Byggahus.se
Hej,

Vi bygger hus med hel-entreprenad och nu har vi mottagit offert för kakel & Klinker.
Enligt avtal så betalar vi extra om vi väljer storlekar på kakel utanför vad som är överenskommet, och vi har här valt 30X60 plattor för väggarna i badrummen vilket vi vet att vi behöver betala extra för.

Frågan är nu om det verkligen är rimligt att betala ca 24.000 SEK extra för denna arbetskostnad? (plattorna är alltså inte med i detta priset)
Om man tänker att en plattsättare har en timpenning på 600kr i tim så motsvarar denna extra kostnad över 30h i arbetstid, i mina ögon verkar detta inte rimligt.
Badrummen tillsammans är ca 11 kvm

Vad har ni fått betala extra för större plattor på väggarna i badrummen om ni kört hel-entreprenad?

Tack på förhand!

Redigerat:
Jag har inget svar på frågan men det kan vara bra att speca hur stort badrummet är för att någon ska kunna ge ett vettigt svar :)

L Låset skrev:
Jag har inget svar på frågan men det kan vara bra att speca hur stort badrummet är för att någon ska kunna ge ett vettigt svar :)
Förlåt, tänkte ha med det, men glömde helt bort det. Badrummen är totalt 11kvm för båda :)

Jag tror inte det tar så mycket extra tid, men att de tar i lite extra då de har monopol på allt extraarbete. Tyvärr kan ni bara välja mellan det som redan ingår eller acceptera tilläggen.
Om det inte går att förhandla, men läget är bättre tidigt i processen innan ni beställt eller betalat någonting öht.

P Pin skrev:
Jag tror inte det tar så mycket extra tid, men att de tar i lite extra då de har monopol på allt extraarbete. Tyvärr kan ni bara välja mellan det som redan ingår eller acceptera tilläggen.
Om det inte går att förhandla, men läget är bättre tidigt i processen innan ni beställt eller betalat någonting öht.
Jo men vi är med på att det bara är att acceptera om de inte vill diskutera.
Nu har vi iaf bett om en motivering till denna tilläggskostnad då det redan ingår sättning av annat kakel så anser vi inte att det ska vara en tilläggskostnad på nästan 24 tusen för att de ska sätta större plattor än vad som är i avtalet.

Vi får avvakta och se vad de återkommer med.

Ville mest veta om priset är rimligt och det är vi som är okunniga, eller om de saltat på ordentligt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Ni får fråga hur mycket avdrag på priset det blir om de inte sätts någon kakel.
Istället lämna väggarna med enbart våtskyddet.
Då kan ni kolla vad en annan firma vill ha för att sätta den kakel ni vill ha.

• Gilla
Ofrol
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Svaret är noll kronor i avdrag eftersom det ingår i vad som redan är avtalat. Det är detta som är grundproblemet, att tillägg blir dyra och att ångra sig och välja bort i efterhand så värderas det iställer ner om det alls går att ta bort eller få pengar tillbaka på det
Totalentreprenad innebär väl att man inte själv kan ta in andra att göra delar av jobbet. Därför viktigt att bestämma minsta detalj förväg då tillägg kan bli väldigt dyrt.

thomas33 thomas33 skrev:
Entreprenörer är ju generellt ganska bra på att glömma bort vad A:t står för i ÄTA....

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
coconut
M.Strom M.Strom skrev:
Hej,

Vi bygger hus med hel-entreprenad och nu har vi mottagit offert för kakel & Klinker.
Enligt avtal så betalar vi extra om vi väljer storlekar på kakel utanför vad som är överenskommet, och vi har här valt 30X60 plattor för väggarna i badrummen vilket vi vet att vi behöver betala extra för.

Frågan är nu om det verkligen är rimligt att betala ca 24.000 SEK extra för denna arbetskostnad? (plattorna är alltså inte med i detta priset)
Om man tänker att en plattsättare har en timpenning på 600kr i tim så motsvarar denna extra kostnad över 30h i arbetstid, i mina ögon verkar detta inte rimligt.
Badrummen tillsammans är ca 11 kvm

Vad har ni fått betala extra för större plattor på väggarna i badrummen om ni kört hel-entreprenad?

Tack på förhand!
Vi fick betala ungefär 14 000 extra för 9 kvm (golvyta), väggyta var 25 kvm. när vi satte 60x60 plattor.
En annan plattsättare ville ha ca 500kr extra per kvadrat väggyta för 60x60 när vi planerade för första badrummet. Tror det var något billigare för 30x60 hos denna plattsättare.

Min plattsättare hade samma pris. Han sa att det går snabbare o sätta stora eftersom de e färre lyft. Men men

När vi renoverade badrummet med Dådermans i våras satte vi just 30x60 på väggarna utan att behöva betala extra för stora plattor - en sådan tariff fanns men vet inte för vilken storlek på plattor den skulle bli aktuell eller vad det det skulle innebära i extra kostnad.

Nu är jag ingen plattsättare men man inser snabbt att det är merarbete med de stora lakan till plattor. Tyngre lyft, kanske måste kartongerna stå utanför i dessa små badrum, betydligt krångligare tillskärning, högre krav på förarbete kan jag tänka.
Estetiken att sätta stora kakel i små badrum behöver vi inte diskutera här.

Kom du fram något i detta? Vi har fått förslag på 400 kr extra per kvm. Tycker det är rätt dyrt...

Ett normalstort badrum (5-6 m2 golvyta) utan några krångligheter ska/bör inte ta längre tid än 40-50 timmar är det två badrum i samma hus som kan göras parallellt minskar tiden lite.

Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Kom du fram något i detta? Vi har fått förslag på 400 kr extra per kvm. Tycker det är rätt dyrt...
Ja vi valde att inte ta storformat pga kostnaden. tydligen väldigt vanligt med höga extra kostnader för storformat för det är tydligen mycket svårare att sätta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.