Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
OM inget annat går så såga av plaströret, och vrid loss böjen. Sedan får du skarva på en stump rakt rör istället för det du sågat bort.
Sedan borde du kanske skarva med en ändamålsenlig koppling mot järnröret. Så det inte spricker igen.
Sedan borde du kanske skarva med en ändamålsenlig koppling mot järnröret. Så det inte spricker igen.
Tack för svar. Hur menar du skarva med rakt rör? Och vad finns det för ändamålsenliga kopplingar till järnrör?H hempularen skrev:
Typ en sådan här
https://markgrossen.se/ror-slang/gu...ppling-rak/?attribute_spannvidd=98+till+111mm
I rätt dimension för dina rör såklart, finns flera varianter
https://markgrossen.se/ror-slang/gu...ppling-rak/?attribute_spannvidd=98+till+111mm
I rätt dimension för dina rör såklart, finns flera varianter
Försök att knacka på plastböjen med en hammare, riktning från metallröret.
Lossnar den inte sågar du av plastböjen och sågar upp ett spår så spänningen släpper.
Men köp en ny 90 gradersböj först, eller två 45 gradersböjar.
Lossnar den inte sågar du av plastböjen och sågar upp ett spår så spänningen släpper.
Men köp en ny 90 gradersböj först, eller två 45 gradersböjar.
Hej
Tack hempularen, BSOD och Excel för era bra svar.
Har nu hunnit så här långt.Jag tror jag väljer 2 st 45°. Vad är skillnaden mellan skarv och skjutdel.Vilken ska jag använda. Ska jag börja med att trä på böjen på järnröret?
Tack hempularen, BSOD och Excel för era bra svar.
Har nu hunnit så här långt.Jag tror jag väljer 2 st 45°. Vad är skillnaden mellan skarv och skjutdel.Vilken ska jag använda. Ska jag börja med att trä på böjen på järnröret?
I en skarv kan du bara skjuta i rören till mitten, sen tar det stopp. I skjutmuffen är den stoppen borta så du kan skjuta ena röret ända till andra sidan. En sån skjutmuff kan du behöva skjuta på högra röret, sen montera 90° böjen och skjuta muffen till vänster tills det sitter ihop.
Med en skarvmuff får du aldrig ihop rören om de sitter fast så som man ser dem på bild.
Med en skarvmuff får du aldrig ihop rören om de sitter fast så som man ser dem på bild.
Tack, ska försöka.B Bjober skrev:I en skarv kan du bara skjuta i rören till mitten, sen tar det stopp. I skjutmuffen är den stoppen borta så du kan skjuta ena röret ända till andra sidan. En sån skjutmuff kan du behöva skjuta på högra röret, sen montera 90° böjen och skjuta muffen till vänster tills det sitter ihop.
Mycket smörja underlättar monteringen, speciellt skjutmuffen som ska så långt och byta håll.
Riktig rörsmörja eller annars tar man vad som finns hemma, typ diskmedel, handkräm. Men inget med oljebaserat i för det mår gummit dåligt av.
Riktig rörsmörja eller annars tar man vad som finns hemma, typ diskmedel, handkräm. Men inget med oljebaserat i för det mår gummit dåligt av.
Måste det vara så himla svårt? Finns det inget knep för kvinnor som inte är så starka. Min lilla tub med glidex börjar ta slut och jag har inte ens fått på början på muffen.
Som påpekades i #2 - sätt inte plaströrsmuffen direkt på gjutgärnsröret. Den är inte gjord för att täta tillfredsställande mot gjutjärn. Använd den tidigare rekommenderade gummimuffen (tillsammans med en rörstump), och då löser sig monteringen automatiskt i och med att gummimuffen kan skjutas över röret och skruvas dit det sista du gör.E EvaSlottsfrun skrev:
Hej, tack för ert engagemang.
Ja, jag har slipat av graderna på plaströret ordentligt. Kanske kan jag försöka att slipa lite snett på röret, om jag kan.
Plastböjen satt direkt på gjutjärnsröret förut också och jag tror det funkade men hade nu spruckit så det läckte och var alldeles full med gammal rost. Problemet är att jag inte ens kan sätta skjutmuffen på plaströret.
Var köper man en sån där gummimuff?
Ja, jag har slipat av graderna på plaströret ordentligt. Kanske kan jag försöka att slipa lite snett på röret, om jag kan.
Plastböjen satt direkt på gjutjärnsröret förut också och jag tror det funkade men hade nu spruckit så det läckte och var alldeles full med gammal rost. Problemet är att jag inte ens kan sätta skjutmuffen på plaströret.
Var köper man en sån där gummimuff?
Du skrev ju själv:E EvaSlottsfrun skrev:
E EvaSlottsfrun skrev:
Du måste fasa röränden och smörja med t.ex. Glidex för att få på skjutmuffen. Men gummimuffen fungerar också som en skjutmuff, så den är den enda skjutbara muffen du behöver.E EvaSlottsfrun skrev:
Se t.ex. inlägg #4.E EvaSlottsfrun skrev:
C cpalm skrev:
Ska försöka att fasa men jag fasar för att det blir svårt ändå.C cpalm skrev: