Byggahus.se

Extrem dränering - Varning starka bilder

1. S
    Medlem Nivå 6
    Okej lite clickbait, men jag behöver verkligen hjälp.

Vi håller på med ett dräneringsprojekt och det går skapligt. Huset står på berg som sluttar in mot väggen vid övre kortsidan. På den sidan har man för många år sedan gjutit mellan berget och huset, kanske ett försök att täta. Vattnet har dock runnit i stora mängder under betongen och in i krypgrunden, och sedan vidare över golvet i ett intilliggande källarrum. I krypgrunden var berget tidigare i dagen men nu är det fyllt med grus + plastat.

Jag har skurit ett dräneringsschakt i genom gjutningen och ned i berget på övre kortsidan av huset vilket har haft bra effekt redan. Trots rejäla ösregn senaste tiden flyter det inte på golvet i källarrummet som förr. På några ställen i dräneringsschaktet finns det sprickor där jag har tänkt täta med cement + Sika-2, mest för att jag kan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5413.jpg

IMG_5416.jpg

Men när vi frilade grunden visade det sig att den har några rejäla skador vid hörnen. Betongen där var mycket porös och när jag började rensa ur visade det sig att det fanns mycket jord innanför. Också rätt mycket gråsuggor och daggmaskar... Själva grunden verkar i denna del av huset stå dels på berget, dels på en grusbädd (?). Nu har jag rensat så att jag ser hyfsat fräscht grus inne i hålen igen.

IMG_5407.jpg
    IMG_5415.jpg
    IMG_5419.jpg
    IMG_5420.jpg
    IMG_5422.jpg
    IMG_5423.jpg
    IMG_5421.jpg

Innan vi slutför dräneringen vill jag såklart åtgärda hålen, men jag har noll kunskaper om gjutning. Hur rent behöver jag göra? Vad använder jag för material? Finns det risker?

Sen undrar jag generellt över grunden i denna delen av huset. Vad tusan vilar den på? Är det normalt med betong-"balkar" som svävar över skräpiga grusbäddar på det här sättet?

IMG_5404.jpg
    IMG_5429.jpg

Enormt tacksam för hjälpsamma inlägg!

Redigerat 29 sep 21:31
  2. W
    Medlem · Nivå 7
    Blås/spola rent gör en form och gjut i med expanderande betong.
    Är min första tanke. kanske någon som har något annat förslag.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Nivå 12
    Betongbalkarna måste naturligtvis vila på en stadig grundbädd, det är liksom tanken med det hela.........svävar dom fritt så kan nog vad som helst hända med fasad och annat.
    Sen är det ju som vanligt, hus på berg sådär är ju inget drömläge direkt när det gäller dränering och vatten som rinner efter berget.

4. S
    Medlem Nivå 6
    Ja jag tänker att man måste gjuta, så jag vill gärna ha tekniska tips. Ballast? Armering? Tillsatser? Teknik? Jag kan ganska lätt kila en bräda mot berget som form.

Sen har jag hört otaliga gånger kommentarer som "Oj oj, dränera på berg, nä det är ju SÅ knepigt" "Där ska man ju egentligen inte bygga hus" osv. Men till det kan jag bara säga - detta är läget. Huset har ändå stått sedan 1930 och det finns inget mögel. Det finns också en gjuten tvärgående balk i krypgrunden som har tre stödpunkter på berg. Konstruktiva förslag är värda mycket!

Sedan ser jag ändå vissa fördelar med berget. Överallt utom vid kortsidan sluttar berget från huset, så att vi får en naturlig avrinning. Kan hända att vattnet går i djupa sprickor men det blir en senare fråga, nu ska jag ordna avrinningen.

5. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    AAAAH HELA HUSET KOMMER RASA!

*Straffet för clickbait*

6. S
    Medlem Nivå 6
    Haha ja den attityden finns, men jag tänker mer "Keep calm and carry on".

• Laddar…
  7. W
    Husägare · Nivå 7
    Men alltså... du har ju underminerat grundläggningen på de ställen där du grävt bort gruset. Din grund vilar delvis på berg och delvis på packad fyllning av bilderna att döma.

8. Brattåsaren
    Medlem Nivå 2
    Hade du några synliga sprickor i fasadteglet innan grävningen?
    Har du fått (nya eller fler) synliga sprickor i fasadteglet efter grävningen?

9. S
    Medlem Nivå 6
    Nej hade inte, har inga. Det är inte jag som grävt, känner till hur man "ska" gräva men nu ser det ut på detta sätt. Antagandet var nog att grunden vilade på berget runtom.

Så frågan var alltså - rekommendationer givet situationen?

• Laddar…
  10. Brattåsaren
    Medlem Nivå 2
    Har du inga sprickor har det inte skett någon förskjutning (än...) och det är ju positivt såklart.
    Mängden vatten som du beskriver har sannolikt hjälp till att sakta men säkert spola bort/luckra upp grus, sand etc under huset.
    Men ännu inte i den omfattning att grunden har blivit så underminerad att det uppstått sättningar.
    I ditt läge hade jag inte frågat runt här på forumet, generellt: en del svar är bra andra mindre bra, utan istället kontaktat en (eller flera) kunnig/a byggare som kan grundgjutning och frågat om råd.
    Det viktigaste är att bygga upp en stabil grund som har två funktioner: stödja huset och förhindra att mer av grus och sand spolas bort, så långt det är möjligt såklart. Kan vara svårt om det finns sprickor i berget som inte går att se...
    Men jag är säker på att du redan tänkt på detta och bara vill ha en ”knuff i rätt riktning” :)
    Sedan kan du säkert utföra gjutningen själv om du vill det.
    Fördelen med att leja just detta är att du (borde) få garanti på arbetet.
    Kan vara bra att ha när det gäller en så vital del som husgrunden.

11. W
    Medlem · Nivå 7
    Svårt att ge råd, förklara och komma fram till en lösning utan att vara på plats och se hur det ser ut.

• Laddar…
  12. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Jag var faktiskt inne på detta med. Detta är ju ingen grund som är gjutet ner till berget utan vilar relativt grunt.
    Att då gräva in under grunden riskerar ju att man får kaftiga sättningar under väggarna som vilar på.... Ingenting.

Torpargrund/krypgrund dränerar man väl inte på detta sättet om man inte har problem? Och då bör man väl säkra huset innan man gräver under dem?

13. W
    Husägare · Nivå 7
    Man säkrar inte huset utan gräver längre ut så att man inte kommer djupare än en tänkt linje från sulans underkant med lutning max 2:1. Dvs ju djupare man gräver desto längre från fasaden måste man hålla sig.

• Laddar…
  14. schnyggve
    Medlem Nivå 3
    1930 så handgrävde man grunden och hur det såg ut under fick man försöka lösa. Det var dessutom svårt att skölja rent berget osv osv. Där för är det inte förvånande att sulorna ser ut som det gör nu när du frilaggt.

Spola rent och gjut i med expanderande betong och vibrera den noga!!! Nu expanderar den ju egentligen inte utan den sjunker inte ihop som vanlig betong gör. Se till att du får en ordentlig grav runt om med fall fuktskydda sulan och dränera. Har huset inte satt sig sen 30talet kommer det inte at hända nu

• Laddar…
  15. R
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle ha kontaktat minst 2 erfarna grundbyggare jäkligt fort för att titta. Och börja åtgärda detta helst denna vecka, antingen på egen hand eller med firma.