Byggahus.se
Har gjort ett sånt extremt misstag när jag skulle renovera öppna spisen. Murstocken var inklädd med träpanel så jag skruvade ur ca 70 st skruv. Det visade sig att det var björnplugg i alla hål. rena asbestfibrer. Det var inte helt lätt att upptäcka eftersom det var samma färg som murbruket. Upptäckte inte detta på en gång. Skickade in det på analys och det var blå asbest Den värsta sorten :(
Frigörs det mycket fibrer när man drar ut skruv ur brjörnplugg?
Konsistensen är typ som dammtussar
Det var ju inte så att jag rev så det dammade men några dröste det ifrån
Exponering under arbetet var 2-6 timmar har lite blackout av nojjan
Sen vistades jag i huset några dagar senare ca 10 timmar. hoppas att det värsta har lagt sig då
Bodde ju inte i huset under renoveringen som tur var och har anlitat en firma för att sanera.
Är även lite orolig av hur mycket som har spridits i huset för man vill ju flytta tillbaka någon gång.
Företaget som sanerar säger att det inte kan ha spridits så långt men vad tror ni om det ?
Har pratat med två läkare som säger att så kort exponering inte är farlig
Hur orolig ska jag vara för min hälsa ?
Aldrig rökt och kommer aldrig att göra

• Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
Eftersom du inte är rökare och exponeras för asbest dagligen så är det helt ofarligt.

• Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
Du har pratat med tre experter som säger att det är ofarligt och du tror dom inte? Vad skulle få dig att ändra dig om nån random person på ett forum sa det också?
Det är bra mycket farligare att elda i din öppna spis isåfall.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Jo jag är verkligen dum. Men är hypokondrisk och har läst riktigt läskiga saker på nätet. Du resonerar helt rätt Stefan

Ingen som kallar nån dum.

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
S
Till TS det är mycket tal om asbets i dagens läge och en massa skrämselpropagande hur farligt det är , sant i stora mängder är det farligt om det andas in .
I det här läget som du är så är det inget farligt , den s.k. exponeringen som du är rädd för ,
är en nanosekund från något farligt .
Jag vill bara säga dig , att du inte får några men av det du gjort , det är farligare att ands in röken från din öppna spis som Stefan N säger eller gå ute på trottoaren intill rusningstrafik
Hoppas att vi här på forumet har kunnat stilla din fasa för detta och lev som vanligt

MVH Skutten11

• Gilla
Eddie meduza
  • Laddar…
Om det bara är en nanosekund från att vara farligt så är det ju väldigt nära att vara farligt... :rolleyes:

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
S
Ingen skrämselpropagnde för någon , bara verklighet ska framföras , även du vet vad som är farligt och inte farligt i detta sammanhang :)

• Gilla
Eddie meduza
  • Laddar…
Är lite för nojjig för att lösa kryptiska meddelande skutten, Är det kört eller inte ? var jag en nanosekund från att det skulle vara kört ?

Mikael_L
Först och främst ska du läsa denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/

Den är relativt balanserad, något liten överdrift här och var, och något lite raljerande här och där. Men i stort håller tråden bra klass, och ger bra input till både de som nojjar över asbest likväl som de som undervärderar asbest.

Men så är det, asbest är ju lite farligt. Men det är alltid kopplat till exponeringsgrad.
Man måste ju se det statistiskt. Man kan ju råka få lungcancer av en enda och den första asbetsfibern man andas in, nu är ju sannolikheten för detta mindre än en på en kvintiljard, typ. Sannolikheten är så låg att man lugnt kan säga att det inte händer alls.

Titta lite på exponeringen, och sannolikhet, så klarnar det kanske lite.
Varenda människa som bor i en stad här i Sverige andas in minst 1000 asbestfibrer om dagen, ja vissa dagar andas man in bortåt en miljon asbestfibrer. Det är den mängden som hela tiden svävar runt i vår stadsmiljö pga av vår tidigare användning av materialet ifråga.
Och nu är det så att de absolut flesta inte får några asbetsrelaterade sjukdomar.
Vi insjuknar av förkylning, influensa, alkohol, fet mat, stress, mögel, skämd mat osv osv.
Och vi dör av naturligt åldrande eller stroke, hjärtinfarkt, cancer i tarmen, arbetsplatsolyckor, bilolyckor, fall från stege, självmord, förgiftning osv osv.

Asbestrelaterade orsaker är så litet av att det är svårt att ens se i statistiken.

Så ifall du nu råkade få i dig 5 miljoner asbestfibrer vid detta tillfälle, så betyder det att du statistiskt sett ökat din chans att dö av något asbestrelaterat innan någon annan dödsorsak tar med någon tusendels procent.
Man kan säga att du statistisk sett fått en asbetsrelaterad sjukdom typ 5 månader närmare än annars, för du har i absolut värsta fall andats in asbetsfibrer motsvarande det du annars andas in under 5 månader.
Och då är det helt frankt så att du fortfarande har absolut störst chans att någon annan sjukdom eller dödsorsak hinner långt före cancer orsakat av asbest.

Framförallt om du är hypokondriker eller sjukligt rädd för asbest, då är det (men bara statistiskt sett) indikatorer på att du kommer lida av psykisk ohälsa som kommer leda till din död.

• Gilla
Bengt Larsson och 6 till
  • Laddar…
Nej, det är inte kört. Du kan skruva ur asbest pluggar dagligen i många år innan du ens kommer i närheten av den exponering som de som drabbas har fått.

De som framförallt har drabbats är arbetare i asbest relaterad industri, många har stått och sågat i eternit i fabriker där eternit prylar tillverkas. De har stått kanske 8h om dagen i ett moln av asbetsfiber från sågarna, helt utan skyddsutrustning. Även bkand dem som exponertas såhär, så är det en minoritet som blir sjuka.

Sedan finsn det i statistiken ett mindre antal individer som bl,ivit sjuka av lägre exponering, men ändå långvarig exponering.

Och det finns typ 1% av de som blir sjuka, där man först inte hittar någon känd exponering, men sedan efter djupa undesökningar ändå hittar att de kanske dagligen fått ta hand om arbetskläder som deras makar haft på sig i eternitfabriken och liknande.

Sedan tror jag att man har någon promille av de som blir sjuka där det inte hittas någon känd exponering, men där kan man ändå misstänka okänd stor exponering, typ att de väntat på bussen utanför en eternitfabrik dagligen under åratal.

Men bland människor som någon enstaka gång sågat i eternit, eller hanterat den här typen av pluggar finns det ingen observation av sjukdomsfall.

• Gilla
Eddie meduza och 1 till
  • Laddar…
E Eddie meduza skrev:
Hur orolig ska jag vara för min hälsa ?
Vad björnpluggarna beträffar behöver du inte vara orolig alls.

• Gilla
Eddie meduza
  • Laddar…
S
E Eddie meduza skrev:
Är lite för nojjig för att lösa kryptiska meddelande skutten, Är det kört eller inte ? var jag en nanosekund från att det skulle vara kört ?
Enkelt uttyryckt du behöver inte oroa dig , då skulle jag vara borta för länge sen , p-g-a dom arbeten som jag gjort i gamla panrum . , klart man ska undvika det
Sen finns det en del domedagspersoner ute i samhället son är livrädda bara dom hör namnet ,
som dra allting till det yttersta i ämnet ,
Men ha det bra nu , det är inget fel på dig angående ditt arbetet med pluggarna

NVH Skutten11

Edit En nanosekund är så kort att du hinner inte blinka 1/50 på den tiden , så det kan inte vara kört som du kallar det

• Gilla
Eddie meduza och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S skutten11 skrev:
Enkelt uttryckt du behöver inte oroa dig
Det borde jag nog också skrivit.

För det är väl kontentan av det jag menade. :)

• Gilla
Eddie meduza och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren
Tänkte våttorka hela våningen som olyckan inträffade på innan vi flyttar hem
Ska man våttorka hela övervåningen med leksaker och sånt som ligger där uppe eller är risken liten att det kan spridas så långt ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.