Är dålig på detta, kanske någon har tips på hur jag får loss rotorn. Jag har öppnat upp den underifrån (där luften sugs in) och tycker mig kommit ganska långt. Har tagit bort vad jag hade förväntat mig vara de sista skruvarna på sista plasttallriken (se bild) och hade förväntat mig att kunna dra ut rotorn, men den sitter kvar. När jag vickar på plasttallriken så tycker jag även att under kullagret samt att hela rotorn vickar. Har även försökt knacka ovanifrån, men inte allt för hårt. Tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Motorn är en Domel 462.3.451-7 som sitter i en Allaway PM30. Jag har inte hittat någon sprängskiss, men från databladet på motorn så kan man åtminstone se detta:
Jag skulle tro att den är uppbyggd på nedanstående sätt, men kan såklart inte vara helt säker:
Jag har alltså tagit bort "cover", "fan impeller" samt den svarta delen av "diffuser" och även skruvarna till den vita plasttallriken som väl är en del av "diffuser" den också. Tycker att jag har gjort allt för att kunna dra ut rotorn nu. Eventuellt att den faktiskt är lös nu i botten men att den sitter bra i toppen där med kullagret. Har knackat som sagt där i toppen på axeln, men inte allt för hårt.
Jag skulle tro att den är uppbyggd på nedanstående sätt, men kan såklart inte vara helt säker:
Logga in
Skapa konto
Jag har alltså tagit bort "cover", "fan impeller" samt den svarta delen av "diffuser" och även skruvarna till den vita plasttallriken som väl är en del av "diffuser" den också. Tycker att jag har gjort allt för att kunna dra ut rotorn nu. Eventuellt att den faktiskt är lös nu i botten men att den sitter bra i toppen där med kullagret. Har knackat som sagt där i toppen på axeln, men inte allt för hårt.
Lagret sitter i diffusern och rotorn ska ut till vänster på sista bilden, det kan vara ett glidlager på kollektorsidan. Så försök lite lätt att bända på diffosern, bara lite och runt om många ggr, det sitter en ( gummi) packning mot statorn och dom brukar fastna rätt bra av värme. Är alla skruvar borta som har med diffusern att göra ska den komma loss. Det är diffusern som håller rotor och lager på plats när man ser på bilden.
Böjde runt lite och hörde ett ljud som påminner om när det släpper mot en packning, så blev lite exalterad, men visade sig vara ljud från diffusorn som sprack
Ska gå bra att limma ihop tror jag.
Lagret är ganska så inneslutet i diffusorn, eventuellt (eller åtminstone nästan) ingjuten. Så inte så servicevänlig som jag hade hoppats på. Ska testa lite mer senare i veckan, reser bort nu i några dagar.
Lagret är ganska så inneslutet i diffusorn, eventuellt (eller åtminstone nästan) ingjuten. Så inte så servicevänlig som jag hade hoppats på. Ska testa lite mer senare i veckan, reser bort nu i några dagar.
Klicka här för att svara