Hej gott folk!

Tjejen och jag har börjat snegla ordentligt på villor på sista tiden. Vi börjar bli lite trötta på lägenhetslivet. Dock har jag bara för ett halvår sen gått över till att vara egenkonsult istället för anställd..
Undrar om någon annan har erfarenhet av att få bolån som egenföretagare? Särskilt om man bara varit det ett kort tag?

Bryr sig banken om grejer som:
-Hyfsat hög deklarerat inkomst åren innan jag började köra eget.
-Med snittfaktureringen sen bolaget startades har jag kunnat ta ut 83000:- i månaden. Dock har jag bara tagit ut 42033 eftersom det är bäst skatteplaneringsmässigt.

Kan man fula sig och bara säga att man är fast anställd av sitt bolag? Egentligen kan banken bara se att jag är VD i bolaget, banken kan inte se aktieboken...

Frågade lite snabbt när jag var inne på banken med de ville ju att man skulle ansöka online och sen skulle det bli individuell bedömning. Ett recept för att de ska säga att räntan ska vara extra hög känns det som...

Jag fick mitt första bolån när jag var nybliven konsult, det var inga problem. Jag kunde visa på en regelbunden inkomst, problemet var att tidsbokning inte var imponerande, då kontrakt skrevs på månadsbasis. Jag fick dock snabbt ihop ett halvårs inkomst som jag kunde visa upp, och det var inte direkt brist på jobb.

Ett år senare "chockhöjde" banken räntan så jag fick lov att byta. Jag började plugga och inkomsten blev betydligt lägre och därmed sämre förhandlingsläge, och några banker ville inte ens ha mig som kund, även om jag kunde visa på regelbunden inkomst och kapital.

De brydde sig om hur jag fakturerade och att det fanns kontrakt och hur mycket lön du tar ut. Allt annat kändes sekundärt.

C
C CrilleE skrev:
Kan man fula sig och bara säga att man är fast anställd av sitt bolag? Egentligen kan banken bara se att jag är VD i bolaget, banken kan inte se aktieboken...
Du är väl fast anställd i bolaget? Eller har du kommit överens med dig själv om en provanställning? :D

Eget bolag kan både vara bra och dåligt. Att man tar ut väsentligt mindre lön än vad man skulle kunna göra är inget konstigt, har aldrig varit något problem för mig att argumentera att jag skulle kunna ta ut en betydligt högre lön om det skulle behövas. I mitt fall har de då helt enkelt hört med någon på företagssidan som gjort en koll av bolaget. Men det kräver förstås att du pratar med en handläggare, det går ju inte att göra via en ansökan på webben.

Nackdelen kan vara att de förstås tillämpar en extra hög säkerhetsmarginal, och är bolaget nyligen startat är det så klart stor risk att de drar öronen åt sig.

Har du aktiebolag och betalar ut lön till dig är du anställd. Min bank hade inga synpunkter på det, men jag har visserligen haft mitt AB i flera år. Dock så är det såklart den lönen du betalar ut som de kan gå på. I sina online-formulär brukar de fråga just om du haft bolaget mer än 12 månader ...

Man ansöker ju på heder och samvete..............man kan rimligen inte gå på en bra tidigare inkomst bara för att få lån. Det kan ju straffa sig rejält om nåt går på tok.........

Banken kommer nog vilja se ett eller ett par bokslut.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Banken gör ju en kreditvärdering på vad du har tjänat tidigare (och din nuvarande lön).
MEN så brukar man ju ha frågan om när man började sin nuvarande tjänst och nu är du ju anställd på ett annat AB än tidigare.
Det kan ju kanske vissa banker vara kinkiga på ?
Jag har aldrig varit med om att de vill se bokslut. Inte ens när mitt företag var nytt. Min lön låg ju på ung. samma nivå som tidigare.
Maxar inte heller lönen men om man i sin tur maximerar lånet så vill säkert banken se en annan lön än det som är skattemässigt optimalt.

bokslut begärs bara om företaget i sig ska låna pengar......i övrigt så är det ju som sagt på heder och samvete. Visst kan de göra en bakgrundskoll att du tjänar det du säger men i slutändan så litar de på det man skriver i ansökan.

• Gilla
Peter_Nilsson
  • Laddar…
Nja det finns vissa banker som vill se bokslut om man är egen, ibland kan det räcka med sk. Halvårslut. Annars kan man ju printa ut lönespecar på 300' i månaden och visa banken.

Oftast blir det en samlad bedömning av allting.

S Stefan1972 skrev:
bokslut begärs bara om företaget i sig ska låna pengar......i övrigt så är det ju som sagt på heder och samvete. Visst kan de göra en bakgrundskoll att du tjänar det du säger men i slutändan så litar de på det man skriver i ansökan.

D Danne213 skrev:
Nja det finns vissa banker som vill se bokslut om man är egen, ibland kan det räcka med sk. Halvårslut. Annars kan man ju printa ut lönespecar på 300' i månaden och visa banken.

Oftast blir det en samlad bedömning av allting.
Kanske om det är enskild firma.
Ett aktiebolag är ju en annan juridisk person och inte den som söker lånet.
Vill man vara bedräglig så kan man vara det även med bokslut såväl som med ev. konstiga lönespecifikationer.

C
Scout Scout skrev:
Om man vill låna mer än vad uttagen lön medger med argumentet att det finns utrymme att ta ut mer lön om man vill så gör banken definitivt en koll av bolaget. Så har det iallafall varit i mitt fall.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack för intressanta svar! Uppdaterar när jag vet hur det gått. Tror jag klarar mig från att behöva argumentera för att jag tjänar mer än vad jag tar i månadslön när sambons lön är med i beräkningarna.

Jag har tidigare testat ansöka om bolån som egenföretagare och mitt resultat var

Länsförsäkringar, nekade, ville se minst 2årsredovisningar

SEB, nekade, ville se minst 2årsredovisningar

Danske bank, nekade, ville se 4-5årsredovisningae

SBAB, ok, du behöver visa du tagit ut lön senaste 6mån som intyg

Nordea, ok, tala med företagssidan, ett konsultuppdragskontrakt var tillräckligt

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Ett aktiebolag är ju en annan juridisk person och inte den som söker lånet.
Vill man vara bedräglig så kan man vara det även med bokslut såväl som med ev. konstiga lönespecifikationer.
Fast du ligger värre till juridiskt om du fifflar med bokslutet, än om du ljuger om din lön. Bokföringsbrott är en egen brottsrubricering.

Men även att ljuga som sin lön för banken kan räknas som bedrägeri, så det är inte att rekommendera.

H hempularen skrev:
Fast du ligger värre till juridiskt om du fifflar med bokslutet, än om du ljuger om din lön. Bokföringsbrott är en egen brottsrubricering.

Men även att ljuga som sin lön för banken kan räknas som bedrägeri, så det är inte att rekommendera.
Nä jag har svårt att se varför man skulle göra något av dem om man inte med uppenbart syfte att begå, just som du säger, bedrägeri (eller bokföringsbrott).
Blir nog lite svårt att njuta av sin egen härd då...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.