Byggahus.se

Extrem cementbrist väntar, 75% av bostadsproduktion kan inte starta i november

1. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 898 inlägg

mexitegel

Allvetare
  2. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 305 inlägg

Isakare

Medlem
    Förutom bristen på cement är det märkligt hur man kan dödsdömda en hel ort, Slite och Cement är ju synonymt, utan kalkbrott kommer orten dö likt flera andra orter på östra Gotland.

3. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Ja, nu misstänker jag att artikeln jag länkade kanske är vinklad men är det så allvarligt som det är skrivet att det inte går att täcka upp med import blir det nog oöverskådliga konsekvenser på kort sikt.

Läste om ett par betongprefab företag som i princip är redo att varsla halva personalstyrkan redan under semestern.

4. Isakare

Isakare

Medlem
    Och då kan man undra om det miljömässigt är bättre att importera kalk.
    För jag gissar att det är just miljömässiga anledningar som gör att de inte får tillstånd.

5. F
    Medlem · Östergötland · 951 inlägg

fribygg

Medlem
    Det bryr sej väl inte aktivister på länsstyrelsen och miljödomstolen om.

Det är ju pk att bo innom SL kortets upptagningsområde och inte bryr ses staten om småorter på landsbygden. Gotland ska sannolikt vara för rekreation och inte för produktion och levande landsbygd.

Det fina med kommande cementbristen är att ofinansierade prestigeprojekt som höghastighetsjärnvägen kommer att rinna ut i sanden.

6. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Det gäller brytningens påverkan på grundvattennivån som MÖD inte ansett är tillräckligt utredd. Cementas produktion släpper ut 15% mindre CO2 än andra cementfabriker, lägg därtill ökade transporter för import.

Att det skulle finnas något positivt med cementbrist har jag mycket svårt att se.

7. T
    Medlem · 218 inlägg

TypRätt

Medlem
    Mina trä aktier kanske äntligen börjar gå upp, träbritsen till trotts presterar de dåligt. =)

• Laddar…
  8. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 149 inlägg

hsd

Medlem
    Finja tar lite mer marknad den blir det förmodligen som iphone mm, kinaimport

9. A
    Medlem · 794 inlägg

andersda

Medlem
    Bunkra?

Nej. Jag tänker (utan att veta) att detta slår hårdast mot betongbilar. Det som köps på påse är bara en piss i havet.

Det lär finnas påsar att köpa på byggvaruhusen framgement.

10. Krille-72
    Medlem · 3 429 inlägg
    Artikeln är oerhörd intressant. Man kan till att börja med fundera över med vilket kort varsel allt ska ske. Hur är det möjligt egentligen att Möd inte ger ett nytt tillstånd på ca 1 år där det tydligt står att efter detta blir det inga nya tillstånd.
    (Det kan ju iofs vara så att Möd redan gjort detta tidigare? Någon som vet?)

Hur som helst är det spännande. Företaget står enligt artikeln för 75% i Sverige. Arbetstillfällen på Gotland. Helt plötsligt skall man inställer importera det som behövs. Vi lever på samma klot. Hur bli miljökonsekvensen bättre av detta beslut? Vad krävs för åtgärder för att behålla fabriken?

Min gissning är att regeringen kommer kliva in och ge dispens.

Det här får på tok för stors konsekvenser för Sveriges ekonomi för att man skulle kunna låta beslutet gå igenom.
    OM inte det står klart att man skyndsamt till en rimlig kostnad kan importera motsvarande mängder.

11. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Cementa hade fått tillstånd för brytningen men det överklagades av någon miljömupp och så blev det stopp med kort varsel.

12. Isakare

Isakare

Medlem
    Nuvarande regering ??

13. Krille-72
    Medlem · 3 429 inlägg
    Helt sjukt vad en demokrati kan ställa till det.

14. Krille-72
    Medlem · 3 429 inlägg
    Ja. Faktiskt.
    Eftersom konsekvenserna skulle bli så sjukt omfattande om man inte snabbt kan lösa problemet med import till någorlunda lika priser så tror jag faktiskt att ”nuvarande” regering kommer agera.

Gör dom inte det så lär dom inte ha mycket att hämta i nästkommande val.

15. F
    Medlem · Östergötland · 951 inlägg

fribygg

Medlem
    Det är en utmaning att behålla demokratin och minska eller tabort risken att aktivister på detta sätt riskerar vår cement industri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.