J
Hej!
Renoverade köket för runt 10 år sedan, ljusa, lackerade ek-luckor. Allt eftersom tiden gått har behoven i köket förändrats något och nu ska en extra ugn in. Detta gör att en lucka behöver bytas mot en annan storlek. Nu finns ju exakt samma kvar längre men jag har hittat en kompromiss som vi kan leva med.

Nu till frågan: De befintliga luckorna har mognat i färgen och är mer gula i färgen än när de var nya. Den nya luckan som ska in är nu ljus och ser helt enkelt ut som ny! :) Men jag vill att den ska se lite mer "mogen" ut för att smälta in. Finns det något bra knep för att få träet att mogna snabbare?

MVH
Mikael

Tror att det finns olika lacker med uv skydd för att det inte skall gulna. Så en lack utan uv skydd. Annars går det nog blanda ihop och testa olika bets färger.

J
Eftersom även nya luckan är lackad på fabrik antar jag att det är UV-skydd i lacken. Trodde det samman på de gamla luckorna (IKEA) också men dessa har faktiskt mognat lite under de 10 åren.

När den intensiva vårsolen kommer kanske man ska prova att ställa lådan i ett soligt hör några timmar... Utan solskyddscreme.:)

BirgitS
En ugn är ju vanligen svart och bryter därför av mot all ek och då skulle man ju kunna tänka sig att den nya luckan också får vara svart. Enda skillnaden blir ju hur stort det avvikande området är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.