Byggahus.se

Extremt tillägg på faktura

1. H
    Medlem · 30 inlägg
    Se offert. Vid fakturering tillkom nästan 63.000 i olika materialkostnader, el/vvs/spån/skruv osv. Vi bestrider såklart, men han är kaxig och säger att material i offert endast gäller snickerier. Jorå, det borde vi ju absolut förstått, framför allt när vi inte var nöjda med den första offerten på 150.000...

Vi tycker att offerten tydligt visar en uppdelning av arbete och material längst ner. Varför skriver man så klantigt om det inte är så man menar? Vi lär ju inte vara de förstaspm sedan reagerar. Detta gäller ett mindre kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    0D9DFA8F-327D-407D-95AE-2BD686060901.jpeg

2. K
    Medlem · 2 072 inlägg
    Hur är fakturan specad?

3. H
    Medlem · 30 inlägg
    Fyra sidor med olika sladdar, slangar, skruv mm.

4. K
    Medlem · 2 072 inlägg
    Eftersom offerten är specad med material hade jag bestridit fakturan och hänvisat till offerten.

Edit: läste bara på summeringsraden att material ingår i 29.000 kr. Såg inte de rader ovanför med "exkl. material".

Redigerat 24 nov 2020 14:00
  5. A
    Medlem · 12 inlägg
    Tycker det står klart och tydligt på flera rader att material inte ingår. Varför skriva dit det om det inte skulle ingå.

6. P
    Medlem · 1 997 inlägg
    På några rader står det exklusive materiel. Är det något annat än tex elmateriel som tydligt är exkluderat som du tycker borde ingått?

kostnad för elmateriel och hur vissa hantverkare tjänar mycket pengar på detta kan du ägna en hel dag att läsa om här på Byggahus.

det tråkiga svaret är att det skulle ingått eller att prislistan skulle varit överenskommen innan. Eftersom elarbete ingår, och det naturligtvis behövs materiel, så kan det kosta nästan hur mycket som helst om det inte är överenskommet i förväg. Grossisternas listpriset är kraftigt uppblåsta och rabatter på 90% förekommer.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · 1 377 inlägg
    Om jag formulerade mina offerter så dåligt och otydligt skulle mina kunder nog skratta ihjäl sig, men tyvärr tror jag inte ni har så mycket att sätta emot här. Hade jag fått den offerten hade jag utgått från att el&vvs-material inte ingår och bett om ett förtydligande.

8. H
    Medlem · 30 inlägg
    Enligt konsumentrådgivningen så spelar det ingen roll att det först står exl material, eftersom det nedan specifiseras en rad för arbetet, och SEN en för material. Man kan inte räkna med att kunden förstår att summan för material endast gäller snickerier, eftersom han dessutom är totalentreprenör och fixar alla el/vvs-tjänster.
    Vi är lugna, och vi överklagar hela vägen till tingsrätten. Finner det bara märkligt att en erfaren snickare inte är tydligare.

9. T
    Medlem · 1 708 inlägg
    För mig var det extremt tydligt när det står exklusive material. Då ingår det inte! Det skulle ni ha frågat när avtalet gjordes.

10. H
    Medlem · 30 inlägg
    Vi har nog ganska mycket att sätta emot enligt konsumentrådgivning i kommunen. Han har rätt att lägga på max 15% på material, om det står en ungefärlig kostnad i offerten. Det gör det inte.

11. H
    Medlem · 30 inlägg
    Det gjorde vi. Vi har mailkonversation där det står att offerten ska gälla ett ”komplett, färdigt kök”.

Finns inte en chans att förstå att summan på offerten sedan gäller ”annat” material.

• Laddar…
  12. P
    Medlem · 1 997 inlägg
    Ingår Ballingslövköket också? Om inte, varför?

13. H
    Medlem · 30 inlägg
    Han har inget avtal med Ballingslöv, endast vvs, el och plattsättare. Så där finns inga frågor. Köket var redan beställt och betalt.

14. P
    Medlem · 1 997 inlägg
    Min poäng är att detta inte framgår alls av offerten. Det står inte tydligt att köksskåpen är exkluderade. Du borde ha större framgång att hävda att de ingår än elmateriel som är explicit exkluderat i offerten.

15. H
    Medlem · 30 inlägg
    Som sagt, enligt konsumentrådgivningen så är material sedan specat under, och då är det det som gäller. Det står inte ”snickarens material”. Han skriver dessutom i ett mail att offerten gäller ”ett komplett, färdigt kök”. Jag ser faktiskt fram emot ett fall i tingsrätten, vi har täckning i vår försäkring.