Hej! Jag har en byrå från 1940-talet i bonad björk som fått sig ett litet färgstänk. Färgen har suttit i flera år. Hur fasiken får man bort det utan att repa/lösa upp lacken? Den vita färgen sitter rätt rejält och går inte att bara pilla bort med nageln. Undviker helst att slipa ner hela lådfronten. Tacksam för svar!
Jag har själv tagit bort färgspill på lackad yta med bomullstops med Autosol. Resultatet blev gott och ingen synlig skada på lacken men man får vara försiktig och inte gå för hårt fram. Då var det modernare lack, denna är äldre och kanske ömtåligare.Z zierraleone skrev:Hej! Jag har en byrå från 1940-talet i bonad björk som fått sig ett litet färgstänk. Färgen har suttit i flera år. Hur fasiken får man bort det utan att repa/lösa upp lacken? Den vita färgen sitter rätt rejält och går inte att bara pilla bort med nageln. Undviker helst att slipa ner hela lådfronten. Tacksam för svar.
Ta
Tack för tips. Jag ska testa på ett dolt ställe av byrån!B Bitterhetsakademin skrev:
Ett klassiskt suddgummi är ibland oväntat bra.
Har tagit bort diverse fläckar på olika underlag med sudd. Bland annat just såna färgstreck efter en stol slagits emot, och lämnat färgstreck på, en kökslucka.
Inte ett sånt gammalt grönt/rött med slipkorn i, utan ett "modernare". Var försiktig så du bara suddar på själva vita färgen om möjligt, tryck ordentligt så du skapar friktion tillräckligt så kanske färgen ger med sig.
Har tagit bort diverse fläckar på olika underlag med sudd. Bland annat just såna färgstreck efter en stol slagits emot, och lämnat färgstreck på, en kökslucka.
Inte ett sånt gammalt grönt/rött med slipkorn i, utan ett "modernare". Var försiktig så du bara suddar på själva vita färgen om möjligt, tryck ordentligt så du skapar friktion tillräckligt så kanske färgen ger med sig.
Just naglarna är annars oslagbara för att skrapa utan att repa. Ser ut som att man borde kunna få bort det där med lite j-vlar anamma. Annars kanske plastrakblad (googla). Risken med polerande metoder är att man får en fläck på ytan med lite annorlunda glans.
Är den lackad med schellack går det hyffsat bra att laga fläckar genom att polera dem med sprit (tror mer på IPA än rödsprit för att den förra inte kommer med förargligt färgämne och mindre andel vatten) och eventuellt lite ny schellack tillsatt. Tror man kan göra likadant med cellulosalack och typ aceton men har inte provat.
Klicka här för att svara