Byggahus.se
Hej!

Precis som många andra här så har jag radiatorer, men gjutit in en slang i källaregolvet (två slingor). Det är nu dags att koppla in slingorna till min bergvärmepump (IVT Greenline).

Naturligtvis kan man använda en Push 12, men eftersom pumpen har en extra kurva och shuntstyrning så vill man ju använda den.

Så första frågan är, är den någon speciell shunt man använder till just greenline? Och var köper man den?

Ett annat dilemma som de flesta har är man vill ha värme på golvet även på sommaren.

Jag har fått för mig att jag skulle kunna sätta en kran och stänga av övriga husets slinga under sommaren och stänga av "sommarläget" på pumpen (så cirkulationspumpen fortfarande kör). Alltså, att bara köra med källarslingan? Funkar det, eller vad är proffsigast?

/Magnus

Du behöver en större vattenvolym för pumpen att arbeta mot än vad som ryms i golvet. Jag har möjligheten att shunta ut vatten från VV-manteln om jag vill. Proffsigt eller inte, det funkar
Men sommarläget måste vara urkopplat för att pumpen ska styra shunten.

Hmm, det låter rimligt. Får hem och kolla hur man kopplar sig på manteln, har inte sett någon utgång för det men det borde ju gå.

Shunt då? Något tips på en enkel shunt? Och var man kan hitta tempgivare för greenline?

Min koppling är gjord med lite kreativt tänkande och några ventiler. Inte på någon separat utgång på manteln. Har skiss hemma.

Vet inte vad jag har för shunt, men en vanlig motorshunt borde ju fungera. Givare ska inte vara så svårt att bygga själv, sök lite på forumet. Eller kolla med någon IVT åf.

Min koppling är gjord med lite kreativt tänkande och några ventiler. Inte på någon separat utgång på manteln. Har skiss hemma.

Vet inte vad jag har för shunt, men en vanlig motorshunt borde ju fungera. Givare ska inte vara så svårt att bygga själv, sök lite på forumet. Eller kolla med någon IVT åf.

maap9651 skrev:
Så första frågan är, är den någon speciell shunt man använder till just greenline? Och var köper man den?
Kan egentligen inte svaret på någon av frågorna men mitt ställdon på shuntventilen är en
Siemens SSY319. Men är bara spänningen samma (230V) borde andra fungera.

Det finns en 12a annars med "inbyggd" elpatron.. Då kan du ha bara den slingan värmd om du vill..

Kostar givetvis att värma dem men är det en liten yta kanske det är ett alternativ..

Tack för alla svar.
Har kollat runt lite och eftersom man åker på en motorshunt och en cirkulationspump så är ju push12 ganska prisvärd.

Hur man sedan får värme även på sommaren är ju en knepig nöt (wizeguy: 12a med el är för enkelt ;)).

Men, egge? Jag kanske har missförstått det här lite. Du plockar alltså en egen slinga från mantel (innan shunten till radiatorerna) och matar en typ push12, dvs shunt+pump?

Ursäkta för sent svar. Se bifogad bild för skiss över mitt system. Jag ser nu att ventilerna V1 till V4 möjligen inte är korrekt markerade för sommardrift (röd = stängd, grön = öppen) men du kan säkert förstå principen för att snylta lite på värmen i manteln till golvet. Det är shunt + pump på golvvärmeslingan ja,

Förra året och i år har jag däremot testat en annan variant. Ha fullt öppet upp till raddarna, höja sommarvärmetempen till max för att låta cirkpumpen gå hela tiden och sedan låta allt vatten cirkulera mellan raddar och golv genom att manuellt ställa shunten i lagom öppet läge. Inte max, då får du väldigt varmt i golvet om pumpen skulle få för sig att producera värme.

Golvvattnet håller då en temp på ca 22 grader när det är som varmast ute, och - kanske marginellt, men ändå - jämnar ut värmebärarens temp något mellan våningarna. Tycker det fungerar hyffsat.

• värmesystemet (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.