Byggahus.se

Få bort olja från bänkskiva?

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Håller på och renoverar ett helt hus. Har blandannat införskaffat bänkskivor i massiv ek.
    Efter att dom legat i huset i några dagar (omonterade) så sprack dom. Det är tre delar och alla fick en varsin spricka ca 3-4cm in,rakt igenom. Fick lite lätt panik och trodde det berodde på att jag ej oljat in dom,varpå jag öste på lite väl mycket olja i tron att jag kunde rädda dom från att inte spricka mer. Jag torkade av dåligt och nu har det torkat som små droppar som tydligen är svårt att få bort.
    Hur får man enklast bort dom? Vågar man slipa med fin smärgelduk?
    Dom tre delar som sprack kommer jag få nya från trähandeln jag köpte dom på. Men jag oljade även in fjärde del som jag kommer behålla.
    Tips?

2. L
    Medlem Nivå 3
    När jag oljade in våra nya bänkskivor med olja från ett billigare märke så låg delar av oljan kvar som en klibbig hinna. Jag använde helt enkelt en liten fyrkantsslip och en massa papper för att få bort den överflödiga oljan. Jag började med ett papper i grovlek 120 och avslutade med 240. Det tog ett bra tag och måånga slippapper, men det blev bra tillslut!

3. J
    Medlem Nivå 6
    Prova att gnugga med en scotch brite och varmt vatten.

Mvh Johan

4. M
    Medlem Nivå 7
    Är det någon speciell orsak till att du inte sliper bort det med excenterslip och papper med kornstorlek 60, sen 120 och ytterligare finare (typ 400)? Dels får du bort alla fläckar, dels kommer din bänkskiva att bli len som en barnarumpa. Och sedan är det bara att olja in bänkskivan igen.

Jag kör med Kinesisk Tung Tree oil som har de minsta oljemolekylerna och därför tränger djupast in i träporerna. Sedan slutbehandlingsolja och sedan hårdvax för bänkskivor.

Glöm inte att olja lika mycket på ovan som undersidan. Annars blir det spänningar i skivan och sprickor.