Byggahus.se

Få bort färgstänk från tegelfasad

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Anlitade en målare för att måla träet på huset med akrylatfärg men hen lyckades skvätta färg på tegelfasaden. Nu vet inte hen hur man får bort färgstänken på teglet på annat vis än att skrapa och då skadar man ju teglet vilket hen dessvärre redan har gjort med en tegelsten... Jag har läst på danska sidor att brunsåpa kan fungera fast det verkar lämna fettfläckar. Jag vill inte på något sätt skada, eller missfärga, teglet så slipning, skrapning och blästring är uteslutet. Någon som har provat brunsåpa eller vet något annat sätt man kan få bort färgstänken? Klottersanerare?

2. janwide
    Medlem · Nivå 9
    Avvaktar något bra svar med spänning. Har samma bekymmer. Har funderat på att skrapa men bekymret är väl att teglet suger in färgen.

3. Y
    Medlem · Nivå 19
    En målare gav mig rådet att värma bort färgen. Men jag har inte testat än.

4. Ingenjören
    Medlem · Nivå 7
    Förre ägaren till vårt hus var inte så noga med hur han målade och jag har sanerat en hel del fasadtegel med Beckers färgborttagning

https://beckers.se/produkter/inomhus/rengoring/fargborttagning

Stänk och tjockare fläckar fungerade bra men tunt utsmetad färg och sånt som man försökt torka bort men misslyckats med var värre. Ytstrukturen på teglet påverkar nog också resultatet.

5. L
    Medlem Nivå 1
    Var det nyligen? Teglet är borstat. På sina ställen är det lite tjockare och vissa väldigt tunt.

6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Det kanske skulle funka med kolsyreblästring? Förutsatt att man inte sabbar teglet då.

7. Ingenjören
    Medlem · Nivå 7
    Vårt tegel är med slät yta och färgstänken var mest tjockt klädd och några år gamla. Fungerade bra och den kladdiga filmjölksliknande färgborttagningsmedlet fick sitta kvar rätt länge för att mjuka upp kladdet men sedan var det lätt att pilla bort. Tunt kladd var svårare att få bort helt. Medlet påverkar inte teglet i alla fall så det är ofarligt att prova…..