Få bort topplån med hjälp av pantbrev?

2k läst  3 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag och min sambo har börjat undersöka våra ekonomiska möjligheter för att köpa hus.

Men då vi båda bor i hyresrätt och vi saknar flera hundra tusen kronor på banken så blir vi tvungna att ta både botten och topplån.
    Efter att ha varit hos banken och gjort en kalkyl med både bottenlån och topplån så insåg vi snabbt att topplånet kommer att stå för ganska stora utgifter.

Vi har därför börjat fundera på om det finns något sätt inte behöva ta ett topplån?

Till saken hör att min sambos föräldrar äger mycket skog..... Skulle det vara möjligt att ta ut ett pantbrev på min sambos föräldrars skog? Och att sedan använda det för att få bort topplånet?

Det är mycket möjligt att vi är hetl ute och cyklar, men det är ändå värt ett försök? :).

Stort tack på förhand,

Jocke & Lena

2. G
    Medlem Nivå 6
    Det borde ju inte vara omöjligt, då det finns folk som gjort precis samma sak, bara det i föräldrarnas hus istället för skogen. Om banken skulle strula, så kan ju era föräldrar kanske ta ett lån med skogen som säkerhet, och sedan så lånar ni av föräldrarna istället för banken.

Nu är det ju faktist så att topplånet inte är mycket högre i ränta än bottenlånet, 1.5-2% hade vi, men består ju av en mycket mindre del, så så stora utgifter står det inte för, däremot så kräver banken att man amorterar hyfsat bra på topplånet, vilket de inte gör på bottenlånet, därför så känns det som att kostnaden för topplånet blir mycket högre än bottenlånet.

Men jag tycker att om ni tar en del av ert lån i föräldrarnas skog, eller lånar pengarna av era föräldrar så bör ni amorterar lika mycket till dem som banken kräver att ni amoreterar till deras topplån. Men det är ju bara min åsikt och något ni fullständigt kan sk-ta i om ni inte tycker som jag :)

- M

3. D
    Medlem Nivå 5
    Håller helt med föregående. Skillnaden blir ju försumbar om ni amorterar lika mycket till föräldrarna. Ränteskillnaden spelar ingen större roll. Det är amorteringen som gör skillnaden. Hos SBAB kan du låna 95% i bottenlån. Ni bör ju självklart inte köpa ett dyrare boende än vad er egen ekonomi klarar av.

4. C
    Medlem Nivå 2
    Hej

Ikano banken har bra låneförmåner. Vi behövde inte lägga någon egen insatls alls utan lånade till hela beloppet på vårt hus.
    Kan vara värt att ringa och höra med dom.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: