Byggahus.se
Vi har ett badrum från millennieskiftet där tidigare ägare kom på den briljanta idén att måla med ljus färg på det terrakottaröda klinkergolvet. Efter våra fem år som boende i lägenheten har denna färg flagnat bort, framför allt i duschen, och ser allmänt jävlig ut. Vidare fastnar precis all tänkbar smuts. Vi misstänker att man hade kladdat på ett lager precis innan vi köpte för att det skulle se bra ut.

Att totalrenovera badrummet är, eller snarare var, planen. Men med anledning av att ett av hushållets två arbetstillfällen gick upp i rök i samband med covid-19 får det skjutas på framtiden.

Nu måste jag verkligen få bort den här färgen en gång för alla, innan vi får totalt flipp. Jag har på inrådan av lokal färghandlare köpt in Alcro "Delfin" färgborttagare. Den lyckas skala bort ett tunt lager eller lite fläckvis där färgen är i dåligt skick. Att få bort all färg med detta medel skulle vara väldigt ohälsosamt, dyrt och tidskrävande.

Vilka är era bästa råd för att få bort färg från klinkergolv? Mekaniskt, värme, kemikalier? Var gärna väldigt specifika, jag är inget geni (uppenbarligen) inom området.

Bilder kan tillhandahållas om det tillför något.

Högtryckstvätt, använd en terrasstvätt så stänker det inte så mycket.

S Skier12345 skrev:
Högtryckstvätt, använd en terrasstvätt så stänker det inte så mycket.
Intressant, tack! Jag tror att det ingick en terrasstvätt i föreningens högtryckstvätt, så det blir inte så svårt att testa.

Claes Sörmland
Är det en alkydfärg, en akrylfärg eller t o m en epoxifärg (troligen inte).

Alkydfärg går att lösa i lut. Blanda 20 g per liter kaustiksoda i vatten med tapetklister i (som tunn gröt) (Läs på om kaustiksoda, skyddshandskar och skyddsglasögon påbjudes). Stäng all ventilation från badrummet med gaffatejp. Smeta på det luten och låt stå över natt. Skölj bort kaustiksodan, nu är alkyden förtvålad och färgen borde ha släppt eller vara porös så att du kan ta den med högtrycken.

Akrylfärg. Ja den är svårare att lösa. I princip fungerar alkoholer men det går långsamt.

Ett tredje alternativ är speedheater. Värmer du färgen lär den mjuka och gå att skrapa bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.