Byggahus.se

Få bort fettfläckar på matbord

1. S
    Medlem Nivå 4
    Tjena forumet, jag har fått ärva ett fint matbord i ek som jag tänkt slipa och olja in. Men är lite bekymrad över fett fläckarna som finns då de inte går att slipa bort dem. Vad har ni för tips? Har fått höra att T sprit kan funka men vill inte riskera något om jag inte vet att de funkar.

Kom med era tips!

2. jac
    Medlem · Nivå 14
    Jag har inte råkat ut för eller provat detta själv så ta det som den gissning det är.

Jag har svårt att tro att t-sprit skulle ställa till med någon skada men jag är inte heller särskilt säker på att det skulle hjälpa men det kan vara värt ett försök.

Oljebehandlingen är ju egentligen bara applicering av en enda gigantisk fettfläck så jag skulle tro att när du väl oljar så kommer fettfläckarna inte längre att synas, ivarjefall inte speciellt tydligt. Möjligen så kan det bli någon färgskiftning eftersom det antagligen inte är samma sorts fett i fläckarna som i oljan.

• Laddar…
  3. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Kanske inget direkt tips om att få bort dom men tror du att de syns efter inoljning? En inoljning är ju egentligen en gigantisk fettfläck så med lite tur döljs fläckarna.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    slipa och olja så är det där problemet borta.