Att konvertera sina halogenare till xenon är ett stort lyft, har nog kört med xenon i 10 år men minns vilken jäkla skillnad det blev. Köp 75w med beeqi-design på typ Aliexpress, samma grejer som svenska importörer säljer, till mycket lägre pris.
Jag har inte mycket att tillföra i form av tips, annat än att kolla mestmotor som hade ett nummer förra året med mängder med extraljus av olika slag. Kanske har det kommit något nytt ljus sedan dess.
Det som jag funderar lite på är:
1. Om du kör i Stockholm, varför behöver du 700m räckvidd?
2. Du säger att Stockholmare fattar när man blinkar med dina extraljus, fasen, då måste jag byta. Jag blinkar nog i snitt på 5 bilar varje kväll när jag är ute och kör. Det är då dessa knäppgökar som tror att bara för att det lyser i instrumentpanelen så ser de nog bra framåt och syns bra bakåt, dvs de som kör med nedsläckta ljus bak och ficklampor fram efter klockan 16:00*. Jag tror att jag under senaste åren har sett två som fattade... En stannade jag brevid vid ett rödljus och fick chansen att förklara. Då tände vederbörande direkt och bad om ursäkt, men att folk blinkar kopplade hen inte, trots att det ändå var en person som kände till att bilen var så.
* = Ser man en bil ficklampor fram och utan belysning bak när det är mörkt ute så är sannolikheten runt 90% att bilen kommer från Japan, Sydkorea eller Frankrike. Dvs till alla förare av nyare bilar från dessa länder, kontrollera era bilar hur de faktiskt fungerar och lite inte på att det lyser på utsidan bara för att instrumentpanelen lyser.
1. För att du kanske ringer och har slut på batterier i ficklampan, då kan jag ju tända lyset här på uppfarten. Och, ibland händer det att jag åker utsocknes också.
2. Den kategorin är helt immuna mot all typ av signalering har jag märkt. Bäst är nog att köra på dom och sedan säga, oj ursäkta, var du här, jag såg dig inte för du har inte lyset på. Har inte dessa bilar automatik för DRL?
1. För att du kanske ringer och har slut på batterier i ficklampan, då kan jag ju tända lyset här på uppfarten. Och, ibland händer det att jag åker utsocknes också.
2. Den kategorin är helt immuna mot all typ av signalering har jag märkt. Bäst är nog att köra på dom och sedan säga, oj ursäkta, var du här, jag såg dig inte för du har inte lyset på. Har inte dessa bilar automatik för DRL?
1. Fasen, det tänkte jag inte på. JFB löste häromkvällen och jag gick runt med ficklampa. Kunde ju ringt dig.
2. Jag misstänker att DRL kostar 100 kronor extra och då sparar man in på det på vissa bilar. Småbilar är rätt överrepresenterade också (Toyota Aygo etc) och där är ju priset synnerligen viktigt.
Fliker in med en dum fråga här, men Om man vill ha extraljus på bilar med automatisk avbländning.. hur blir det då? Tex den typen som bara bländar av mot ljuskällan (och följer den) samt fullt ljus runt omkring? Slås helljuset av direkt då på extraljus när den känner av eller funkar det inte överhuvudtaget så man måste slå av autofunktionen?
Stockholm är större än Sergelstorg och husen runt. Själv har jag drygt 2 mil kolsvart landsväg efter gatlamporna tagit slut, trots att jag bara bor 3,5 mil från nämnda torg. Jobbar i nästan hela landet, resorna medför mycket nattkörning, vilket jag i motsats till de flesta andra gillar bättre än att åka på dagen.
En god bok i högtalarna, termos med kaffe, och ett gäng feta extraljus, så är jag nöjd och kan åka hur långt som helst.
Fliker in med en dum fråga här, men Om man vill ha extraljus på bilar med automatisk avbländning.. hur blir det då? Tex den typen som bara bländar av mot ljuskällan (och följer den) samt fullt ljus runt omkring? Slås helljuset av direkt då på extraljus när den känner av eller funkar det inte överhuvudtaget så man måste slå av autofunktionen?
Fliker in med en dum fråga här, men Om man vill ha extraljus på bilar med automatisk avbländning.. hur blir det då? Tex den typen som bara bländar av mot ljuskällan (och följer den) samt fullt ljus runt omkring? Slås helljuset av direkt då på extraljus när den känner av eller funkar det inte överhuvudtaget så man måste slå av autofunktionen?
Har ingen erfarenhet av det men om man läser av canbusen på rätt ställe så skulle det kunna fungera. Om inte så känns det inte som ett stort problem. Så här mycket ljus som vi pratsr om hör kan man inte ha tänt tills man ser motpartens fjuttiga lampor.
Det där är ju en fråga om tycke och smak. Jag har då inte sett ett snyggt extraljus sen 90talet då Toyota hade gjort sin extraljusramp på rallybilen celica.
[bild]
Har senaste 10 åren uteslutande gjort dolda montage av ljus bara för att slippa se skiten. Jag tar kostnaden att ljuset blir sämre men vinner att jag törs köra genom biltvätt, ljusen slutar vara stöldbegärliga o.s.v
Ja, en sån där drömde man om, men jag fick nöja mig med denna.
Rampen skulle nog lysa betydligt längre om den satt på rätt ställe, nu sitter den där den absolut inte ska sitta, men ska man vara fin får man lida pin
Rampen skulle nog lysa betydligt längre om den satt på rätt ställe, nu sitter den där den absolut inte ska sitta, men ska man vara fin får man lida pin
Visst är det så! Hade varit bäst att ha båge bakom hytten, men då blir bilen över 2m hög och problem med parkeringshus...