12 021 läst ·
87 svar
12k läst
87 svar
Få koll på mitt värmesystem i villa (vattenburen värme, el panna, shuntautomatik)
Först lite info:
- villa byggd runt 80
- 130m2
- 2 våningar
- vattenburen värme:
* nibe evc 240 el panna
* grundfors cirkulationspump
* esbe ara661 shuntmotor
* utegivare
- 5 radiatorer ovanvåning
- 8 radiatorer nedanvåning
- golvvärme vissa ställe nedanvåning
- område Malmö
Målet är att med ovanstående utrustning och förutsättningar få trevlig komfort.
Just nu när utetemperaturen börjar sjunka är det konstant ruggigt i huset, drar från ytterdörrar.
Minska energi slöseri så gott det går.
Jag har gått igenom Nibe manualen flera gånger. Enligt sidan 8 har jag gjort följande inställningar:
- val värmekurva: 11
- förskjutning värmekurva -2
Just nu värde på pannan:
- panntemp: 74
- framledningstemp: 26
- utetemp: 14
- panntryck: 1.1bar
- cirkulationspump: 3
- ständig dag: på
- ständig natt: på
1. Lite osäker på om jag skall öka värmekurvan med 3 steg om det är högtempererat radiatorsystem och inte lågtempererat?
2. Eftersom jag har radiator och begränsad golvvärme skall jag inte bry mig om siffran i parentesen alltså 11(5)?
3. Vilken hastighet cirkulationspumpen skall ställas in på (1,2 eller 3)?
4. Alla radiatorer termostater har byts till nya danfoss RA/VL 2950 och är på max. Vad jag har läst är det smart när man har shuntautomatik. Stämmer det?
5. Borde jag sätta termometrar i varje rum medan jag ställer in pannan för att veta när jag fått rätt temp i hela huset?
6. Alla luft håll ovanför fönster som har dom är alltid helt stängda när det är kallt ute. När det blir varmt inne typ i sovrum står fönster helt öppna nästan 24/7. Detta verkar inte vettigt eftersom värme läcker ut och därför slösar man pengar.
7. Man hör och kan känna hur det drar från ytterdörrna på nedanvåningen. Funderar om jag skall byta tätningslistor men inte helt säker om det är vettigt och hur jag vet vad jag skall skaffa för nya listor.
Jättetacksam för råd och hjälp med att få ordning på mitt värmesystem
- villa byggd runt 80
- 130m2
- 2 våningar
- vattenburen värme:
* nibe evc 240 el panna
* grundfors cirkulationspump
* esbe ara661 shuntmotor
* utegivare
- 5 radiatorer ovanvåning
- 8 radiatorer nedanvåning
- golvvärme vissa ställe nedanvåning
- område Malmö
Målet är att med ovanstående utrustning och förutsättningar få trevlig komfort.
Just nu när utetemperaturen börjar sjunka är det konstant ruggigt i huset, drar från ytterdörrar.
Minska energi slöseri så gott det går.
Jag har gått igenom Nibe manualen flera gånger. Enligt sidan 8 har jag gjort följande inställningar:
- val värmekurva: 11
- förskjutning värmekurva -2
Just nu värde på pannan:
- panntemp: 74
- framledningstemp: 26
- utetemp: 14
- panntryck: 1.1bar
- cirkulationspump: 3
- ständig dag: på
- ständig natt: på
1. Lite osäker på om jag skall öka värmekurvan med 3 steg om det är högtempererat radiatorsystem och inte lågtempererat?
2. Eftersom jag har radiator och begränsad golvvärme skall jag inte bry mig om siffran i parentesen alltså 11(5)?
3. Vilken hastighet cirkulationspumpen skall ställas in på (1,2 eller 3)?
4. Alla radiatorer termostater har byts till nya danfoss RA/VL 2950 och är på max. Vad jag har läst är det smart när man har shuntautomatik. Stämmer det?
5. Borde jag sätta termometrar i varje rum medan jag ställer in pannan för att veta när jag fått rätt temp i hela huset?
6. Alla luft håll ovanför fönster som har dom är alltid helt stängda när det är kallt ute. När det blir varmt inne typ i sovrum står fönster helt öppna nästan 24/7. Detta verkar inte vettigt eftersom värme läcker ut och därför slösar man pengar.
7. Man hör och kan känna hur det drar från ytterdörrna på nedanvåningen. Funderar om jag skall byta tätningslistor men inte helt säker om det är vettigt och hur jag vet vad jag skall skaffa för nya listor.
Jättetacksam för råd och hjälp med att få ordning på mitt värmesystem
Produkter som diskuteras: "tätningslistor"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Oftast klarar sig cirkulationspumpen med steg I om det inte är ett mycket stort hus eller väldigt långa smala rör. Alla termostater bör står på max när man provar olika inställning av värmekurva och förskjutning. Jag kör t.ex. med kurva 7 förskjutning 0 fast manualen säger kurva 10 förskjutning -2 så det kan vara helt olika beroende på hus. Bra att ha termometrar i alla rum. Vad är det för sorts ventilation i huset?
Hej Josth det var stor skillnad på vad din manual sa och vad du använder. Då är jag osäker om jag skall utgå ifrån min manual som säger kurva 11 och -2 
Ventilation i huset har tillluftsventiler ovanför vissa fönster och sedan frånluftventiler (runda vita) i badrum.
Sen i köket finns skitdålig Franke fläkt. När man lagar mat luktar det i hela huset.
Jag tror ventilationssystemet heter mekanisk frånluft enligt http://www.fresh.se/sv/din-inomhusmiljo/tilluft-franluft-sjalvdrag.php
Inte helt säker.
Ventilation i huset har tillluftsventiler ovanför vissa fönster och sedan frånluftventiler (runda vita) i badrum.
Sen i köket finns skitdålig Franke fläkt. När man lagar mat luktar det i hela huset.
Jag tror ventilationssystemet heter mekanisk frånluft enligt http://www.fresh.se/sv/din-inomhusmiljo/tilluft-franluft-sjalvdrag.php
Inte helt säker.
Köksfläkten ska inte gå till din mekaniska ventilation , det oset ska ut på taket direkt med den fläkt som sitter i kåpan , om du stänger av ventilationen och kör köksfläkten vid matlagning ,
blir det samma resultat då , så har du ett stort undertryck i huset , som gör att köksoset inte ventileras ut -
Om det blir bättre försök att sänka farten på ventilationsfläkten och prova dig fram
blir det samma resultat då , så har du ett stort undertryck i huset , som gör att köksoset inte ventileras ut -
Om det blir bättre försök att sänka farten på ventilationsfläkten och prova dig fram
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Stämmer säkert att ventilationen är mekanisk frånluft, vanligt jämfört med byggåret. Däremot kanske inte fläkten fungerar som den ska längre och det är därför det luktar mycket matos. Man kan behöva byta fläktmotorn. Liten punkt betyder normalt fläktdrag och stor punkt att fläkten på taket går i forcerat läge.
Det är en lustig en , tydligen så är vredet övergripande båda fläktarna , är det bra fart på köksfläkten , kan testas med ett hushållspapper under , det ska suga fast ordentligt , ursäkta men har du rengjort filtret som sitter i fläktens undersida ?

