Har just köpt en kåk. Inte ens fått tillträde än men efter att ha pratat med säljaren så inser jag att varmvattnet inte kommer täcka familjens behov.
Idag står där en luft-vattenvärmepump med tillhörande inomhusmodul installerad 2010. Jag är osäker på exakta modeller med CTC har gjort båda och jag förutsätter att det var nya 2010.
Så min fråga är alltså vad som är den bästa lösningen för att få extra varmvatten. Just vid inomhusmodulen är det även lite trångt ska tilläggas.

Tacksam för tips!

• En luft-vattenvärmepump med tillhörande inomhusmodul och kopparledningar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump och rörsystem i trångt utrymme, kopparledningar kopplade till inomhusmodul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Synsk ? Hur stor vattentank har den och hur vet du att det inte kommer räcka ?

Nuvarande ägaren vet inte hur stor tanken är och jag kan inte lista ut det genom bilderna. Han säger även att det inte räcker till att tappa upp ett varmt bad och då är jag ganska säker på att det inte kommer räcka till en familj om fem blötdjur.

Han verkar vara ute och cykla. Be om modellnr och googla fram info. Kanske har ägaren ställt in den på snålläge eller så är något fel.

Jag måste erkänna att jag också blev förvånad när han sa det. Det är dessutom ett relativt litet badkar han har. Men du har nog rätt, får göra en rimlighetsbedömning på hans påstående först innan jag beställer extra beredare.

För fem blötdjur så kan den inbyggda VVB absolut vara för liten. Vi är 4 och storkonsumenter av varmvatten, här skulle det inte räcka. Vi kör standalone 400 liter.
Men ett standard badkar ska den klara.

Bästa svaret

Det är en ecoel
Den har en tvådelad tank med skiljeplåt mellan.
Undre delen värms av värmepumpen och den övre som används till spetsvärme för varmvattnet värms av elpatron.

Varmvattnet värms av en slinga som ligger genom båda delarna av tanken. Hur mycket varmvatten som finns beror till stor del av vilken temperatur som är inställd på övre tanken. Ofta ca 55 grader. Man vill inte ställa den för högt då det riskerar läcka över värme till nedre delen av tanken som värmepumpen ska värma.

Husvärmen tas sedan ut via en shuntventil från i första hand nedre tanken, när detta inte räcker till kan shunten även öppna från den övre delen.

Det finns en ingång som kan användas för att få extra varmvatten inför t.ex ett bad, övre tanken värms då upp till ett förutbestämt värde.

https://www.ctc.se/file-download/894e649c9d2182a2b3e2536b45f0e226.pdf

Nä jag kunde väl som sagt acceptera att vi kanske kunde behöva en extra beredare att koppla på. Det var säljarens egen rekommendation, men samtidigt så tyckte jag att det lät lite märkligt att han inte ens kunde fylla badkaret utan hade nått fiffigt trick där han lät fylla bara från varmvattnet och sakta för att den skulle hinna värma mer under uppfyllanden. Det låter ju inte riktigt rätt. Sen är jag inte van vid värmepump och vattenburet så jag vet inte ens hur jag ska räkna. I specen för motsvarande modell på inomhusmodul av senaste slag så står det att den i kombination med samma värmepump värmer 300l vatten. Men jag antar att jag då måste veta hur mycket den cirkulerar för värme för att få en uppfattning om vad som är rimligt för konsumtion?

Tack Andreas!

och där svarade du på flera av frågorna på en gång! Nu har jag lite att läsa på innan nästa tusen frågor dyker upp! Tack!

Det känns som att jag först och främst ska utvärdera funktionen "extra varmvatten" så får vi se hur långt det räcker. Även om elpatronen kommer få jobba några timmar om dagen så lär det ju gå ganska många dagar innan man skulle ha tjänat på att installera ny extern VVB.

• Gilla
alm82
  • Laddar…
Jag har satt en nexa puck som styr funktionen extra varmvatten, har sedan en trådlös brytare i badrummet som man trycker på ca 20min före ett bad.

D Drutten2000 skrev:
Även om elpatronen kommer få jobba några timmar om dagen så lär det ju gå ganska många dagar innan man skulle ha tjänat på att installera ny extern VVB
En extern VVB värmer ju också med el, så rent ekonomiskt sparar du inte en krona jämfört med att använda elpannans elpatron.

Vår VVB är på 80 L, familj på 4, barn 2 och 7 år. Räcker till bad för barnen plus minst 1 dusch samtidigt utan problem.

I en elberedare har man oftast högre temperatur, uppåt 80 grader, så det motsvarar ett antal liter mer i värmepumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.