Byggahus.se
Hej

Är det någon som har ett tips på hur man kan få loss en Purus förhöjningsring? Jag har tryckt ner en i brunnen, men upptäckte sedan att jag behöver en som höjer ännu mer. Nu får jag inte loss ringen. Har försökt bända med en skruvmejsel, men då blir det bara märken i plasten. Har dragit och slitit men är då rädd att hela brunnen ska gå sönder. Någon som har någon bättre idé?

Nu vet jag inte om du gjutit fast ringen än. Då går det inte att ta bort den.

Annars är det bara kraft som behövs. Alternativt att du köper en till förhöjningsring och trycker ner i den befintliga.

J Jonas Birgerson skrev:
Hej

Är det någon som har ett tips på hur man kan få loss en Purus förhöjningsring? Jag har tryckt ner en i brunnen, men upptäckte sedan att jag behöver en som höjer ännu mer. Nu får jag inte loss ringen. Har försökt bända med en skruvmejsel, men då blir det bara märken i plasten. Har dragit och slitit men är då rädd att hela brunnen ska gå sönder. Någon som har någon bättre idé?

Krilleman
Tryckte du ner den torr utan glidex på?

Kofot så får du mer kraft!

Ta silicon spray, vatten och yes, WD-40 eller något annat som glider och spraya på. Snurra runt muffen ett par varv så att det glider ner. Efter det bör du kunna få upp den.

Som krilleman skriver: om det inte funkar med våld, så får du ta till mer våld. Har själv gjort misstaget och kofot är en bra hjälp. Purusringarna snäpper fast med en låskant, så smörja gör ingen som helst nytta. Det gäller att spänna ringen inåt tillräckligt mycket för att låsläppen skall komma förbi brunnens låskant.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
T
Som sagt så är det en kofot/koben som fixar biffen!

Tillslut så fick jag loss den, men den satt otroligt hårt. Tack för tipsen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.