Vi har ett lite litet badrum och lyckas inte planera in handdukstork/värmare på något vettigt ställe. Jag har en liten fundering på att istället hänga dem i ett "hålrum" (motsvarande ett underskåp utan dörr, med kaklade insidor) på - troligen - utdragbara handduksstångar. I golvet under skulle det gå lite extra tätt med värmeslingor. Värmen stiger och hjälper till att värma och torka handdukarna.

Förstår ni? Vad tror ni?

Vi ska ha vattenburen golvvärme på övrigt golv. Ska man på den här lilla ytan istället ha elslingor kopplade till en timer? Eller köra på med vattnet?

???????

Tack för ditt svar!

En vertikal handdukstork hade kanske kunnat vara en lösning. Tyvärr är jag dessutom lite petig vad gäller designen, och just dessa var lite tveksamma. Smart lösning annars. Vi behöver få in ett antal handdukar också - kanske måste ha många sådana här då?

Just Sigge har 10 krokar, vilket är rätt mycket. Dessutom så får du plats med badlakan på detta viset. Skulle det fungera i ert "hålrum", även om de var dubbelvikta?

5814_stor.jpg

Vad gäller att ha fuktiga handdukar i ett hålrum som endast har en öppen sida så befarar jag att det lätt kan bli unket trots värmen, om de inte hänger rätt så fritt. Luften behöver cirkulera.

att den handduksstången är en smart lösning i sig. Det är dock knappt att vi ens får in den om vi inte ska ha den presis bredvid toaletten - och hur fräscht är det? Den passar inte riktigt stilmässigt heller.

Suck...

Jag har provat att vika handdukar (badlakan) och de behöver bara vikas en gång innan man hänger dem på stången. spalterna emellan blir på ca 1,5 cm (går att ändra). Men det kanske inte räcker. Blir kanske för unket.

Vad sjutton ska jag hitta på för lösning nu?

Om man hänger badlakan dubbla i det fria så brukar de ju torka bra. Tänkte att det skaulle fungera bra i min "nisch" med undervärme också...

Kan du inte fixa en bild eller ritning över planlösningen? svårt att rekommendera något då man inte vet hur det ser ut..

Kanske offtopic, men torkar inte handdukar och badlakan väldigt fort utan handdukstork? Hos oss är de torra på ett par timmar bara.

• Gilla
Bolak_jr
  • Laddar…
Tja, här är en ytterst primitiv ritning där måtten (vilka mått?) knappast stämmer.

Kave: Jo, jag har ju den erfarenheten jag med...

• badrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser trångt ut .. enda alternativet jag ser är en lite mindre handdukstork ovanför toaletten.

Om du gör lösningen med golvärme i ett utrymme, så tänk på att eldrivna slingor får inte läggas tätare än tillverkaren specar, det kan bli för vamt. Dels kan golvet skadas, men även isoleringen på slingorna.

Vattenburen golvärme kan inte bli farlig om den läggs för tätt, men jag antar att det finns risk för sprickor i golvet.

Men frågan är, behöver ni verkligen två handfat i det lilla badrummet?, om ni väljer en lite mindre kommod med ett handfat bör ni få plats med en snygg handdukstork också.

Thomas59
vic viper skrev:
Ser trångt ut .. enda alternativet jag ser är en lite mindre handdukstork ovanför toaletten.
Så gjorde jag. Renoverade badrummet och placerade handdukstorken på samma plats som tidigare, ovanför toalettstolen, då det funkat mkt bra innan renoveringen.

• MG4524cop.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En lösning är naturligtvis att sätta torken på väggen ovanför toalettstolen. Vi har funderat på den lösningen tidigare. Vi ska ha en inbyggd toalettstol och dessutom kommer det att stå toaborste och lite annat bredvid toaletten. Jag tror inte att vi kommer att anstränga oss nog och sträcka oss så högt. (Barnen skulle inte fixa det ö h t.) Sådana korta handdukstorkare tar inte så många handdukar heller. Då tar jag hellre lite effektivare förvaring där uppe.

Risken med ett "hålrum" är naturligtvis att man inte använder det heller.

Måttet vägg - vägg där handfaten ska stå är ca 175 cm. Det blir inte världens luftigaste badrum, men det funkar. Vi tar också hellre två handfat än ett handfat och en handdukstork. Vi gör inte badrummet för att det ska platsa i ett inredningsmagasin, utan för att det ska passa vår familj.

Tack hempularen!

Finns det kanske något annat sätt att tillföra lite extra värme i ett sådant utrymme? (Om vi nu säger att det skulle behövas.)

Hej!

Vad bra att du hivade in en skiss på planlösningen. Förstår att ni vill ha dubbelhoar eftersom ni verkar vara lite fler i familjen.

Om ni har 175 cm att lira på så har ni ju massor av plats ;)
Har du kollat in IKEAS nya badrumsserie GODMORGON? Jag har varit och tittat på deras utställning och det var verkligen ett lyft på deras badrumssida. Superfräscht och snyggt. Till saken hör att de har dubbelhoar i bredderna 140, 120 ända ner till 100 cm!! De har även en enda stor ho som är 100 bred och med plats för två blandare.
Kolla in denna serie, de har en massa bra lösningar (speciellt förvaring) för de små badrummen. T ex så kan du få dubbelho och 40 brett skåp bredvid och ändå ha 35 cm över vid sidan för just handdukar.

PS, missa inte deras nya stora spegelskåp. Allt är spegel, både utanför och inne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.