Hej alla, första inlägget, misstänker att det blir många fler frågor över tid. Jag har köpt ett renoveringsobjekt och första prio blir att få alla rum funktionsdugliga. Första projektet är toaletten på ovanvåningen som är ett bombnedslag.

Jag är i färd med att byta toalettstolen men fastnade när jag skulle lossa en mutter på vatten-in-ledningen (vet ej vad ni kunniga kallar den) som sitter bakom på undersidan av vattenbehållaren (igen, vet ej vad det heter). Jag frågade någon mer kunnig som sa att muttern är tätad med linolja, men visste inte hur man lossar en sån tätad mutter. Jag googlade men hittade inget (förmodligen för att jag inte vet exakt vad jag ska söka efter).

Finns det något lösningsmedel eller något för den sitter som berget och jag vill inte riskera ta sönder porslinet eller plastgrejen som sitter på andra änden (på insidan av vattenbehållaren) av metallpinnen (den med gängorna/spåren som muttern sitter fast i).

Följdfrågor, det är ett gjutjärnsavlopp som var av modell större, den där o-ringen av vit mjuk plast jag köpte (muff?) var för liten och iirc var det den större av två modeller. Jag har sanitetssilikon, kan jag täta med det?

Och andra följdfrågan, taket har en liten spricka längs väggen som gör att det sakta men säkert trillar ner spån eller nåt (antar nån form av isolering) från vinden. Räcker det att bara tejpa längs sprickan i vägg/tak-skarven för en snabb men enkel fix? Är det brun tejp som gäller då?

Allt detta är enbart menat som temporära lösningar, jag planerar senare att renovera toaletten, göra den större och lägga till ett duschutrymme. Då ska allt göras rätt från grunden.
 
Om det är linolja borde det funka att mjuka upp den med värme, prova i så fall med en varmluftspistol.

Men jag misstänker att det inte är linolja utan lin. I så fall borde det bara vara att lossa, men håll mot på "andra sidan" så det inte snurrar med...
 
gaidin skrev:
Om det är linolja borde det funka att mjuka upp den med värme, prova i så fall med en varmluftspistol.

Men jag misstänker att det inte är linolja utan lin. I så fall borde det bara vara att lossa, men håll mot på "andra sidan" så det inte snurrar med...
Tack för svaret gaidin, jag blev lite orolig att jag inte skulle få något tips innan jag åkte hem idag, vill om möjligt få detta gjort idag.

Jag misstänkte själv lim, den har typ gulnat/flagnat som lim gör när den börjar bli gammal, men känner inte till linoljans egenskaper. Jag försökte verkligen skruva och hålla mot, men jag kan bara hålla mot med en tång på gängorna/spåren (och riskera mörbulta dem) eller med hand på plastgrejen inne i toaletten. Jag tänkte ta hem lite arbete så jag kan kila hem tidigare, jag lägger upp bilder om någon timme. Jag är mest orolig för att ta sönder porslinet, vilket jag råkade göra på den gamla toalettstolen när jag vickade loss den från avloppsröret (blev en decimeter kvar av porslinändan).

Toalettstolen jag byter till är en typisk 90-tals IDO-variant jag tog med mig i flytten, så den blev väl limmad/linoljad för minst 10 år sen. På den är invattenledningen bara rakt av kapad precis innan valvet/on-off-hjulet (återigen, är datornörd så kan inte namnen på praktiska grejer). Det är det reglaget som är påskruvat med linolja/lim som jag behöver få av.
 
För muttern har du fått samma förslag som jag skulle ge.

Mina lekmannatankar kring några av dina andra frågor.

När det gäller tätningen så kan jag inte svara enkelt. En läckande toastol är inte "optimalt" så en quick fix måste nog bedömas av den som tänker göra den. Dvs får du tätt med silikon?

Har du gjutjärns-stammar rekommenderar jag att kontrollera dem innan du gör större renoveringar. Åldern på huset framgår inte men gjutjärns rör rostar förr eller senare sönder och först påstås det rosta hål i krökar och anslutningar mot tex rör under mark som kan vara höganäs rör. Man gjorde golvgenomföringar genom betong till avloppet i de fall det ligger under golvet för gjutjärn ansågs "flexiblare" än höganäs keramik. När mina höganäsrör som enligt all expertis var tekniskt förbrukad stått ute i regnet ett tag så leran försvunnit såg de nya ut. Lite märklig syn på keramik då det hittas i arkeologiska utgrävningar dvs finns kvar efter +500 år eller något sådant.

Att ordna avlopp är kanske tråkigt för resultatet syns inte men dessvärre syns läckande avlopp desto mer och kan bli dyrt att åtgärda. Hur du ska göra beror på hur avloppen är dragna och inbyggda. Jag bytte det som gick att komma åt och relinade övrigt. Relining innebär att man gör ett rör inuti röret. Jag valde relining med strumpa då jag råkade bläddra i en studie över hur olika reling-lösningar såg ut efter ett antal år. Lite dyrare men kändes betydligt bättre än att spruta plast eller epoxy invändigt för att på så sätt bygga ett rör i röret. Här kommer du få många goda råd när du utforskar och samtliga har bästa lösningen med längs livslängd:)

När det gäller sprickan så kanske du ska titta på varför det är en spricka. Att få stopp på att spån trillar in gå säkert med tejp men det kanske är vettigt att titta på orsaken så att sprickan inte kommer från att konstruktionen rört på sig eller annan "tyngre orsak". Är det mot vinden så är det nog bra att kolla att taket är tätt inifrån. Sen kan försöka titta där du har sprickan du vill ska sluta släppa in spån och se om det är ok.

Tätt tak och hel konstruktion är rätt viktigt innan man börjar göra större investeringar invändigt.
 
5-56 eller liknande multispray brukar vara effektivt till det mesta men hur det funkar på lin och pasta (gängtätning) vet jag inte. Kan vara värt att prova.

Sitter det taklist där spånet trillar ner? Kanske går att ta bort den och sätta en gummilist bakom och sen sätta tillbaka taklisten. Ser ju bättre ut än tejp.
 
Använd latexfog och täta sprickan med. Till avloppet behöver du någon form av muff. Kolla med VVS handlare.
Ang. Kopplingen till toan Testa som förslagits med värme alternativt 5-56 eller WD40 . Det är lättare att få hjälp om du tar några bilder. :)
 
Fantastiska svar senaste timmen, jag ska läsa lite djupare och svara men kort och gott det är på andra våningen i ett 100+ år gammalt trähus som senast renoverades på 70-talet. Jag räknar kallt med att jag måste göra om allt i huset, vilket inkluderar rörbyten osv.

Här är bilderna. Första bilden är muttern på baksidan/undersidan, andra bilden är röret jag ska koppla dit (och sen koppla in vattenledningen till). Bilderna blev snedvridna i Paint, höger -> uppåt. Första gången jag använder upload här, hoppas det inte blir fel, annars lägger jag upp och länkar från den egna webservern.
Närbild av gammal vattenrörsanslutning med mutter och rörstump mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metalliskt rör med böjar och mutter på en grå yta avsedd för vattenledningsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Kalle_A
Om jag kan placera toalettstolen centralt i hålet går det definitivt att få tätt med silikonet, det var därför jag frågade om det funkar. Tanken är ändå att den inte ska hålla många år då totalrenovering av det utrymmet är högst upp på "riktiga" projektlistan. Just nu är det brandsläckarläge som gäller, sen när allt "fungerar" är då det propert proaktiva och långsiktiga renoveringsarbetet påbörjas. Jag har hittat ett hus som är lagom stor och i ett område jag älskar, jag planerar bo 100 år här om jag kan.

Bild på gjutjärnet (som ja, av allt att döma åtminstone har börjat rosta invändigt):
Hand som håller en vit muff över ett rostigt gjutjärnsrör i golv, omringad av gammal silikon och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har testat spola osv med gamla toaletten ett dussintal gånger, allt fungerar som det ska (dvs ingen översvämning på bottenvåningen). Jag räknar med att byta ut alla rör osv när det väl är dags, jag försöker alltid göra något till "100%" när jag väl utför ett arbete. Detta inkluderar öppna upp taket mot vinden och se till att allt ser rätt ut och korrigera ev. fel, vilket fungerar bra iomed att toaletten är vägg-i-vägg med ett överdimensionerat kök jag övervägar stjäla lite kvm från för att få plats med dusch osv, och då blir nästa naturliga renoveringsprojekt köket.

Jag har även gjutjärnsrör ingjutna i betong i källaren, gamla reliker som inte längre används men som ligger kvar och sticker ut genom betongväggar osv. Jag hade tänkt bila upp betonggolvet i källaren nån gång i framtiden och passa på att ta bort just de gjutrören, och se hur jag tar bort asbestisoleringar osv, men det är projekt som är flera år in i framtiden.

@BlueX

Tack för tipset, ska se om min lokala Woody har 5-56, annars blir det en sväng till Jula el dyl när det är dags för nästa storhandling.

Gällande taklisten, här är en bild:
Taklist med synlig springa och skadad färg på vägg och takyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Springan är en dryg halvmeter. Som synes är en halvmeter brun tejp inte direkt en estetisk förfuling. Toaletten är en riktig krigszon och kommer primärt bara användas om alternativet är att göra det i brallan. Edit: Taket buktar, dålig vinkel men man borde se. Vilket kan vara anledningen till springan. Det är inte en fråga om mycket läckage, vi snackar om 1dl spån per halvår eller liknande.

@berrabongo
Jag har tyvärr inte latexfog, och muffen jag har är för liten (dryga 3cm för liten tvärsöver) och kan inte stretcha ut den tillräckligt. När jag inhandlade en muff sa de att det fanns två storlekar och jag visste inte vilken jag skulle ta så jag tog den större modellen, men den är på tok för liten.

Min sista WD40 tog slut förra månaden men ska se om jag kan trycka ut lite till, ställde tillbaks den i förrådet av någon anledning. Funkar inte det frågar jag nån granne om jag kan låna en värmepistol, alla här verkar vara byggare eller elektriker.
 
Redigerat:
Den där muttern är förhoppningsvis inte tätad med någon lin/tejp/lim eller dylikt alls, för då har man gjort fel. Muttern är av typen "lekande" och har som enda uppgift att trycka avstängningsventilen mot röret. För tätningen står en fiberpackning mellan ventilens plana ända och rörets plana ända. Ska du ändå byta toalettstolen så byter du lämpligen ventilen också, så låt den sitta och montera en ny avstängningsventil. Lossa halvkopplingen på röret in i ventilen istället, alltså muttern till vänster i bild.
 
Missade att du håller på och monterar en begagnad WC. Fungerar ventilen så kan den väll i så fall få sitta kvar? Lossa istället halvkopplingen i andra ändan och du ska finna en gängad rörända under den. På den gängan passar förmodligen de befintliga kopplingarna på ditt begagnade rör, i alla fall efter vad som går att tyda ut av bilderna. Det ser ut som någon slags halvkoppling för R15-gänga på dom också.

Inget av detta ska tätas med lin, tejp eller lim. Dessa kopplingar är liksom den inkommande ledningen tätatde med plana packningar.
 
Att sätta en skiftnyckel/fast nyckel på själva ventilhuset, med skaftet på motsatt sida av skruvratten som mothåll och en annan nyckel på muttern för lossning av muttern, är också en möjlig variant.
 
O
Tack PNO, ditt inlägg gav mig modet att lägga undan kvinnohänderna och testa ett par mans händer. Gick loss utan problem.
Närbild på anslutningen av en toalettstol med vita och metalliska delar och synliga tätningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var det där kletet som fick mig tro att det var linolja på den. Man ser intrycket från tången mitt på skruvgrejen.

Fick även fast det böjda röret som syns i andra bilden i tråden, och placerade ut toaletten. Så här ser glipan ut, hade det varit lite mer hade jag nog tvekat med sanitetssilikonet:
Glipan mellan en vit toalettstol och röranslutningen på golvet, med tecken på läckage och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut att vara bredare än det är.

Anledningen till att jag ville skruva av ventilen på den "nya" toalettstolen var för att om jag kopplade på röret på ventilen hade den hamnat för långt ner. Nu är den placerad "högre upp" från golvet så jag kan koppla in den i kallvattensventilen som är placerad bredvid, men storleksskillnaderna på toalettstolarna gör att den inte räcker hela vägen:
Hand som visar avståndet mellan ett kromat rör och en vattenventil under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror det är dryga 35-40mm för att nå hela vägen fram, finns det så korta förlängningsrör? Eller vad är det jag behöver köpa? Som ni ser i fotona är det inte direkt den vackraste toan, så ju billigare desto bättre då varje krona är nästan bortkastade pengar på den hålan. Kanske kan jag böja röret bakom toalettstolen (se bild 2 för referens)? Är det en rörböjjare jag behöver köpa då? Räknar med att jag kommer behöva en så kommer köpa en förr eller senare i vilket som.
 
Redigerat:
Du måste ha en WC-manschett mellan toalettstolens rör och gjutjärnsavloppet. Jag tror att manschetter för gjutjärnsrör är ungefär 145 mm i diameter, men det finns 125 och 110 också (ungefärliga mått ur minnet). Smörj manschett och rör med fett.
 
Får måtta imorgon bitti, men misstänker isf att det är 145mm jag är ute efter. Ska ringa runt och se om det finns någon handlare i närheten som har någon på lager, för även fast jag är okej med att silikona så känner även jag att det är bäst med en muff. Behöver nog kisla bort lite rost och isoleringsrester från gjutjärnet också.

Detta otroligt simpla projekt har visat att saker man inte tänker på kan gå fel, och det har gett mig mersmak för större mer avancerade projekt. Nästa steg är nog att byta handfatet, och böja/förlänga vattenledningarna för nu har handfatet två kranar, en för varmt och en för kallt.

Edit:
Toaletten som fanns på plats hade inte en muff, den körde med någon form av stelnad isolering (gulaktig). Det var därifrån jag fick idén att om DET har fungerat sen 70-talet (dvs upp till 46 år) måste bannemej sanitetssilikon fungera i 2-3 år högst.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.