Barnens ATV har stått med tändningen på så batteiet hade bokstavligen 0v. Underhållsladdare funkar inte då batteriet är så dåligt, provat med en hjälpstart och då går det starta men så fort man kopplar bort den så stannar fyrhjulingen.
Nu har jag köpt ett nytt batteri så allt är frid och fröjd men kan jag på något sätt rädda.det gamla batteriet? Det är nämligen inte ens ett år gammalt...
Nu har jag köpt ett nytt batteri så allt är frid och fröjd men kan jag på något sätt rädda.det gamla batteriet? Det är nämligen inte ens ett år gammalt...
En gammal laddare utan elektronik kan få liv i batteriet, laddaren ska ge låg ström och du får ladda länge ofta flera dygn.
Men batteriet kommer att bli riktigt bra.
Är det ett mindre billigt batteri då är det inte värt att lägga ner tid, batteriet kommer kanske upp i 50-60% kapacitet om det svarar på laddningen.
Men batteriet kommer att bli riktigt bra.
Är det ett mindre billigt batteri då är det inte värt att lägga ner tid, batteriet kommer kanske upp i 50-60% kapacitet om det svarar på laddningen.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Kanske är värt att testa om du har en inverter...
Prova att använda startkablar från ett laddat batteri.
Då får du en spänning över det urladdade. Då kan din laddare gå igång.
Många laddare vägrar ladda om spänningen är för låg.
I våras fick jag igång en min mammas Volvo 745, som hade stått och urladdat helt. Det gick inte att ladda med laddaren. Drog ut bilen och använde startkablar och sedan laddaren.
Då får du en spänning över det urladdade. Då kan din laddare gå igång.
Många laddare vägrar ladda om spänningen är för låg.
I våras fick jag igång en min mammas Volvo 745, som hade stått och urladdat helt. Det gick inte att ladda med laddaren. Drog ut bilen och använde startkablar och sedan laddaren.
Hur länge stod det urdraget?
Det finns anledningar till varför de smarta laddarna byggs som så att de inte ska initiera laddning på ett så urladdat batteri. Men som Rolle314 säger ovan så kan du koppla kablar mellan ett bra batteri och det kassa ett litet tag, så får du en ytladdning som gör att den smarta laddaren börjar ladda.
Men ställ in dig på att batterier tagit skada, det är riktigt riktigt skit för ett 12v bly/syra att gå så lågt ner. Tiden det varit urdraget spelar dock in också.
Det finns anledningar till varför de smarta laddarna byggs som så att de inte ska initiera laddning på ett så urladdat batteri. Men som Rolle314 säger ovan så kan du koppla kablar mellan ett bra batteri och det kassa ett litet tag, så får du en ytladdning som gör att den smarta laddaren börjar ladda.
Men ställ in dig på att batterier tagit skada, det är riktigt riktigt skit för ett 12v bly/syra att gå så lågt ner. Tiden det varit urdraget spelar dock in också.
När batterier börjar bli dåliga, oavsett ålder, är det bara att byta. Min erfarenhet är att batteriproblemen brukar tillta exponentiellt — det blir oftare och oftare som man får ladda mm.
Skänk batteriet till återvinningen ifall du inte ska ha det till något hobbyprojekt där det ändå inte spelar så stor roll.
Skänk batteriet till återvinningen ifall du inte ska ha det till något hobbyprojekt där det ändå inte spelar så stor roll.
Jag har fått liv i batteri som inte tog laddning med billighetsladdare genom att ladda dom med den svenska CTEK. Dom har nån rekonditioneringsfunktion som kan kicka igång batteriet.
En dum laddare utan mkt elektronik passar bra för att väcka liv i stendöda batterier. Börja med att ladda batteriet under övervakning i läge "motorcykel". Efter 1 timme eller 2 kan du testa att ladda med den intelligenta laddaren. Funkar inte det kan du prova igen med den enkla laddaren i läge "bil" i ytterligare 1 till 2 timmar. Därefter byt till den andra laddaren.
https://www.biltema.se/bil---mc/for...laddare/batteriladdare-612-v-758-a-2000030702
Jag fick på detta sätt liv i ett nästan nytt bilbatteri som blev totalt urladdat pga krypströmmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.biltema.se/bil---mc/for...laddare/batteriladdare-612-v-758-a-2000030702
Jag fick på detta sätt liv i ett nästan nytt bilbatteri som blev totalt urladdat pga krypströmmar.
Parallellkoppla det dåliga batteriet med ett bra batteri och koppla på din laddare sen. så räddade jag grabbens atv batteri som likt ditt var helt urladdat och inte ville ladda på vanligt vis. Det har funkat kanon sedan dess.
Klicka här för att svara