Byggahus.se

Extrakostnad för sättning storformat i badrum

1. G
    Medlem Nivå 1
    Vi bygger ett hus med totalentreprenad och har valt kakel i badrummet som är utöver standard. Standard är enl. entreprenören 15x15 men eftersom vi har valt plattor som är 20x60 så kommer uppsättningen av dessa att kosta 5500 kr extra för 25 kvm (+provosion till hustillverkaren = 6325 totalt). Vi har även valt ca 10 kvm mosaik (sitter på 30x30 nät) som vi kommer få betala 2200 kr extra för uppsättningen. Är detta rimligt?

Hade vi vetat detta när vi valde kaklet hade vi förmdligen valt något annat men nu när vi äntligen har bestämt oss vill vi ju inte backa.

2. J
    Medlem Nivå 15
    Nej, det är inte rimligt. Merarbetet med att sätta de plattorna är inte så stort att det motiverar ett sådant pristillägg. Kanske hälften vore rimligt.

3. Y
    Medlem Nivå 9
    Håller med Jon, det låter verkligen orimligt, ni får alltså betala 220 kr/kvm extra, och det innebär att de tycker att det ska ta ungefär en halvtimme extra per kvadratmeter att sätta det. Jag är en extrem amatör, men jag tror nog inte det hade tagit mig en halvtimme extra per kvm. Nytt hus och stora jämna ytor bör ju kakel 20x60 inte vara några problem, visst, lite mer delande av plattor, men det låter orimligt.

Tyvärr låter pålägget generellt helt rimligt, då alla typer av hopp från standard ger möjligheter till att skinna kunden... :(

4. G
    Medlem Nivå 1
    Är det bara montagekostnaden du pratar om så är påslaget för högt men ingår även plattorna i den kostnaden så kan det ju skilja betydligt mer än så. Vit standardplatta är billig medan specifika plattor kan ju vara istort sett hur dyra som helst.

5. J
    Medlem Nivå 8
    Låter alldeles för dyrt! Tror vi betalade under hälften. Har dessutom svårt att köpa att man tar samma påslag för de större plattorna som mosaiken. Går betydligt snabbare att sätta och är enklare att foga.

6. Y
    Medlem Nivå 9
    Jag kan nog hålla med om att tillägg är rimligt, 15x15 tycker jag med min ringa erfarenhet är enklast, större och mindre är mer tidskrävande, men det är ju mängden extra jobb som är helt orimligt... har du tagit upp det med firman?

7. G
    Medlem Nivå 1
    Ja, jag har tagit upp det med firman och de säger att de kilar upp plattorna och det är bl.a det som tar den extra tiden. Det går även åt mer fix eftersom man kör med en mera grovtandad kam. Jobbet är iaf beställt nu och om det verkligen tar två dagar extra så förutsätter jag att resultatet blir extremt bra!