Extremt strulig firma som försöker förvränga sanningen

17k läst  80 svar

Nästa tråd i Juridik
  1. R
    Medlem Nivå 5
    hej!

Tog in en firma som gjorde div markjobb och som skyller på massa olika saker.

Detta är då det som hänt i korthet :

1) Kör sönder bergvärme (utrett via försäkringen)

2) Tar sönder delar av altanen (avdrag på fakturan)

3) kör sönder en brevlåda ( fått en ny)

4) Kör ner markeringar uppmätta med laser typ 5 gånger, vilket kostat oss ca 50 extra arbetstimmar. Detta är också merkostnader.

5) Kör sönder markduk dvs gräver upp den så den är trasig. Detta arbets får också göras om.

6) gräver runt hejvilt vilket förstör massorna som packats med padda. Detta arbete får göras om.

7) Struntar i att komma it så hyrd padda inte kan användas, utan att meddela förhinder.

Frågan är nu vad som ingår i en ansvarsförsäkring samt trafikförsäkringen man har för en grävmaskin?

Första vändan som tog typ 6 månader försöker de hitta på en massa ursäkter.

Hur tar jag detta vidare rättsligt om inte företagarens försäkring hjälper oss/täcker momenten?

Firman är riktigt fräck och vill ha betalt efter en dag men verkar tycka att den skada de ställer till med speciellt när det kommer till självrisker ska betalas hälften av oss och hälften av dem.
    Allt till de är redan betalt sedan länge tillbaka ska tilläggas.

Min andra firma har tidrapporter och kan redogöra för vilka dagar man tagit sönder saker, hur många extratimmar de fått arbeta etc.

Firman som utförde jobbet har varit med under hela arbetets gång, och hittils verkar det bara vara försäkringsbolaget som får igen sina pengar de lagt ut åt oss eftersom försäkringsbolaget (deras) inte tycker dessa saker handlar om en ansvarsförsäkring fast det gör det väl?

Firman som utförde jobbet har alltså vetat alla förutsättningar, de har tom levererat den markduken de själva kört sönder och vet ni vad de skyller på ?

Marken var packad med en för tung maskin?

Fast det var en helt vanlig 250/500 kg padda man använder till en tillbyggnad.

Ni förstår sandlådenivån där de försöker skylla ifrån sig, främst för att slippa betala självrisker uppenbart flera gånger eftersom den klantiga grävmaskinisten säkert har fler tillfällen än fingrar på ena handen där man klantat sig bara hos oss. Mitt försäkringsbolag vill bara hjälpa till med de moment där min försäkring täcker.
    Deras försäkring gör inte många knop och försöker få det till att det inte täcka, men helt ärligt vad av detta är inte en ansvarsskada?

2. M
    Medlem Nivå 3
    Vad spelar det för roll om deras försäkring täcker det eller inte? Det är väl mellan dem och försäkringsbolaget. Du ställer dina krav mot företaget inte mot deras försäkringsbolag.

3. T
    Medlem · Nivå 14
    Du avvaktar fakturan, bestrider den skriftligt till företaget, betalar det du tycker är skäligt (tänk på eventuella extrakostnader som du kommer få för att en annan firma ska reparera allt), ger dom en skälig tidsfrist att åtgärda allt. Sedan är det lugnt för din del. De kanske hotar med inkasso och fogden men iom att du har bestridit fakturan är det tomma hot.
    Skriv upp allting med tider, aktiviteter mm så har du bättre stöd.

4. useless
    Självbyggare · Nivå 17
    Fakturan är redan betald om jag har läst rätt. Nu vill TS ha ersättning för de skador och merkostnader firman har orsakat.
    Eller har jag fel?

• Laddar…
  5. R
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Jo mej de är hala ålar de försöker inte göra rätt för sig. De skickar typ knappt in papper, tar månader på sig att göra minsta lilla handtag.

Deras försäkringsbolag ville ha vårt kontrakt som de också fick och där stod det vad de skulle göra, sedan försöker de typ "skylla" på att försäkringen inte täcker olika moment. Deras försäkringsbolag har frågat vad vi söker ersättning för, nu skickade de ett märkligt svar att det inte täcks av deras ansvarsförsäkring hur det nu år möjligt.

Det är liksom som ett stort skämt allting. Själv har man fått ligga ute med ganska mycket pengar som man inte får tillbaka.

Det är precis det jag gjort har tagit upp kraven med företaget å de säger då att inga problem vi tar det med försäkringen men deras försäkringsbolag är fruktansvärt usla. De tar enorm tid på sig att svara och ska ha överflödig info som de ändå "nekar".

6. R
    Medlem Nivå 5
    Exakt så är det, det här med att det blivit extrakostnader fick vi veta av vår entreprenör lite senare, dvs han har förklarat för mig vad de behövt göra om osv. Vi har sedan blivit fakturerade av honom och nu försöker vi få tillbaka våra pengar.

Det är dessvärre ingen annan företagare som är sugna på att fakturera ett annat bolag eftersom de vet att det blir strul, så det är en själv som får ligga ute med pengar.

7. R
    Medlem Nivå 5
    Jag fick dock reda på vissa av dessa saker när jag redan hade betalat in till de. De ville ha betalt på en dag hela tiden, riktigt fräcka typer.

Ska jag maila och skriva om kronofogden nu tycker ni?

Försäkringsbolaget får man aldrig tala med handläggaren utan de skickar massa korkade frågor per mail och sedan är handläggaren aldrig anträffbar. Innan jul så skulle en annan avdelning ta hand om trafikdelen och se vad den ersätter gentemot handläggaren men deras försäkringsbolag get ett uselt intryck de gör allt för att slingra sig.

/Rickard

8. T
    Medlem · Nivå 14
    Du borde inte prata med försäkringsbolaget alls, för du ska ha dina pengar från företaget. Sedan ska företaget försöka få pengar från sin försäkring.
    Tyvärr är dina möjligheter starkt begränsade eftersom du redan har betalat.
    Du kan skicka en faktura till företaget för uppkomna skador och extrakostnader. Om dom är så struliga som du beskriver kan de glömma att bestrida din faktura och så kan du driver det via inkasso till fogden. Men troligen har dom inga pengar och så är sagan slut.

9. R
    Medlem Nivå 5
    Alltså företaget har funnits i massvis med år så pengar finns nog allt. Mest det att de "tror" sig kunna slippa undan genom att hitta på konstiga bortförklaringar.

Hur skapar jag enklast en egen faktura?

10. R
    Medlem Nivå 5
    Det u beskriver låter konstigt för deras egna försäkringsbolag säger att man själv är tvungen att ligga ute med pengar och därefter prövar de vad försäkringen kan ersätta.

Det är mest det jag försöker finna svar kring?

Vad täcker egentligen en ansvarsförsäkring och en tillhörande trafikförsäkring?

De var jättesugna på att man skulle skicka allt till försäkringsbolaget men de verkar tro art allt ska gå på en självrisk, vilket inte är möjligt givetvis.

11. R
    Medlem Nivå 5
    De har iaf mailat mig och bett mig speca mina krav (försäkringsbolaget) alltså.

12. M
    Medlem Nivå 3
    Du har ett avtal med firman och inte med dess försäkringsbolag. Jag skulle rikta mina krav mot firman.

13. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 13
    För att få det korrekt, bör man väl :
    1 speca kraven i en faktura.
    2 ta 2 kopior på fakturan.
    3 skicka fakturan till grävbolaget.
    4 skicka en kopia till försäkringsbolaget, eftersom de efterfrågat det.
    5 behålla 1 kopia.

Sedan avvakta resultatet.

• Laddar…
  14. R
    Medlem Nivå 5
    Absolut men deras försäkring ska väl ändå ge svar för vad de täcker av skadan?

15. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Du blandar ihop korten. Du ställer dina krav mot den firma du har avtal med. Sen får de har många försäkringar de vill. Det är inte ditt problem.

Om försäkringsbolaget vill ha en kopia så får de väl fråga sin kund, entreprenören, om den. Du har inget med deras relation att göra.

Med ditt resonemang så skulle den bästa försäkringen för firman vara en som inte täcker några skador alls.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: