Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Få bort extra slitstark lack och färg på furugolv?

1. L
    Medlem · 7 inlägg

Lisewin

Medlem
    Skulle behöva hjälp/tips på hur jag fixar mitt köksgolv. Klantat mig ordentligt. Betalade dyra pengar för att få det gamla furugolvet slipat och lackat. Jag valde en matt väldigt slitstark lack (Bona) men vart inte alls nöjd med resultatet, trät såg bara dött ut. Jag försökte slipa bort den själv med en Edge golvslip, gick sådär. Bara en fjärdedel av lacken slipades bort men det upptäckte jag inte förrän jag målade det med vit linoljefärg. Idiot beslut efter idiot beslut Nu är golvet vitmålat och ser sådär ut. Lacken syns/ser blank ut på ställen. Men vill hemskt gärna ha tillbaka bara råa furuplank som man kan såpa skura. Inte alls nöjd med hur lackresterna känns att gå på. Plastigt.
    Är detta möjligt att fixa??
    Kan man använda lacknafta, en bättre golvslip eller kanske använda en speedheater?
    Vore väldigt tacksam för tips!

2. T
    Medlem · 1 610 inlägg
    Det är väll en anledning till varför man bara ska måla plankgolv som sista utväg, du kan aldrig få bort den igen. Färgen har ju gått ner i gropar och springor och den får du aldrig bort.

3. L
    Medlem · 7 inlägg

Lisewin

Medlem
    även om man slipar ner det menar du?

4. T
    Medlem · 1 610 inlägg
    Ja det menar jag, du har ju djupa springor mellan plankorna där färg har hamnat. Visst vet Inte hur golvet såg ut från början och det påverkar ju en del. Men jag skulle inte räkna med att det går att få väck all färg.

5. L
    Medlem · 7 inlägg

Lisewin

Medlem
    Ok förstår vad du menar, kanske får leva med det då

6. L
    Medlem · 7 inlägg

Lisewin

Medlem
    Det gick! hyrde en speedheater och skrapade bort färg/lack som en galning. Sen slipade jag bort resterna. All färg och gammal lack gick faktiskt bort. Här är lite bilder på processen. Golven var nog väldigt finslipade innan målning så det kan ha bidragit till att det inte var så svårt (förutom skrapandet, tog en hel dag) Är någon som har nån erfarenhet av att såpa skura golven men vitpigmenterad såpa? Skulle vilka dämpa den gul/röda nyansen. Mvh

Redigerat 11 okt 2020 08:54
  7. S
    Medlem · 1 685 inlägg
    Bra kämpat och snyggt resultat(y)

8. En apelsin
    Nybyggare · MALMÖ · 714 inlägg

En apelsin

Nybyggare
    Vad bra det blev! Heja dig för ett hästjobb.

9. K
    Medlem · Västra Götaland · 160 inlägg

Karl P

Medlem
    Kan bara instämma, bra jobbat!

Edit: vi har hårdvaxoljat golven i sovrummen, men hallen utanför är för tillfället obehandlad. Vi är väldigt nöjda med ytan i sovrummen. Vit grund, och sen ca 5% vit inblandning på det andra lagret

10. L
    Medlem · 7 inlägg

Lisewin

Medlem
    Tack! Det va det absolut värt :) måste tänka till riktigt ordentligt innan jag gör nåt så att det inte blir fel igen! Det var väldigt fint med dina vita golv. Vill absolut ha nåt åt det vitare hållet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.