Jag byter strömbrytare en gammal strömbrytare i ett sovrum till Schneider Exxact och får problem med att den gamla plåtdosan (50-tal) som sitter där är satt i liv med betongen och lagret med puts utanpå är alldeles för tjockt. Schneiders klokit når därför inte fram till dosan utan missar med några millimeter. Finns det extra långa klor att få tag på som skulle kunna lösa problemet?

Bästa svaret

Lösningen heter DOSCLIPS, det är i princip "skruvhål" som du fäster i den g:a dosans sida

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Förhöjningsring kanske hjälper.

Borra, plugga och skruv i ramen runt också om du kör med klor

G GoGetLost skrev:
Borra, plugga och skruv i ramen runt också om du kör med klor
Det är ett utmärkt sätt att få putsen att spricka.
Svaret gavs redan i #2, dosclips är den enda vettiga lösningen

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Tack! Jag vet inte varför jag fick för mig att skillnaden i mått mellan dosans diameter och skruvavstånden på uttagets ram skulle bli ett problem med dosclipsen. Så när jag bara hittat skruvar som var långa nog gick det utmärkt sedan. Monterat och klart med dosclips nu!

P PatrikJo skrev:
Det är ett utmärkt sätt att få putsen att spricka.
Svaret gavs redan i #2, dosclips är den enda vettiga lösningen
Borra försiktigt då? :thinking: Eller dra skruven rakt i putsen. Enbart klor är inte alltid tillräckligt

G GoGetLost skrev:
Borra försiktigt då? :thinking: Eller dra skruven rakt i putsen. Enbart klor är inte alltid tillräckligt
Avståndet mellan skruvhålet och kanten på putsen (vid dosan) skulle bli för litet tyvärr. Det är inte särskilt stark puts i så här gamla hus. Hade det varit ett uttag hade jag tänkt annorlunda, men det blir inte mycket dragkraft utåt på en strömbrytare. Och dosclipsen sitter förstås utmärkt!:)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.