Har en ca 25 m lång och drygt 75 m bred brant (på sina ställen mkt brant) slänt/backe ner mot en sjö från en gammal gård (fritidshus) i södra Dalarna. Gården ligger nedanför ett fält med kor, så det växer så det knakar. Jag kämpar ständigt mot sly (mest al), hallonsnår och brännässlor. Här behöver jag era kloka råd.

Funderar på att dela in backen i olika avsnitt med meterbreda gångar som avskiljare och som också kan fungera som stigar ner mot sjön.

- En del, den minst branta och lättskötta selen längst upp skulle kunna vara ängsmark utan träd.
- Andra delar kunde ha träd, buskar eller tätväxande växter som hindrar slyn och hallonsnåren men som inte skyddar sikten mot sjön. (Verkar som om det växer mer begränsat under björkar.)

Två frågor:

- Vad kan jag plantera för att vinna över slyn, hallonsnåren och brännässlorna?

- När jag väl grävt gångar blir det ju ännu brantare där jag grävt ur. Vad passar att plantera i dessa branter och i de andra branta delarna i slänten. Gör jag inget tar ogräset över och efter ett par år slår alen rot.

Tre inte helt idealiska bilder (en ovanifrån och två nedifrån) men ger kanske lite vägledning.

Satellitbild över brant slänt markerad med gult där gångar och vegetationsområden är planerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brant slänt med vildvuxen gräs och buskar nära vatten på en gård.
Skapa konto
Brant slänt med sly och björkträd med jordhögar vid en gård i Dalarna.
Skapa konto

Tack på förhand!

/ Tomas

En bra röjsåg och lite svett är nog det enda som biter på det.
Naturen har en fantastisk förmåga att återta marken.
Annars är getter ett bra alternativ :)
Jag har en slänt, om än inte fullt så brant, vid stugan. Endast röjsåg och gräsklippare som håller den öppen.
sä jag tror att slåtter ett par tre gånger per år är det enda som biter på den slänten om du vill ha det öppet.

Precis. Det är den metod jag använder. Röjsåg med metallklinga (mkt effektiv), svett och slåtterbalk där det inte är är för brant. Det är för grovt, gropigt och brant för gräsklippare. Och getter eller får, absolut, i en annan tid.

Men det kanske kunde kompletteras med bra planteringar som kunde minska slitet över tid - och dessutom göra det lite vackrare?

En årlig slåtter räcker, men för att återta marken kan mer frekvent vara lämpligt till att börja med.

Tack Daniel 109, det är precis vad jag gör. Röjsåg med metallklinga (mkt effektiv) och slåtterbalk där det inte är är för brant. Men det kanske kunde kompletteras med bra planteringar som kunde minska slitet över tid - och dessutom göra det lite vackrare?

Kan du inte låna ut marken så att grannkossorna kan beta av även din mark.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T Tomas Brundin skrev:
- Vad kan jag plantera för att vinna över slyn, hallonsnåren och brännässlorna?
Det finns inget som kan ta upp kampen med den växtligheten, tyvärr. Sly slår rot från omgivande träd, hallon dyker alltid upp som en pionjärväxt om man fällt träd och släpper in mera ljus. Nässlor visar på att marken är kväverik.

Denna växtlighet är anpassad till att överleva i en sådan miljö, våra trädgårdsväxter är tyvärr inte det. De skulle konkurreras ut omgående om du inte rensade bort alla rötter först och därefter skulle det bli massor av arbete för att hålla övrig växtlighet stången, mera arbete än att hålla stigen öppen.

Alternativen är väl betande djur eller att man utarmar marken genom att varje år slå och samla ihop det som växt för att få en äng.

Själv funderar jag på hur jag ska få blåbär/lingonris att återetablera sig efter lite grävjobb...

/ATW

/ATW

• Gilla
Tomas Brundin
  • Laddar…

Bästa svaret

C
Nässlor går att dra upp eftersom de har starka fibrer i stjälken. Ofta får man med en del rot. Riktade insatser minskar deras konkurrenskraft så att hallonen gynnas. De är goda och blir inte så höga att de skymmer utsikten. Jag äter dem hellre än röjer bort dem. Särskilt där det är för brant för slåttermaskin eller gräsklippare.

Anlägger man serpentinstig där det är brant kan man nå hela sluttningen från den vilket underlättar röjning eller annan skötsel. Alternativt horisontella terrasser med trappor mellan. Man kan plantera små körsbärsträd, bärbuskar eller grönsaker. Vissa drar sig inte för mödan och nyttjar marken även där den lutar:
0019b91ed62e170725e61e.jpg

Solceller tar ljuset och kanske vattnet så att växterna dör. Men växtrötter behövs mot erosion.

Redigerat:
A ArneTW skrev:
Alternativen är väl betande djur eller att man utarmar marken genom att varje år slå och samla ihop det som växt för att få en äng.

Själv funderar jag på hur jag ska få blåbär/lingonris att återetablera sig efter lite grävjobb...

/ATW

/ATW
Ja, I ett annat skede av livet skulle kanske djur vara ett alternativ. Grannen hade sina hästar där ett tag, men de behövde en plan yta att stå på.

En del ska bli äng. På de övriga delarna söker jag efter täckande/växthämmande växter som inte skymmer sikten för mycket.

Jag säger som en del andra, betande djur är det bästa sättas att hålla sly stången.
Får funkar bra o är ganska lättskötta. Fetter är med bra på att beta rent, men kan vara svåra att hålla inne i hagen.
Jag kan inte reglerna kring eu-bidrag, men man kan få bidrag för att hålla landskapet öppet.

T toolman77 skrev:
Kan du inte låna ut marken så att grannkossorna kan beta av även din mark.
Bra idé, har faktiskt lånat ut en annan, inte lika brant del av gårdsmarken till grannens hästar. Just denna backe ligger så till att det är lite knepigt att valla kohjordar dit. Och hästar behöver lite plan yta att atå på. Getter skulle kanske vara ett alternativ - i ett annat liv, när jag kan vara där mer, och om set finns efterfrågan.

Frågan är om det finns ngn marktäckande/växthämmande som inte skymmer sikten och som jag skulle kunna plantera?

C civilingenjören skrev:
Nässlor går att dra upp eftersom de har starka fibrer i stjälken. Ofta får man med en del rot. Riktade insatser minskar deras konkurrenskraft så att hallonen gynnas. De är goda och blir inte så höga att de skymmer utsikten. Jag äter dem hellre än röjer bort dem. Särskilt där det är för brant för slåttermaskin eller gräsklippare.

Anlägger man serpentinstig där det är brant kan man nå hela sluttningen från den vilket underlättar röjning eller annan skötsel. Alternativt horisontella terrasser med trappor mellan. Man kan plantera små körsbärsträd, bärbuskar eller grönsaker. Vissa drar sig inte för mödan och nyttjar marken även där den lutar:
[bild]

Solceller tar ljuset och kanske vattnet så att växterna dör. Men växtrötter behövs mot erosion.
Toppen! Tack. Det stämmer, hallonsnåren tar över där jag lyckats bekämpa brännässlorna. Tycärr sprider sig hallonen som ett ogräs snabbt till andra delar.

Ska definitivt testa en sektion med körbärsträd. Kan bli fint med lite gångar och lite japanskt stuk på övriga planeringar där.

Har bevittnat många terasseringsodlingar, bl a i de peruanska anderna. Det skulle möjligen vara ett för stort ingrepp i denna rullatensås, men absolut ett alternativ med miniterassering i de brantaste selarna.

Tack för strålande idéer!

K knipo skrev:
Jag säger som en del andra, betande djur är det bästa sättas att hålla sly stången.
Får funkar bra o är ganska lättskötta. Fetter är med bra på att beta rent, men kan vara svåra att hålla inne i hagen.
Jag kan inte reglerna kring eu-bidrag, men man kan få bidrag för att hålla landskapet öppet.
Tack, får fundera på det. Tror nog att vår lilla backe på fritidsfastigheten i Dalarna är för liten för Uppsalabor som vi att söka bidrag till. Får kanske, men även de behöver väl plan yta att stå på?

Redigerat:
A Abies koreana skrev:
Det finns inget som kan ta upp kampen med den växtligheten, tyvärr. Sly slår rot från omgivande träd, hallon dyker alltid upp som en pionjärväxt om man fällt träd och släpper in mera ljus. Nässlor visar på att marken är kväverik.

Denna växtlighet är anpassad till att överleva i en sådan miljö, våra trädgårdsväxter är tyvärr inte det. De skulle konkurreras ut omgående om du inte rensade bort alla rötter först och därefter skulle det bli massor av arbete för att hålla övrig växtlighet stången, mera arbete än att hålla stigen öppen.
Gissade att det var ngt sådant. Andra svar tyder på samma sak. Dock, relativt angenäma problem.. Och ja, korna på intilliggande åker ovanför oss säkerställer den kväverika sluttningen mot sjön.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.