Byggahus.se

Få ny gräsmatta att se gammal ut

1. A
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Vi har en, i mina ögon, fantastiskt fin gammal gräsmatta. Den innehåller massa små blommor av olika slag, mycket mjuk skön mossa och en del gräs.
    Nu är vi tvungna att lägga nytt gräs över ett ganska stort område, pga grävarbeten, men hur får vi denna nya plätt att matcha den gamla? Gräsfrömixarna består ju bara av gräs, och det blir en fläck som märker ut sig med mörkt gröna, grova grässtrån, i vår moss-blom-gräsmatta.
    Sökningar visar att det här är ett ganska ovanligt problem och att folk oftast vill bli av med gamla gräsmattor, men det måste väl finnas nån mer som varit med om det?
    Hoppas på tips här!

2. A
    Medlem · Nivå 20
    Det löser inom två år, mossa, tusenskönor, etc, kommer vandra in i det nysådda.
    Så ta det lugnt så sköter trädgården själv det.

3. A
    Medlem Nivå 3
    Tack Anders, så är det kanske, jag får bara ge mig till tåls!

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 16
    Japp. Inga problem. Tiden och naturen löser det rätt snabbt tillsammans.

Det måste finnas ett oräkneligt antal villaägare som rensat och dödat mossa i sina gräsmattor, bara för att upptäcka att det mycket snart kommer tillbaka om man inte sköter mattan som ett spädbarn (el golfgreen).
    Vitklöver, tusensköna, revsmörblomma, maskrosor, groblad, tistlar, kvickrot etc etc kallas inte ogräs för inte.

• Laddar…
  5. G
    Medlem Nivå 5
    Om du vill påskynda integrationen av icke-gräs inslagen i den gamla gräsmattan i den nya.

Skulle du kunna ta pluggar av den gamla gräsmattan och implantera i den nya.

Gräv ut en liten klump gammalt gräs, gräv ut en klump ur den ny gräsmattan av samma storlek och form. Byt plats på dem. Stampa till för att packa ner och fixa nivåerna.

Upprepa på ett annat ställe. Ju fler pluggar, ju snabbare matchar gamla och nya gräs ytan.

6. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 21
    Och jag som vill bli kvitt den "mjuka sköna mossan" och få min gamla gräsmatta att se ny ut... :p