Byggahus.se

Extern motor till köksfläkt?

1. R
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Har köpt mig en köksfläkt av märket Thermex på blocket, till min förvåning upptäcker jag att den inte har inbyggd motor utan kräver en extern.
    Detta var helt nytt för mig, men man lever och lär :)

Nu till frågan: någon som kan tipsa om externa motorer? Måste jag använda Thermex egna eller kan jag även kolla på andra märken? Tänkte placera motorn på vinden och ansluta fläkten till befintlig kanal (där den gamla köksfläkten har varit inkopplad tidigare).
    Vad är det jag ska leta efter? Är en extern motor och en kanalfläkt samma sak? Finns ju kanalfläktar runt tusenlappen, men thermex tar ca 8000 för sin som heter KVKE 200.
    Vad är det jag missar?

Fläkten heter Thermex Bordeaux, 90 cm.

Tack på förhand :)

2. R
    Medlem Nivå 6
    Tillägg till ovan: jag har ingen centralventilation i huset, dvs det är en egen kanal för enbart köksfläkten...har plats på vinden för en motor.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag antar att deras egen fläktmotor har varvtalsreglering som styrs från kåpan. Om då relerelektroniken sitter i kåpan, så att du fortfarande bara har två trådar till motorn, med reglerad ström, så kanske det kan gå med en annan motor.

Men mer troligt är att du bara har styrningen i kåpan, och reglerelektroniken hör till motorn. I så fall måste de vara kompatibla.

4. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Nivå 17
  5. R
    Medlem Nivå 6
    Tack för svaren!
    @Johan: Tror du att CA-motorn som du länkade till kan kopplas till min Thermex fläkt? Det tar emot att betala 7-8000 för Thermex egna motor...:|

Då är det alltså en "kanalfläkt" jag behöver, det är samma sak som en extern motor? Finns som sagt kanalfläktar i alla möjliga prisklasser, jag vill bara ha någon som fungerar för mitt ändamål (köksfläkten och inget annat). Fler tips och ideér emottages tacksamt :)

6. R
    Medlem · Nivå 12
  7. Johan Gunverth
    Fjäråskupan har sålt den i många år som köksfläkt till vindsutrymme. Dock inte längre vad jag kan se. Har själv en Östberg IRE200D, köpt från just Fjäråskupan för drygt 10 år sedan.

8. Johan Gunverth
    Kanalfläkten måste ju vara avpassad för köksfläktsändamål. Har inte full koll på detta, men tryckfall och brandisolering spelar in. Den länkade fläkten kan användas utan extra brandisolering. Finns säkert flertalet andra produkter på marknaden.

9. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Du kan välja vilken fläkt du vill som fyller kraven på effekt < 150 W enfas och med möjlighet till vad som brukar skrivas stegtraforeglering, spänningsreglering. Tex den Johan visar skulle passa fint rent elektriskt och byggform men lite mindre luftmängd. Så det är bara att leta finns säkert många, men se till att den är vettig för rengöring och med bra långlivad motor (ytterrotor) osv så kan du spara en bra slant.

10. R
    Medlem Nivå 6
    Oj, vilka bra och snabba svar... tack!!
    Känns som att jag måste läsa in mig på ämnet dock... ju mer man googlar desto fler frågor dyker det upp :)

"Hålet" som syns på kökstaket idag (där gamla fläkten var inkopplad) har en diameter på ca 14 cm. Antar att det då är diametern på min kanal... Huset är från 60-talet. Ska man då välja en kanalfläkt med 16 cm, eller sikta på mindre?

Typiskt att vi precis är klara med omdragning av all el i huset, och tog inte hänsyn till att dra el till vinden då jag trodde att jag skulle köpa en fläkt men intern motor :(

@GK100: Intressefråga: varför måste effekten vara mindre än 150W? Och, behöver jag köpa en reglerbar transformator eller är det detta som redan ska sitta i kåpan?

11. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Den som hör till ligger i det häradet för effekt så man får anta att det inte är dimensionerat för mer internt i kåpans styrning. Och i den finns vad som krävs för hastighetsvalet så inget mer än fläkten ska till. Antingen är det en dimmerliknande funktion eller stegtrafo inbyggt i köksdelen.

12. R
    Medlem Nivå 6
  13. R
    Medlem Nivå 6
    Never mind förra inlägget, hittade i dess manual att motorn inte är lämplig att köras mer än på 1 hastighet... Synd, letar vidare :)

14. M
    Medlem Nivå 1
    Hittade denna tråd 1 år senare men av en ren händelse köpte vi också en thermex burdoux ny via blocket för ett år sedan men plockade upp den först i går då vi väntat med kakelbyte! Blev också förvånade när vi blerat upp den och skulle sätta på den att den saknade motor!! Hur löste du dit problem?? Köpte du din fläkt från Göteborg?

15. P
    Medlem Nivå 1
    Jag upplever samma problematik som ovan. Har en Miele med en anslutningskabel för extern fläkt. Nu är det så att jag vill hitta en fläkt som jag gömma inne i pelaren. Jag har ej behov att köra den mer än på 2:an och därav inte nämnvärt känslig för oljudet. Problemet är att jag vill kunna via knapparna styra hastigheten och anslutningskabelns handske är 6-polig. När jag mäter upp den så växlar AC 2-11 Volt. Hur kan jag finna en hyfsad fläktmotor som kan ta emot dessa Volt och faktiskt fungera med knappsatsen på kåpan någorlunda? Hur skulle jag då koppla den?