J
Först lite info:

- villa byggd runt 80
- 130m2
- 2 våningar
- vattenburen värme:
* nibe evc 240 el panna
* grundfors cirkulationspump
* esbe ara661 shuntmotor
* utegivare
- 5 radiatorer ovanvåning
- 8 radiatorer nedanvåning
- golvvärme vissa ställe nedanvåning
- område Malmö

Målet är att med ovanstående utrustning och förutsättningar få trevlig komfort.
Just nu när utetemperaturen börjar sjunka är det konstant ruggigt i huset, drar från ytterdörrar.
Minska energi slöseri så gott det går.

Jag har gått igenom Nibe manualen flera gånger. Enligt sidan 8 har jag gjort följande inställningar:

- val värmekurva: 11
- förskjutning värmekurva -2

Just nu värde på pannan:
- panntemp: 74
- framledningstemp: 26
- utetemp: 14
- panntryck: 1.1bar
- cirkulationspump: 3
- ständig dag: på
- ständig natt: på


1. Lite osäker på om jag skall öka värmekurvan med 3 steg om det är högtempererat radiatorsystem och inte lågtempererat?

2. Eftersom jag har radiator och begränsad golvvärme skall jag inte bry mig om siffran i parentesen alltså 11(5)?

3. Vilken hastighet cirkulationspumpen skall ställas in på (1,2 eller 3)?

4. Alla radiatorer termostater har byts till nya danfoss RA/VL 2950 och är på max. Vad jag har läst är det smart när man har shuntautomatik. Stämmer det?

5. Borde jag sätta termometrar i varje rum medan jag ställer in pannan för att veta när jag fått rätt temp i hela huset?

6. Alla luft håll ovanför fönster som har dom är alltid helt stängda när det är kallt ute. När det blir varmt inne typ i sovrum står fönster helt öppna nästan 24/7. Detta verkar inte vettigt eftersom värme läcker ut och därför slösar man pengar.

7. Man hör och kan känna hur det drar från ytterdörrna på nedanvåningen. Funderar om jag skall byta tätningslistor men inte helt säker om det är vettigt och hur jag vet vad jag skall skaffa för nya listor.

Jättetacksam för råd och hjälp med att få ordning på mitt värmesystem ;)
 
Oftast klarar sig cirkulationspumpen med steg I om det inte är ett mycket stort hus eller väldigt långa smala rör. Alla termostater bör står på max när man provar olika inställning av värmekurva och förskjutning. Jag kör t.ex. med kurva 7 förskjutning 0 fast manualen säger kurva 10 förskjutning -2 så det kan vara helt olika beroende på hus. Bra att ha termometrar i alla rum. Vad är det för sorts ventilation i huset?
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Hej Josth det var stor skillnad på vad din manual sa och vad du använder. Då är jag osäker om jag skall utgå ifrån min manual som säger kurva 11 och -2 :thinking:

Ventilation i huset har tillluftsventiler ovanför vissa fönster och sedan frånluftventiler (runda vita) i badrum.
Sen i köket finns skitdålig Franke fläkt. När man lagar mat luktar det i hela huset.

Jag tror ventilationssystemet heter mekanisk frånluft enligt http://www.fresh.se/sv/din-inomhusmiljo/tilluft-franluft-sjalvdrag.php
Inte helt säker.
 
L
Köksfläkten ska inte gå till din mekaniska ventilation , det oset ska ut på taket direkt med den fläkt som sitter i kåpan , om du stänger av ventilationen och kör köksfläkten vid matlagning ,
blir det samma resultat då , så har du ett stort undertryck i huset , som gör att köksoset inte ventileras ut -
Om det blir bättre försök att sänka farten på ventilationsfläkten och prova dig fram
 
  • Gilla
Glenn60
  • Laddar…
J
Hur stänger jag av ventilationen?
När man lagar mat brukar fläkten stå på 1-3 oftast 3.
När man skall duscha vrider man till stor punkt.
Annars står den som i bilden på liten punkt.
Är det fel?

Ventilationspanel med reglage inställt på lägsta, symboliserad av en liten punkt, mellan sifforna 0 och 1.
 
Kurvan i manualen är bara ett hyfsat utgångsvärde baserat på ett genomsnitt för området. Exakt vilken kurva som behövs är olika för varje hus och kräver lite skruvande innan man är nöjd.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Stämmer säkert att ventilationen är mekanisk frånluft, vanligt jämfört med byggåret. Däremot kanske inte fläkten fungerar som den ska längre och det är därför det luktar mycket matos. Man kan behöva byta fläktmotorn. Liten punkt betyder normalt fläktdrag och stor punkt att fläkten på taket går i forcerat läge.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
L
Det är en lustig en , tydligen så är vredet övergripande båda fläktarna , är det bra fart på köksfläkten , kan testas med ett hushållspapper under , det ska suga fast ordentligt , ursäkta men har du rengjort filtret som sitter i fläktens undersida ?
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Ja filtret och galler under kökfläkten görs vid regelbundet. Ovanligt jag vet med tanke på andra trådar ;)
Gjorde även ditt test med hushållspapper och fläkten på 3. Den sögs fast.
 
Redigerat:
Öppnar spjället som sitter i spiskåpan och ska öppnas när man vrider till 1-2-3 ? det händer att "mekaniken" som öppnar spjället går sönder och då fungerar utsuget i köksfläkten inte.
 
J
E elmont skrev:
Öppnar spjället som sitter i spiskåpan och ska öppnas när man vrider till 1-2-3 ? det händer att "mekaniken" som öppnar spjället går sönder och då fungerar utsuget i köksfläkten inte.
Hur kollar jag om spjället öppnas?
 
Man brukar kunna se det ovanför filtret som sitter under fläktkåpan, om inte får du väl lossa på någon plåt för att se.
 
Spjället ska ha ett grundläge/öppning och sedan ett forcerat läge med större öppning då fläkten är på. Brukar kallas för Alliancefläkten med köksfläkt plus centralfläkt på taket.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Går inte att se något när jag tar av filtret eftersom man bara ser fläkten. Vill helst inte montera ner hela bara för att kolla spjället :thinking:
 
L
Inte säker men , när du slår om från liten och stor prick till fläkt 1 2 3 klonkar det då innanför
det är spjället som ska öppna sig då , för min del tror jag inte att det är det felet
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.