54 692 läst · 14 svar
55k läst
14 svar
Få loss säkerhetsskruv?
Hej. Håller på att byta en altandörr och hade tänkt att spara handtaget o låset som sitter på idag. Saken är den att en av skruvarna är av den typ som "bara" går att skruva dit men ej att ta loss. Misstänker att det finns något specialverktyg som man kan få loss skruven med. Är det någon som vet om det finns att köpa något sådant någonstans, eller är det bara att ringa till klåssmeden?
Tack på förhand.
/hedde
Tack på förhand.
/hedde
Köp en "svinpitt" (ja den heter så). Borra ett hål i skruven och skruva i den vänstergängade svinpitten så skruvas skruven ut.
Jula Postorder*Skruvutdragarset, 5 delar
Jula Postorder*Skruvutdragarset, 5 delar
En liten vass huggmejsel funkar ofta men det tar en stund.
/Kent
/Kent
Medlem
· västra götaland
· 73 inlägg
vanlig spårmejsel ca 6-8 mm bred fungerar utmärkt. trych hårt!
Jag skulle råda dig om du nu har handtag som är i gott skick, ring LÅSKILLEN!!!
Börja inte med varken svinpitt, hugmejsel eller andra mejslar, du kommer att FÖSTÖRA kromet på ditt handtag!
Jag hade ett montageteam som monterade mina låsbara handtag fel och skulle försöka få bort envägsskruven, och dom lyckades både repa och ha bort kromen.
Skruvarna är HÄRDADE precis som JPM säger och dess fumktion är att de bara ska gå att skruva IN, och INTE ut!!
För att ta bort dessa SKA du förstöra, det är dess uppgift.
Men valet är ju ditt, lycka till!!
Börja inte med varken svinpitt, hugmejsel eller andra mejslar, du kommer att FÖSTÖRA kromet på ditt handtag!
Jag hade ett montageteam som monterade mina låsbara handtag fel och skulle försöka få bort envägsskruven, och dom lyckades både repa och ha bort kromen.
Skruvarna är HÄRDADE precis som JPM säger och dess fumktion är att de bara ska gå att skruva IN, och INTE ut!!
För att ta bort dessa SKA du förstöra, det är dess uppgift.
Men valet är ju ditt, lycka till!!
Skillnaden på att få loss en envägsskruv är stor, är den maskingängad så kan man knacka lite om det är utrymme för det. Men är det träskruvsvarianten och det inte är förborrat innan ja då kan ni knacka, semestern är ju till för en del hopplösa projekt.
Vet inte hur just dessa envägsskruvar ser ut men den varianten som ser ut som en vanlig spår med "avfasningar" åt fel håll kan ibland gå att få ur med att man sätter en likadan skruv i skruvdragaren och använder den som mejsel. Sedan är det hårt tryck och långsamt som gäller.
Träskruvsvarianten av "engångsskruven" går att knacka ur (egen erfarenhet), men man behöver ett vasst don/försänkare och en portion tålamod. Försök att hålla donet stilla så att det bildas ett litet "hål" som sedan hjälper till att vrida skruven. Knacka med lätta slag på hammaren, annars ökar risken att något blir "förstört".
Det är de första varven som är jobbigast sedan går det "lättare".
roli skrev:Träskruvsvarianten av "engångsskruven" går att knacka ur (egen erfarenhet), men man behöver ett vasst don/försänkare och en portion tålamod. Försök att hålla donet stilla så att det bildas ett litet "hål" som sedan hjälper till att vrida skruven. Knacka med lätta slag på hammaren, annars ökar risken att något blir "förstört".
Jepp! Exakt så gjorde jag oxå och det blev inga skador på något utöver skruven.
Gammal tråd, men kan nämna att jag igår plockade ut ett par envägs säkerhetsskruvar. Hade först sökt på nätet, och hittade bl.a. den här tråden, och kom på att jag vid något tillfälle hade köpt ett kitt med "grispittar" i olika storlek. Lyckades hitta fram dessa...
1) Gjorde först en borrmarkering med en körnare i skruvskallens centrum.
2) Borrade sedan med ett borr, kunde inte se storleksmarkeringen, men det måste varit 2,5 - 3,0 mm (borrade ca 5 mm djupt).
3) Drog i en mindre "grispitt". Gick hur galant som helst att få ut en skruvarna!
1) Gjorde först en borrmarkering med en körnare i skruvskallens centrum.
2) Borrade sedan med ett borr, kunde inte se storleksmarkeringen, men det måste varit 2,5 - 3,0 mm (borrade ca 5 mm djupt).
3) Drog i en mindre "grispitt". Gick hur galant som helst att få ut en skruvarna!
Liknande trådar
-
Få loss äldre infälld brytare/ram?
El -
Hur fästa tillbaka lossad avloppsslang till undersidan av zinkhon?
Tvättstuga -
Få isär/lossa 90-böjar (110-rör (pvc)) från förbränningstoalett?
Ventilation -
Toalett och handfat är monterade kloss mot varandra
Badrum -
Hur f...n får man loss expansionskärlet?
Värme allmänt