Byggahus.se

Extrem dränering - Varning starka bilder

1. W
    Husägare · Nivå 7
    Nej, 5 cm täckskikt för oisolerad betong under mark.

2. S
    Medlem Nivå 5
    Ytterligare en fråga dök upp. Jag hade ju som sagt tänkt fästa platonmatta på väggen strax under ventilen på bild 1 för att leda regnvatten ned i dräneringsdiket. Men finns det risk för att det skapas mycket kondens innanför mattan som kan rinna ned i skarven mellan sula och vägg?

3. B
    Medlem · Nivå 9
    Det är själva meningen med platonmatta att skapa spalt till vägg/ grundmur och övergången matta vägg bör vara tät upptill och öppen nedåt mot klacken som skyddas med membranet

Se monterings instruktioner av platonmatta!

Isolering utanpå mattan ger att kondensering och avrinning av kondensatet sker hela året

4. S
    Medlem Nivå 5
    Förstår nu efter att ha läst, jag hade inte koll på detta med membranet. Blir intressant att höra om min grävare har det!

5. B
    Medlem · Nivå 9
    Ja det är viktigt att membranet gör att betongen inte suger fukt

6. S
    Medlem Nivå 5
    Dvs kondensfukt som bildas på insidan av platonmattan då?

7. B
    Medlem · Nivå 9
    Just det den rinner ner på platon mattan droppar ned på membranet och rinner ut i dräneringen så när du viker Platonmattan tänk på hur membranet också ska leda kondens ut till dräneringen...

8. S
    Medlem Nivå 5
    En liten uppdatering. Dräneringen rullar på med mig själv som bromskloss, jag har inte hunnit göra de små tätningar som jag tänkt än. Det blev gjutet en ny sula på berget och uppmurat på ett ställe där sulan tidigare svävade i luften och där vi hade mindre sättningssprickor. Samma murare gjöt med expanderbetong i hålrummen på hörnen.

Nu närmar det sig montering av platon och då kommer det lite frågor. Längst upp mot backen där jag har gjort schaktet i berget finns det lite mer grund under marknivå och där tänkte jag sätta platon enligt instruktionen. På resten av huset däremot går sulan bara ca 15 cm under mark, sedan kommer grus eller berg. Platon ska väl skydda grunden från fukt i omgivande mark. Men när det inte finns någon direkt omgivande mark? Är det något principiellt fel med att bara ha platon på en del av grunden? Hur skulle man ens fästa någon platonprodukt där bara klackens utsida vetter mot omgivande mark (vilken kommer bestå av grus)?

9. B
    Medlem · Nivå 9
    På de ställen där du inte har omgivande mark sätter du bara isolering tex jackon

10. S
    Medlem Nivå 5
    Även om det är ca 15 cm på höjden som kan isoleras? Tja det blir ju billigt i alla fall!

• Laddar…
  11. B
    Medlem · Nivå 9
    Isolering och fuktskydd är guld värt då torr betong är något helt annorlunda än fuktig!