F750 + sam 40 inte för hus mindre än 140 kvadrat?

10k läst  119 svar

1. O
    Medlem Nivå 3
    Hej
    Jag har byggt ett nytt stenhus på 130 kvadrat med en NIbe F750 med sam 40. Detta var ett av valen man kunde få till detta hus från Fiskarhedsvillan. Vi har nu bott i huset i drygt 2 månader och haft en del problem med larmstopp när temperaturen går ner under nollan. (larmnummer 185). Pumpen stannar då temperaturen på temperaturgivaren på returen på sam 40 bt68 går under plus 5 grader. Jag har haft kunnigt folk här för felsökning och de har kommit fram till att "huset är för litet" enligt NIbe. Så enligt dom så kan man inte kombinera Nibe F750 + sam 40 till ett hus på 130 kvadrat och mindre. Var går gränsen? Är det någon på forumet som har en erfarenhet av att sam 40 krånglar på detta sätt?

2. S
    Medlem Nivå 13
    När kommer larmet efter vv beredning ? Man kan köra usb loggning på Nibe vp då ser man vad som orsakar larmet och slipper gissa.

• Laddar…
  3. O
    Medlem Nivå 3
    Här gissas inget. Vi har kört loggar i snart 2 månader och varken rörmokaren eller Nibe kommer någon vart. Senast för någon timme sedan fick jag reda på att det diskuteras för fullt mellan Nibe och Fiskarhedsvillan. Det här är visst "ovanligt". Jag har följt loggarna själv och sett att temperaturen på utgående vatten varierar mellan 18 och 5 grader om man ställer inluften på 18 grader. Men ställer man inluften på 22 grader så ligger temperaturen på utgående vattnet stabilt på runt 25 grader.

4. S
    Medlem Nivå 13
    Lägg in loggen i tråden så får vi se och då loggen där larmet uppkommer.

5. O
    Medlem Nivå 3
  6. Snailman
    Medlem · Nivå 15
  7. R
    Medlem · Nivå 11
    Ät 18 gr standard eller är det vad ni vill ha ? Intressant problem.

8. O
    Medlem Nivå 3
    Tack. Står till och med för balanserad ventilation. Borde fungera bra mycket bättre än den jag har men säkert bra mycket dyrare. Det är nog inget "dom vill bjuda på".

9. O
    Medlem Nivå 3
    18 grader ska det vara då luften ska "sjunka" för att få bra ventilation. Höjer man mer än vad man har i rummet så stiger den nya luften och då blir det ingen bra luftväxling. Så nu än så länge får jag ställa ner den när det är över nollan och höja när det är under nollan.

10. S
    Medlem Nivå 13
    Jag tror du har fel inställning på cirkpumpen dels går laddpumpen i 100% nästan hela tiden och flödet verkar vara för lågt genom sam40 agget. Jag skulle prova höja farten på värmebärarpump 2 (GP6) och det gör man direkt på cp. Sen är det frågan om flödet är för mycket strypt genom sam40 sitter en trimventil på den man kan justera flödet med. Hur värms huset i övrigt ?

11. O
    Medlem Nivå 3
    Intressant angående pumpen. Jag har oxå hela tiden sagt att det är för lågt flöde i systemet. Rörmokaren har sänkt pumpen till det lägsta efter vi har provat olika steg utan förbättring. Jag har golvvärme men har en känsla av att det ändå är för dåligt flöde då jag inte kan ställa in ventilerna för golvvärme enligt projektering. Jag har LK systemet och en slinga ska "stå" på 4 men jag kan inte komma upp mer än 2,5 hur mycket jag än skruvar.
    Finns det en trimventil? Den är väl styrd via en shuntventil från F750?

12. R
    Medlem · Nivå 11
    Det att jag undrade är att sonen precis bygg hus med F750 och sam40. Och där ställde montören från Nibe som ställde in ventilationen inluften på 22 gr som jag tycker är högt. Kan det vara ett känt problem dom mörkar. Flesta kunderna kör ju på hur pannan blir inställd på från början.

13. O
    Medlem Nivå 3
    Ja du Robo. Det verkar det vara eftersom Nibe har gått bet och sagt att den inte "passar i detta hus". 22 grader är alldeles för högt eftersom då Sam 40 värmer huset och dessutom förstör ventilationen. Ställer jag in den på 22 så får jag heller inga problem. Jag är oxå övertygad att Nibe har ett problem här som de inte hitta en bra lösning på. Sen kanske man kan med en massa trixande med både flöde och inställning få den bättre men man kommer inte ifrån att shunten jobbar så mycket upp och ner. Tror mer på att shunten jobbar alldeles för långsamt och att den då kommer i någon slags svängning.

14. R
    Medlem · Nivå 11
    Vi skall testa köra på 18gr men han har ett hus på 164 kvm intressant då att se hur det funkar.

15. O
    Medlem Nivå 3
    Jag tror inte det borde spela någon roll hur stort huset är. Temperaturen på bt69 kommer troligen oxå att pendla en hel del. Intressant om ni får fellogg 340 och 185. Jag får dom inte förrän temperaturen går ner mot minusstrecket. Skickar en länk till en logsetfil som du måste ha i USB minnet om du ska logga Sam 40. Lägg filen i ett tomt minne och kör lite loggar med ex. 15 sekunder. Vore intressant att jämföra loggar. https://www.dropbox.com/s/y2q3ubl9np8kca8/LOG.set?dl=0

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: