utan vi kommer övrens om när grus behövs och så delar vi på det osv. Servitut finns förstås.
    Men jag tycker jag testat allt. Fyllt igen hålor, packat, och skrapet med väghyvel men lik förbannat blir det hål i vägen.
    Alltid när det är regn. Vad gör jag för fel?
    Skrapar jag för grunnt? Behövs mer fyllnadsmaterial? Rinner vattnet inte igenom?
    Blev värre efter att fiber drogs fram genom vägen. Hålen blir nästan på samma ställe var gång.

Hjälp mig.

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 617 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Det är inte så att det är en primitiv väg där man lagt ett slitlager direkt på lera eller silt? D v s det saknas bärlager samt eventuellt förstärkningslager? Vi har sådana sträckor här i samhället och två veckor efter sladdning eller nygrusning är hålen tillbaka om det är så pass regnigt som den här vintern.

Finns ens diken så att vägkroppen kan torka ut?

3. T

Tjoa

Medlem
    Faktiskt inte. Under är det ett gammalt makadamlager på va 70cm.
    Hela området är ett gammalt lagerplats för grus och makadam.
    Ett elände att peta i när man ska göra nåt med trädgården. Läs tjälkrok och grävmaskin.

4. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 617 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Ok, då är problemet inte att leran äter underifrån i alla fall.

Har ni bra bombering på vägen så att vattnet kan rinna av?

Sen upplever jag generellt att det icke glamorösa sättet att trolla bort potthål, d v s med väggrus, skottkärra och skyffel är hundra gånger bättre än att försöka få bort dem maskinellt. Maskinen drar bara dit en massa större grusmaterial och sen är hålet där igen ganska snart.

5. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 298 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Hur djupt går ni ner när ni hyvlar ska man bli av med hålen behöver man ju ner till botten på dessa

• Laddar…
  6. T

Tjoa

Medlem
    Jag har gjort så. Kört dit grus med skyffel och skottkärra. Låtit det packa sig någon vecka. Sedan sladdat vägen med fyrhjuling. Blir kanonbra. Ända tills det blir regm.

7. T

Tjoa

Medlem
    Även om man fyller igen hålen?

8. G
    Medlem · 961 inlägg

Ganescha

Medlem
    Potthål kommer du nog aldrig undan om det är en grusväg. På våran grusväg så samlas alla som vill i grannskapet sista lördagen varje månad och så går vi och fyller i hålen. Potthål börjar som väldigt små pölar, när bilar kör i dem så skvätter man upp vägmaterial och så blir dom större och större.

• Laddar…
  9. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Ja eftersom botten på gropen är hård och tät så kommer regnvatten samlas på den nivån och då kommer all 0 fraktion av det du fyller med ligga i botten och allt grovt åker ut så hyvlar man med rätt lutning på vägbanan så vattnet rinner av så löser det sig

10. T

Tjoa

Medlem
    Så eftersom den delen av vägen ligger mellan två infarter och är lägsta punkten kommer man med ditt resonemang inte undan bekymret om man inte löser vattenavrinningen?

11. L
    Medlem · Norrbotten · 2 004 inlägg

Lutte

Medlem
    Ett lösare packat material än själva vägen kommer försvinna.

Att sladda vägen är bara ett quick fix, ska man få det att hålla och man har väg att ta av så ska den hyvlas med bombering så att vatten inte står kvar på vägen och skapar problem.

Sen ska det underhållas också så man har kvar bomberingen, annars är det att lasta pengar i sjön.

Har man inte väg att ta av så får man sprida nytt slitlager. Typ 0-16 och låta det ligga tills det är packat och då hyvlar man

• Laddar…
  12. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Nej det är korrekt då får man hyvla ner och sen sprida grus så man höjer vägen

• Laddar…
  13. T
    Medlem · Stockholm · 690 inlägg

Taxture

Medlem
    Brukar hjälpa att salta materialet man fyller potthålen med......
    Men det är för mycket vatten i vägytan som ställer till det......
    den här ”vintern” har jag fått fylla potthål varje vecka och vägen är bitvis som en tvättsvamp

• Laddar…
  14. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 698 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Som tidigare sagts så måste man bli av med vattnet som blir stående på vägen. Senast jag grusade vår väg så sladdade jag den med lastpall och saltade sedan direkt efteråt, på så sätt behålls fukten i gruset under en längre period och vägytan binder ihop bättre under tiden som den packas av trafiken. Vägen som är lite över 100m håller ihop bra nu, med undantag för anslutningen mot den asfalterade vägen, det lutar ner mot asfalten och blir ofta vatten stående där. Bästa sättet att underhålla den biten är med en skyffel och lite grus då och då.

• Laddar…
  15. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 315 inlägg

Zixten

Medlem
    Mina tankar.

Se till att det är bra diken.
    Se till att bomberingen är bra.
    Kolla när det regnar hur bra vattnet rinner av vägen, kanske att man behöver ändra bomberingen en aning där det är som värst?

Fyll hålorna med grus. (jag brukar fylla hålorna innan jag skrapar vägen, tycker det blir lite bättre så)

Se till att folk lär sig att använda ratten, man kan faktiskt oftast undvika de flesta hålorna när man kör, en del verkar ha som sport att verkligen köra i alla hålor..

Med dom vintrarna vi har nu med bara regn och åter regn så är det nog i stort sett omöjligt att få bort alla hålor.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.