3 714 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Få loss plugg med fyrkantsmutter i gjutjärnsvattenås?
Jag behöver rensa efter ett gammalt gjutjärnsvattenlås. För att kunna gena in till avloppsstammen behöver jag därför skruva bort pluggen i vattenlåset (se bild). Pluggen har ett kvadratiskt 14x14 mm huvud som jag inte kommer åt med skiftnyckel eller polygrip, och med vanliga moderna hylsor får jag inte fäste nog. Någon som vet om det finns något gammalt specialverktyg för sådana pluggar eller något annat käckt sätt att få loss pluggen utan att spräcka vattenlåset? Jag antar att pluggen inte har skruvats ur sedan huset byggdes 1968...
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Har ett exakt likadant och kan säga att med mindre än dynamit så går den inte att rucka på 😀. Jag antar att resten nedanför oxå är likadan som vår för i sådana fall så är det bara att stoppa ner handen så kommer du känna öppningen där vattnet försvinner vidare. Den är som en halvmåne under klumpen (som jag kallar den). Där är det bara att krafsa loss, om det finns något, grus och dyl och plocka upp. Annars är vacuum pump att föredra framför rensslang.J Jonat B skrev:Jag behöver rensa efter ett gammalt gjutjärnsvattenlås. För att kunna gena in till avloppsstammen behöver jag därför skruva bort pluggen i vattenlåset (se bild). Pluggen har ett kvadratiskt 14x14 mm huvud som jag inte kommer åt med skiftnyckel eller polygrip, och med vanliga moderna hylsor får jag inte fäste nog. Någon som vet om det finns något gammalt specialverktyg för sådana pluggar eller något annat käckt sätt att få loss pluggen utan att spräcka vattenlåset? Jag antar att pluggen inte har skruvats ur sedan huset byggdes 1968...
Tacksam för svar!
Det var supersnabbt svarat! Men, jag hittar inget stopp när jag känt med handen som du skriver och nedströms vattenlåset rinner vattnet fritt. Därför antar jag att stoppet sitter strax efter låset och skulle vilja komma åt med rensband eller stålfjäder via "korslutningshålet" - om det nu går att öppna. För en massa år sedan fick jag till att öppna motsvarande plugg uppströms där problemet är nu, men där gick det att komma åt pluggens fyrkantstopp mycket bättre. Därför vill jag prova med ett bättre verktyg innan jag ger upp och går vidare med dynamit.4774 skrev:
Har ett exakt likadant och kan säga att med mindre än dynamit så går den inte att rucka på 😀. Jag antar att resten nedanför oxå är likadan som vår för i sådana fall så är det bara att stoppa ner handen så kommer du känna öppningen där vattnet försvinner vidare. Den är som en halvmåne under klumpen (som jag kallar den). Där är det bara att krafsa loss, om det finns något, grus och dyl och plocka upp. Annars är vacuum pump att föredra framför rensslang.
Det är ett vattenlås i gjutjärn och pluggen har rostat fast, normlt. Ta inte tag med större grejer där, om du har otur så spricker hela vattenlåset och det är kört, bara bila upp. Har du en gasolbrännare, så värm på fyrkanten och du måste även värma ca 3 - 4 cm runt fyrkanten med, gjutjärn kan spricka vid för stor tempskillnad.Den ska bli i princip röd utan att smälta, det kommer att ryka bra och osa en del. Sen låter du den kallna lite och sen ruckar du lite på den fram och tillbaka, det gäller att få den att röra sig 10 ondelar .J Jonat B skrev:Det var supersnabbt svarat! Men, jag hittar inget stopp när jag känt med handen som du skriver och nedströms vattenlåset rinner vattnet fritt. Därför antar jag att stoppet sitter strax efter låset och skulle vilja komma åt med rensband eller stålfjäder via "korslutningshålet" - om det nu går att öppna. För en massa år sedan fick jag till att öppna motsvarande plugg uppströms där problemet är nu, men där gick det att komma åt pluggens fyrkantstopp mycket bättre. Därför vill jag prova med ett bättre verktyg innan jag ger upp och går vidare med dynamit.
Varma nyckeln öppnar allt.
Redigerat:
Jag har skrivit detta förut:
Sitter det fast ska man aldrig ha bråttom.
Aldrig. Bråttom.
Jag hade kratsat ur i springan runt pluggen, fuktat med ATF-olja och värmt med varmluftpistol så att oljan blir tunn och materialet rör sig. Väntat en eller två dagar.
Ny ATF, ny värme.
Nya en-två dagar, så att oljan kryper ner.
Efter ett par varv med denna procedur och nån vecka eller två på igen med dragskaftet. Jag skulle bli förvånad om den inte kommer till slut, hel. Trixet är att låta oljan krypa ner, lösa upp rosten och smörja.
Det tar sin tid.
Tålamod.
Aldrig. Bråttom.
Jag har fått loss en hel del fastrostat på gamla bilar och annat med denna metod.
ATF och tålamod.
Ungefär som cigarr och whisky.
https://www.byggahus.se/forum/threads/rensplugg-i-maessing-till-gammal-60-tal-golvbrunn-sitter-stenhart.396531/
😉
Sitter det fast ska man aldrig ha bråttom.
Aldrig. Bråttom.
Jag hade kratsat ur i springan runt pluggen, fuktat med ATF-olja och värmt med varmluftpistol så att oljan blir tunn och materialet rör sig. Väntat en eller två dagar.
Ny ATF, ny värme.
Nya en-två dagar, så att oljan kryper ner.
Efter ett par varv med denna procedur och nån vecka eller två på igen med dragskaftet. Jag skulle bli förvånad om den inte kommer till slut, hel. Trixet är att låta oljan krypa ner, lösa upp rosten och smörja.
Det tar sin tid.
Tålamod.
Aldrig. Bråttom.
Jag har fått loss en hel del fastrostat på gamla bilar och annat med denna metod.
ATF och tålamod.
Ungefär som cigarr och whisky.
https://www.byggahus.se/forum/threads/rensplugg-i-maessing-till-gammal-60-tal-golvbrunn-sitter-stenhart.396531/
😉
Tack, men jag behöver ett bättre verktyg än de standardgrejer jag känner till för att både få bättre tag om fyrkanten och få till ett högre vridmoment. Jag har provat med vanliga hylsor. Med 17 mm får jag inte grepp - den är för stor - och 16 mm är för liten...J jonaserik skrev:Det är ett vattenlås i gjutjärn och pluggen har rostat fast, normlt. Ta inte tag med större grejer där, om du har otur så spricker hela vattenlåset och det är kört, bara bila upp. Har du en gasolbrännare, så värm på fyrkanten och du måste även värma ca 3 - 4 cm runt fyrkanten med, gjutjärn kan spricka vid för stor tempskillnad.Den ska bli i princip röd utan att smälta, det kommer att ryka bra och osa en del. Sen låter du den kallna lite och sen ruckar du lite på den fram och tillbaka, det gäller att få den att röra sig 10 ondelar .
Varma nyckeln öppnar allt.
Du skrev tidigare att den är 14mm, det råkar inte vara strax över 13mm, dvs 1/2"?J Jonat B skrev:
Oavsett typ av verktyg så dra inte direkt, Det är en varning. Har sett för många som gått i bitar, och jag har bara värmt med svetsen och då har dom lossnat.J Jonat B skrev:
Alternativ kan ju en såhär hylsa vara något, om den inte är för lång:
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/hylsor/multihylsa-38-2000046779
De brukar fungar hyfsat, även om de slits rätt hårt när man tar i ordentligt, men så länge den löser ditt problem gör det kanske inget om den kasseras efteråt.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/hylsor/multihylsa-38-2000046779
De brukar fungar hyfsat, även om de slits rätt hårt när man tar i ordentligt, men så länge den löser ditt problem gör det kanske inget om den kasseras efteråt.
De där kan sitta som fan, speciellt om ingen varit på den senaste 40 åren. Kämpade, och lyckades, med vår första men numera borrar jag upp dom bara och sen pluggar med något annat efteråt.
De är i allra flesta fallen ändå dags att byta, när orken infinner sig
De är i allra flesta fallen ändå dags att byta, när orken infinner sig
Jag ska ha det i åtanke men vill prova att dra pluggen med lämplig muskelstyrka först.namnbyte skrev:
Kan säga att jag i nio års tid har prövat allt och lite till. Den rör sig inte. Däremot har jag aldrig varit med om stopp i det heller utan stoppet brukar sitta vid avloppet i garaget som ligger före . Så mitt tips kvarstår; Vacuum pump några gånger så löser sig det mesta och rinner bort ner till brunnen
Hmmm, jag fattar inte hur du menar. Det stopp jag har ligger etfter vattenlåset jag hänvisat till. I golvbrunnen efter det är det inga problem.4774 skrev:
Kan säga att jag i nio års tid har prövat allt och lite till. Den rör sig inte. Däremot har jag aldrig varit med om stopp i det heller utan stoppet brukar sitta vid avloppet i garaget som ligger före . Så mitt tips kvarstår; Vacuum pump några gånger så löser sig det mesta och rinner bort ner till brunnen