Byggahus.se

Extra inomhusdel till befintlig luft/luftvärmepump?

1. Skåne-Mia
    Medlem Nivå 1
    Hej allihop :)

Tidigare ägare har installerat en billig (Appliance) luft/luftvärmepump i källaren som vi bara använder mycket sparsamt; då och då vintertid och som avfuktare om det regnar mycket. Vi har vattenburet pelletssystem i övriga huset. Den är trots det bra att ha där eftersom källaren saknar radiatorer.

Nu till min fråga: kan man ansluta en extra inomhusdel till samma pump? Vårt sovrum på övervåningen blir olidligt hett på sommaren och det går inte att sova. Jag vill alltså kunna använda den enbart som ac, värme finns ändå. De båda inomhusdelarna skulle alltså aldrig vara igång samtidigt.
    Vi håller nu på att renovera sovrummet och ska bl.a. byta fönster så ska man göra nåt är det ju läge nu.

Utomhusdelen är placerad i marknivå nästan rakt under sovrumsfönstret. Jag kan inte mycket om detta men skulle man kunna dra en slang emellan? Eller förlorar man för mycket i kapacitiet då?
    Att installera ytterligare en utomhusdel funkar inte, det finns helt enkelt inget bra ställe att sätta den.

Tacksam för tips,
    hälsn. Mia

2. D09
    Medlem · Nivå 25
    Varför inte flytta på inomhusdelen och köpa en wood avfuktare till källaren.

Tror inte att appliance 5000kr pumpar har någon sån möjlighet utan ett ingrepp av någon duktig hantverkare men kan ha fel.

En variant skulle vara om pumpen har snabbkopplingar med trycksatta rör att leta rätt på en begagnad, sen byter ni snabbkopplingen på sommar / höst.

Tror inte appliance har snabbkoppling tyvärr. Ett alt är att titta efter en nyare billig luft luft och köpa till en extra Innedel, men jag vill minnas att min gamla 5000kr appliance funkade bättre än de nyare för samma pris som man hittar på jula.

Redigerat 8 jul 2013 11:43
  3. Skåne-Mia
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar, D09. :) Nej, jag tänkte kanske mest om det fanns nåt sätt att yxa till det själv. Sambon är hyfsat händig men vill väl mest veta om det ens är möjligt, kapacitietsmässigt, att ha två inomhusdelar till samma pump, och att ha en så långt ifrån utomhusdelen.
    Så om det är nån som gjort nåt sånt själv...?

4. M
    Medlem Nivå 7
    Det är inte möjligt att göra så. Både kapacitetsmässigt, styrmässigt och den tekniska uppbyggnaden av maskinen gör att det i princip inte går. Men, allt går men då måste man vara väl insatt på det kyltekniska. Det går säkert löda på en till innedelen man då behövs avstängare och en omkopplare för styrningen/elen för maskinen orkar inte på långa vägar med två innedelar. Sen att växla innedelar kräver lite kunskaper också för annars blir det problem med köldmediemängden.
    Jag som före detta kyltekniker skulle inte ge mig på detta projekt.
    Blir nog billigare att köpa en till AC.

5. Skåne-Mia
    Medlem Nivå 1
    "En variant skulle vara om pumpen har snabbkopplingar med trycksatta rör att leta rätt på en begagnad, sen byter ni snabbkopplingen på sommar / höst."

Hur kollar man det, D09? :screwy:

Tack för svar, Mell. :) Fast grejen är ju den att det inte finns plats för en till AC, tyvärr. Annars hade det så klart varit lättast.

6. D09
    Medlem · Nivå 25
    Titta där rören går in i pumpen, sitter dom direkt på en Nippel/ mutter är det kört, sitter det däremot en handske så finns det en möjlighet.

Ska se om jag hittar en bild på min

Men om det är bästa lösningen ekonomiskt vågar jag inte svara, jämnför med vad en nyare billigare med två Innedelar kostar.

• Laddar…
  7. Skåne-Mia
    Medlem Nivå 1
    Tack! Ska kolla det. :)

8. L
    Medlem · Nivå 14
    Jag hade flyttat innedelen till sovrummet, och kompletterat källaren med några radiatorer eller fläktkonvektorer, samt en avfuktare om det behövs.

• Laddar…
  9. D09
    Medlem · Nivå 25