Få ett färdiginflyttat hus för 700-800 000, möjligt?

23k läst  77 svar

  1. S
    Byggveteran Nivå 8
    Yes, en flytt är en nubyggnad med sllt vad det innebär.
     
  2. B
    Medlem Nivå 2
    Jag har byggt 3 hus i Leca, resp.Ytongblock på 142 m²/1 pl, 96 m²/1 pl, 92 m²/1,5 pl och 39 m² 1 pl, puts ut- och insidan för 20'-25' kr/m². FV i ett, golvvärme el + FTX i övriga. Produktionstid hus 1: 1400 tim, 2: 1300 tim och 4-5 (samma tomt) 3000 tim utan trädgård. Planering av hela projektet är avgörande för slutpriset. Inköp av material, planering för resp. hantverkare, daglig uppföljning osv. En med normallön behöver kanske jobba 3-5 timmar för att köpa 1 timme hantverkare. Hantverkare jobbar kanske 2-3 gånger så fort som vi amatörer, så det är bara att kolla vad som lönar sig att göra själv! Om du är bra på inköp och planering, så sparar du mest pengar totalt. För egen del har jag tabeller på vad olika saker kostar att göra, som murning/m², puts/m², målning/m² osv. Glöm inte att inredningen av huset, när ytorna är klara, är inte med i mina priser ovan, men väl grävning, dränering,platta och resten. Jag har aldrig gjort el eller VVS själv, då det kräver cerifiering. Våtrum kan du göra själv om du gör exakt som i instruktionerna och skickar in intyg inför slutbesiktning. Försäkringsbolagen accepterar det.
     
    helder, kalle55 och guggen gillar
  3. K
    Medlem · Nivå 5
    Det här var en bra sammanställning. Planering är A och O, sen kommer planering och planering. När det är gjort kan du planera.

    Skämt å sido, du kan bygga billigt om du har tid. Många gånger kostar hus ganska mycket extra för att oförutsedda utgift uppkommer, men som egentligen med lite framförhållning inte hade varit oförutsedda, men det fanns inte tid vid planeringsstadiet att ta in det.

    Mina tips är lite mer övergripande, skissa gärna själv men ta sedan in en konstruktör/arkitekt som tittar på dina ritningar och justerar. Ofta blir det en rejäl besparing i slutändan då de känner till saker som standardmått och kan anpassa ritningar efter det. Att bygga en vägg blir billigare om man kan göra det i obrutna sektioner av standardmått och inte behöver finlira med halva eller 1/3 dels sektioner. De fixar också så att du uppfyller normerna och inte behöver justera det i efterhand för att få bygget godkänt för inflyttning.

    Vad har du för klimat där du bor? I fuktigare klimat är leca/lättbetong bra, men det kan också spara pengar då det blir färre arbetskrävande moment gentemot ett lösvirkeshus, trots att materialet är dyrare.
     
    helder och guggen gillar
  4. P
    Medlem Nivå 1
    Tror också TS främsta problem kommer vara tillgänglighetskraven. Jag har hittills inte sett någon hus på under 80 kvm som klarar detta.

    Enda sättet att komma runt detta är om TS kan få bygga huset som ett fritidshus och sedan flyttar in i det permanent i alla fall (när huset väl står där är det ok att göra).

    Men om tomten ligger i/nära ett villaområde är det osannolikt att kommunen godkänner byggnationen av ett fritidshus utan helt enkelt kommer dra slutsatsen att TS planerar att bygga ett permanentboende och ställa krav utifrån det. Är området detaljplanelagt tillåter sannolikt inte detaljplanen byggnation av fritidshus.

    Tror annars att TS kan klara att bygga ett hus på 80 kvm om han snålar in på allt och jagar rabatter på allt för 800 000 kr. Detta givet att han gör allt själv. Skulle tro att det tar ungefär ett år av oavbrutet kvälls- och helgjobbande innan det är klart dock.

    Inget jag skulle rekommendera någon. Kan TS inte få ett lån på 600 000 kr till och köpa det billigaste Älvsbyhuset? Det kommer ju vara samma standard på båda byggnationerna och han kommer inte slita ut sig själv på kuppen...
     
    guggen gillar
  5. P
    Medlem Nivå 4
    Det går!
    Jag har byggt hus på 85 kvm för 600k!

    Givetvis exkl tomt som redan fanns med Kommunalt VA!

    Har inte blivit av att göra en projekttråd men det är på gång!

    Villastandard med platta, gv, LVVP, FTX, 3-glas osv.

    Huset uppfyller alla krav för en nybyggd villa men är klassad som Fritidshus, då slipper man lite pappersarbete åtminstone!
     
    helder, guggen och pwb gillar
  6. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 8
    Något att fundera över kan också vara att alltför små hus kan vara svårsålda..

    Jag vet en person som tänkte ungefär som du, bygga litet för sig själv och ett barn.. Han betalade en byggfirma iofs, så det blev ju dyrare än din budget. Det var inga problem tills han blev arbetslös och blev tvungen att sälja... Då slutade det med att han fick sälja till förlust..

    Så räkna in hur prisläget är på din ort... Även om du inte tror att du blir tvungen att sälja så kan livet vilja annorlunda...
     
    jawen gillar
  7. S
    Medlem Nivå 1
    Köp ett färdigt hus och renovera,blir billigare
     
  8. Polos
    Lösvirkesbyggare · Nivå 10
    Attefallshus ?
     
  9. S
    Medlem Nivå 2
    Hej,

    byggde ett fritidshus till 98% själv (inkl hjälp från sambo och familj) Det är på ca 60 kvm BOA (BYA 75kvm) och definierades som fritidshus, det är inte en exakt storlek som bestämmer huruvida det är fritidshus eller inte. Det innebär att vissa avsnitt ur BBR som är undantaget så som "Tillgänglighet, bostadsutformning, rumshöjd och driftutrymmen". Förr var även energikraven lägre för fritidshus men det verkar vara bortplockat i BBR 25 (BFS 2017:5). Läs den konsoliderade BBR här: http://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/bbr---bfs-20116/

    Som många säger är planeringen verkligen A och O, det gäller att ha materialet på plats när man kan producera, samtidigt som man måste skydda materialet mellan produktionstillfällen (jag byggde under semestrar och helger). Jag valde att dela upp det i olika leveransetapper och beställde allt utkört så jag kunde fokusera på att producera när jag väl var på plats. Det var värt mycket. Bör dock poängteras att det krävdes mycket planering och inköpsarbeten på vardagskvällarna och även om jag inte jobbar på entreprenörssidan längre så har jag viss vana av byggproduktion från beställarsidan. Med det sagt så vill jag säga att om du inte har vana av att bygga så rekommenderar jag att du överväger att kolla på byggsatser, finns i lösvirke som jag förstår det. Har dock inte alls koll på utbud/prisnivåer bortsett från det jag har slentrianläst på något forum.

    Gällande kostnadsnivåer så kan jag skriva ett långt inlägg om det, men såklart att kvm/priset minskar ju större du bygger ( inom vissa intervall) men du kan inte spara så mycket förutom ytskikt i de tillkommande rummen. Att du kan flytta in i ett hus som har gipsade väggar men tex ospacklat (dock tänk på allt damm så spackla åtminstone). Har kanske någon excel om du vill titta på kostnader.

    För att få flytta in så krävs inte slutbesiktning som vissa har skrivit här men däremot krävs ett slutbesked som du ansöker om som byggherre med din kontrollansvarige samt den signerade kontrollplanen som kommunen har godkänt när du ansökte om startbesked (för att få börja bygga). Kom ihåg att ansöka om startbesked samtidigt som du gör bygglovsansökan, kräver att du har ordnat med kontrollansvarig och kontrollplan men går snabbare om du skulle ha bråttom. Sen kan man förstås ansöka om interimistiskt slutbesked om man har för avsikt att inte ta hela byggnaden i bruk. Det kommunerna brukar titta på då är först och främst säkerhet, och då främst brand, men även el. Sen att det finns sanitet. Så el, värme, varm och kallvatten, badrum måste vara klart.

    Slutbesiktning (entreprenadbesiktning) är något som görs av obeorende part (som oftast bekostas av byggherren/beställaren) för att kontrollera att entreprenören har byggt enligt kontraktshandlingar, byggregler och att det är fackmannamässigt utfört. Alltså inte tillämpligt när man ska bygga själv.

    en kontrollplan är också till (bland annat förstås) för att säkerställa att tex en konstruktör har konstruerat stommen. Fördelen med en byggsats är ju att leverantören har både dessa och arkitektritningar för bygglovet klara så du slipper bekosta någon för detta.

    och glöm inte att excela upp huset ekonomiskt innan du tar något beslut :)
     
    Polos gillar
  10. L
    Garagebyggare Nivå 8
    helder, guggen och Mikael_L gillar
  11. Polos
    Lösvirkesbyggare · Nivå 10
  12. P
    Medlem Nivå 1
    För Attefallshus gäller inte tillgängligheteskraven. Det var hela poängen med Attefallshus. De får inte heller byggas som solitärer utan enbart som komplement till befintligt hus.
     
  13. J
    Medlem Nivå 2
    Det är nog en missuppfattning att Attefallshus inte behöver klara handikappkraven.
    Om man anger till Byggnadsnämnden att huset skall vara för permanent boende kommer BBR att gälla precis som för en vanlig huvudbyggnad.
    För att undvika detta anger många "gäststuga" eller förråd och liknande. dock, det är j svårt att motivera något annat än minst "gäststuga" om handlingarna visar kök/dusch/toa.

    Men,.... detta är ju mindre intressant om det inte finns någon huvudbyggnad på fastigheten. Då är det ju kört ändå och Attefallshuset blir en huvudbyggnad.
     
    Mikael_L gillar
  14. T
    Medlem Nivå 1
    Jag vet inte om reglerna är olika I olika kommuner för Attefallshus men i min kommun kan de klassas som antingen bostad eller som övrig byggnad (typ förråd). Skillnaden är att bostad har alla krav som en vanlig villa (tillgänglighet, ventilation, brand, isolering mm) medan en övrig byggnad inte har dessa krav. Anledningen till att man skulle välja att bygga en bostad var att man kan skriva sig i en bostad men inte i en övrig byggnad. Att ingen sedan kan hindra dig från att bo i ett förråd är en annan sak.
     
  15. J
    Medlem Nivå 2
    Tompajo - jag vet inte om du hann läsa mitt inlägg innan ditt.
    Reglerna (BBR) är inte olika för olika kommuner men TOLKNINGEN av BBR kan var lite olika.
    Frågar man Boverket direkt skall BBR gälla fullt ut för permanent boende oavsett det är en huvudbyggnad eller ett Attefallshus.

    En typisk "tolkning" av BBR som skiljer sig mellan kommuner är t.ex. behovet av utslagsvask i en köksö om köksön har spis/spishäll. Vissa anser att det är ett måste, andra anser att det är enligt BBR om man inte behöver förflytta sig utan bara behöver vända sig om för att t.ex. hälla ut skållhett potatisvatten.
    Samma regel - olika tolkning!
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: