Byggahus.se
xobkagxotot01.jpg

• Gilla
  • Haha
  • Älska
linneac och 29 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det ligger i det fallet knappast så långt bak i tiden. Blädning är ju ibland uppe tillsammans med andra metoder som står lite mot trakthyggesbruk.

På längre sikt får man hoppas att det balanseras på ett för människors väl och ve bra sätt precis som allt annat "bruk" av naturresurser. Många av dina käpphästar åtminstone jag uppfattar i vitt skilda trådar ligger nog då på historiens soptipp trots allt. Jag vill inte likt du gjorde mot någon tidigare skriva renons men en titt i spegeln på eget anlete kanske är en början.
Det jag primärt vänder mig emot är de som tror att de kan få allt utan kostnad.

Blädning (att plocka enskilda fullvuxna träd) är helt klart ett alternativ till trakthyggesbruk, men det kommer med en ekonomisk kostnad. Som i så många andra fall står alltså ekonomiska värden mot andra slags värden. Jag menar verkligen inte att man alltid ska sätta ekonomin främst, men man måste förstå att man också väljer bort något när man tvingar fram ett visst slags skydd.

Cementafrågan ställer den typen av konflikt på sin spets då miljövärden som de flesta av oss inte har en aning om vad de är riskerar att allvarligt drabba hela byggnadsindustrin. Nu tror inte jag att det blir så illa, för vi har alltid världsmarknaden som back-up, men sannolikheten att den svenska cementindustrin slås ut är inte obetydlig.

I övrigt förstod jag inte riktigt vad du menade att jag skulle vara renons på – konsekvenstänkande för miljön? Det håller jag i så fall förstås inte med om. Jag har bara en syn på saken som nog är rätt ovanlig: att staten ofta är en dålig garant för långsiktiga intressen, samt att de som förstör för andra borde tvingas betala för det.

Och med att exempelvis Cementa skulle fått betala för sig menar jag att det krävs något annat system än att de hamnar i en så här binär process som slutar i utslag att man får eller inte får göra en viss sak och att det riskerar att bli en ny flerårig process för att ställa om frågan något annorlunda formulerat.

För som sagt, jag utesluter inte att de gjort för lite här, men processen som sådan motverkar rimliga kompromisser och alstrar istället höga tonlägen.

• Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
En fungerande industri ska väl vara en industri som självmant tar ansvar för att göra det hållbart och på ett sätt som inte förstör för framtida generationer. Men tycker blir det ju sällan så när proffsstyrelser tar över och endast ser till vilka siffror de kan presentera för aktieägarna. De gånger jag har varit med om att ett företag vuxit och tagits över av en sådan styrelse har alltid slutat på samma sätt. De enda värden som blir kvar är de ekonomiska. Effekten av en globalisering är ju också att villkoren man ska tävla mot alltid är de sämsta för befolkningen i form av lägre löner, sämre arbetsvillkor, färre och sämre miljöregler osv.
”En fungerande industri ska väl vara en industri som självmant tar ansvar för att göra det hållbart och på ett sätt som inte förstör för framtida generationer. Men tycker blir det ju sällan så när proffsstyrelser tar över och endast ser till vilka siffror de kan presentera för aktieägarna”

Var hittar man en sådan industri som du hänvisar till? Sedan länge handlar ALLT om siffror. Så blir det i en global marknadsekonomi.
Sen finns det givetvis olika filosofier hur dessa siffror ska nås. Barnarbete tex. Ger inte så bra reklam. Är man då rädd för dålig publicitet så försöker man undvika så man blir sammankopplad med detta.

Jag citerar mitt inlägg #25

”– Vi är allvarligt bekymrade men också förvånade över domstolens besked idag. Kalksten har brutits i Slite i över 100 år, vilket byggt upp en enorm kunskapsbank kring hur verksamheten påverkar den kringliggande miljön. Vår ansökan är gedigen och visar med tydlighet att det går att bedriva en fortsatt hållbar kalkstensbrytning i området. Vi måste gå igenom beslutet noggrant och därefter lägga upp strategin för hur vi ska hantera situationen, säger Magnus Ohlsson, vd Cementa.”

Man ska komma ihåg att Cementa har en plan att år 2030 vara helt klimatneutrala. Världens första klimatneutrala cementfabrik i Slite. Idag står fabriken för ca 4% av Sveriges koldioxidutsläpp.

Det är endast 9 år till 2030. Om dom kommer att lyckas nå sitt mål ska jag låta vara osagt.

Det som är intressant idag är att flera företag verkar tro att det handlar om att vara miljövänlig redan idag och ännu mer i framtiden. Det är med all rätt på modet att tänka på miljön.

Vi som arbetar inom bygg ser produkt efter produkt försvinna från butikshyllorna och ersättas med nya miljövänliga produkter. I många framförallt offentliga upphandlingar ställs superhårda krav på vilka produkter som får användas. Det sker oanmälda kontroller på arbetsplatser av produkter på plats. Ända ner till minsta lilla limtub.

I 100 år har man alltså brutit kalksten i Slite. Man fick förlängt tillstånd till 2040 (om jag minns rätt) i första instans.
Nu i Juli så satte alltså MÖD ner foten och sa stopp.

Det jag reagerar mest på är inte beslutet. Det är att det är så kort tid kvar Okt 2021 tills verksamheten ska upphöra.
Jag kan tycka att man borde fått dispens minst 1 år.

Jag tror inte det här landet behöver cementbrist just nu. Som jag skrivit tidigare så lär vi få se många varsel om inte regeringen kliver in vilket jag tror dom kommer göra.

• Gilla
Chubba och 1 till
  • Laddar…
Blir då stopp på vindkraftsutbyggnaden och höghastighetståg samt tunnlar i våra storstadsområden, om det blir verklighet. Men Ryssland kan ju säkert tillhandahålla vatten till Gotland. När avsaltningsanläggningarna är underdimensionerade. Precis som de har hjälpt till på Krimhalvön. De har ju en hamn i Slite och de kan ju även dra en vattenledning till Gotland.

M Micke MOH skrev:
Blir då stopp på vindkraftsutbyggnaden och höghastighetståg samt tunnlar i våra storstadsområden, om det blir verklighet. Men Ryssland kan ju säkert tillhandahålla vatten till Gotland. När avsaltningsanläggningarna är underdimensionerade. Precis som de har hjälpt till på Krimhalvön. De har ju en hamn i Slite och de kan ju även dra en vattenledning till Gotland.
M Micke MOH skrev:
I Palma de Mallorca dricker man havsvatten. Så någon vattenledning från Ryssarna lär inte behövas. På Mallis har grundvattennivåerna sjunkit pga. Torka. I Sverige har vi just nu rekordlåga nivåer. På Gotland är det Cementas fel.:rofl:

Vindkraften har ju fått ett antal områden i Sverige som är utsedda som riksintresse för vindkraft där då miljöhänsyn i viss mån ska stå tillbaka.
Varför inte något liknande ”riksintresse för samhällsbyggnad” för kalkbrytningen till cement?

Ett riksintresse är ett statligt anspråk på mark- och vattenresursen. Vid prövning av mark- och vattenanvändning är ett sådant område vägledande. Det är dock först i tillståndsprövningen i det enskilda fallet som riksintresset får en rättslig betydelse. Då bedöms riksintresse för vindbruk mot andra befintliga riksintressen som exempelvis naturvård, kulturmiljö, rennäring, försvarsmaktens intressen och luftfart.
https://www.energimyndigheten.se/fo...en/inledande-skede/riksintresse-for-vindbruk/

Det är forfarande möjligt att ett fågelbo tillhörande en rödlistad art stoppar en viss placering av ett vinkraftverk.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Politikerna stiftar lagar, fristående och oberoende domstolar tolkar och dömer utifrån rådande lagstiftning, detta är en av de grundläggande pelarna i en demokrati. Det är en farlig väg att slå in på om vi börjar kräva ministerstyre.
Det här är ett missförstånd som är rätt vanligt. Ministerstyre handlar om att en enskild minister går in i ett enskilt ärende och styr via sitt departement och myndigheter. Det är alltså inget som vi har särskilt utprglat av i det svenska statsskicket men det finns mängder av andra blomstrande demokratier där detta är standard, t ex många av våra grannländer. Vi har istället kollektiva beslut i regeringen i Sverige. Och som kollektiv har regeringen goda möjligheter att styra statsförvaltningen. Regeringen kan också lägga proposition och därmed ta initiativet till att lag stiftas eller ändra i någon av de många förordningar som tenderar att reglera vårt samhälles verksamhet. Det regeringen inte kan göra är att ändra på domstolsväsendets beslut. Men det har inget med ministerstyre att göra.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vindkraften har ju fått ett antal områden i Sverige som är utsedda som riksintresse för vindkraft där då miljöhänsyn i viss mån ska stå tillbaka.
Varför inte något liknande ”riksintresse för samhällsbyggnad” för kalkbrytningen till cement?

[länk]

Det är forfarande möjligt att ett fågelbo tillhörande en rödlistad art stoppar en viss placering av ett vinkraftverk.
Gotland är väl också listat enligt Natura 2000.
Annars är det ett bra förslag att spika upp fågelholkar för att stoppa viss avverkning. Tror vår käre vän @Maskintok kan mer om just detta.

All industri borde ligga där ingen bor. Men av naturliga orsaker blir det problem att placera all industri där.

Allt är hela tiden en avvägning.

Lite fakta:
  • Kalk är ett livsnödvändigt ämne och i dagens Sverige använder vi ungefär 500 kg kalk per person/år
  • I Sverige bryts årligen drygt 9,3 miljoner ton kalksten, varav drygt hälften används till cement.
  • Gotland är den största kalkstensregionen, och står för ungefär två tredjedelar av hela Sveriges brytning.
  • På Gotland bryts ca 3,5 miljoner ton/år som används för produktion av olika kalkprodukter. Av dessa används drygt 2 miljoner ton i det svenska samhället och resten går på export.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Kina har överkapacitet i sin cementproduktion, men klarar de att hålla jämn och hög kvalité?
(Jag har sett skräckexempel på betongbyggnader som vittrat sönder i kina, innan inflyttning. Kanske pga myndighetskontroller, kanske pga byggbommen kom av sig. Bilderna ljuger ju inte, men svårt att veta ”sanningen” bakom).

Just kvaliteten har ju varit problem när man helt plötsligt vill köpa stora mängder av en specifik produkt från kina. Allt i från ok kvalité utan rätt intyg till rätt intyg men fel kvalité. :oops:

Jämför kinas betonganvändning med USAs…
Textutdrag från en artikel som diskuterar Kinas cementproduktion, överkapacitet och kvalitetsfrågor relaterade till industrien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utrikesmagasinet, https://www.ui.se/utrikesmagasinet/...nas-makthungrige-ledare-har-tappat-kompassen/

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Var hittar man en sådan industri som du hänvisar till? Sedan länge handlar ALLT om siffror. Så blir det i en global marknadsekonomi.
De är ganska lätträknade, men det är ju så det "borde" vara. Sen är ju sällan något som det borde vara, framförallt när man blandar pengar och moral.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Kina har överkapacitet i sin cementproduktion, men klarar de att hålla jämn och hög kvalité?
(Jag har sett skräckexempel på betongbyggnader som vittrat sönder i kina, innan inflyttning. Kanske pga myndighetskontroller, kanske pga byggbommen kom av sig. Bilderna ljuger ju inte, men svårt att veta ”sanningen” bakom).

Just kvaliteten har ju varit problem när man helt plötsligt vill köpa stora mängder av en specifik produkt från kina. Allt i från ok kvalité utan rätt intyg till rätt intyg men fel kvalité. :oops:

Jämför kinas betonganvändning med USAs…
[bild]
Utrikesmagasinet, [länk]
5 år gammal artikel. Det går fort i hockey

A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Gotland är väl också listat enligt Natura 2000.
Annars är det ett bra förslag att spika upp fågelholkar för att stoppa viss avverkning. Tror vår käre vän @Maskintok kan mer om just detta.

All industri borde ligga där ingen bor. Men av naturliga orsaker blir det problem att placera all industri där.

Allt är hela tiden en avvägning.

Lite fakta:
  • Kalk är ett livsnödvändigt ämne och i dagens Sverige använder vi ungefär 500 kg kalk per person/år
  • I Sverige bryts årligen drygt 9,3 miljoner ton kalksten, varav drygt hälften används till cement.
  • Gotland är den största kalkstensregionen, och står för ungefär två tredjedelar av hela Sveriges brytning.
  • På Gotland bryts ca 3,5 miljoner ton/år som används för produktion av olika kalkprodukter. Av dessa används drygt 2 miljoner ton i det svenska samhället och resten går på export.
Vissa organisationer har använt sig av den metoden för att driva dit eller upp antalet av fåglar i vissa områden..

ett effektivt sätt som dock tar sin tid..
Att området skulle få avverknings förbud direkt handlar om annat...

oftast växter, insekter eller trädslag med inslag av grova diametrar..

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
De är ganska lätträknade, men det är ju så det "borde" vara. Sen är ju sällan något som det borde vara, framförallt när man blandar pengar och moral.
Det var därför jag ställde frågan till dig. I inlägget ovan ditt hänvisas till Cementproduktion i Kina. I Kina finns det annat som styr. Om den styrningen är bättre får andra avgöra.

Själv anser jag att precis just nu och sen ett gäng år tillbaks har det blivit på tapeten att vara miljömedveten samt att ta hänsyn till mänskliga förhållanden.
Antagligen har vi alla dessa forum (Facebook) att tacka för att missförhållanden sprids som en löpeld.

Men baksidan i en demokrati blir också att det är lättare för små grupper att sätta sig på tvären.

Det jag personligen reagerar mest emot just nu är alla dessa ändringar i olika domstolar. Man fälls för mord i ena instansen och frias i nästa. Kommunen nekar bygglov men vid överklagan så anser man att kommunen gjort fel.

Jag har skrivit det många gånger i detta forum. Juridiken i Sverige börjar bli ett lotteri.

Inte mindre än 18 olika överklagande inkom i Cementas fall. Jag tror att Cementa själva räknas som 1 av dessa.

Jag lägger ingen som helst värdering i domen då jag inte är kompetent nog att yttra mig om konsekvensen för miljön.

Det jag reagerar på är att:

* Cementa får förlängt i första instans till 2040.
* Det har pågått kalkbrytning på Gotland i över 100 år.
* Man förlänger inte dispensen i 1-2 år så man kan komplettera utredningen av konsekvenserna. Istället säger man bara nej och all kalkbrytning skall upphöra i slutet på Okt men all konsekvens som detta innebär. Detta sker alltså mitt i semestermånaden Juli 2021.
* Det finns en långtgående plan att bli världens första producent av cement som innebörd att man ska bli klimatneutrala 2030.

Antagligen är det just sista punkten som kommer bidra starkt till att stängningen aldrig kommer att bli av. Samtidigt vet vi alla hur stark regering vi har just nu. Så risken finns att ”man glömmer” sina löften om elkabel till Gotland mm. För att möjliggöra detta.
Allt handlar som vanligt om hur vindarna blåser.

Vet inte om det stämmer det jag läst att det skulle ta 1-2 år innan mannan säkra importen av den cement man behöver om Cementa lägger ner i Slite.

En sak är iallafall säker. Varken miljön eller befolkningen i Sverige kommer gynnas av detta beslut.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Exakt så.

Jag kan tänka mig (vilket kanske blidkar @Fairlane en aning) att utöka muppkollektivet till att även innefatta muppar i domstolar.

• Gilla
  • Haha
videopac och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.