Byggahus.se

experthjälp ang skarv mellan matta och väv

1k läst  4 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    Håller på att måla om i vår tvättstuga. För några år sedan hade vi en övergripande vattenskada i vårt hus och fick då byta golv i bla tvättstugan. En ny plastmatta lades in. På väggarna sitter väv och dessa behövde man inte göra något åt då endast golvet var skadat pga vattenskadan. Nu när jag renoverar har jag upptäckt att det inte är gjort någon skarv mellan matta och väv i tvättstugan vilket jag tyckte var jätte konstigt. På några ställen glipar det till och med in mot underliggande väggskiva där mattläggaren har skurit matten snett. Har pratat med mattläggaren som gjorde arbetet men han menar att de har inte gjort något fel då det är målaren som ska dra ner väven över mattan. Men vi hade ju aldrig ute någon målare då väggarna var intakta! Och ingen information fick vi ang detta heller vilket jag tyckte var fult.

Har pratat med vårt försäkringsbolag om det för att höra hur vi ska gå till väga. Där fick jag inte så mycket hjälp utan kvinnan jag pratade med sa endast att då det var i tvättstuga var det endast golvet som behövde vara vattentätt, väggarna verkade det inte så noga med. Hon sa mer eller mindre att jag fick hitta en lösning så det blev så snyggt som möjligt... :O

Min fråga är nu hur jag ska göra en så säker skarv som möjligt mellan golvmattan och väggen. Räcker det med att köpa lite väv och sedan skarva över den gamla väven och så att det går ner över mattan? Ska jag lägga någon silikonkant eller liknande först mellan matta och vägg eller räcker det med våtrumsspackel och sedan limma på ny skarvkant av väv och sedan spackla kanterna och måla över?

Mvh Liselott

2. Consensus
    Medlem Nivå 9
    Vattenbegjuter du väggarna i tvättstugan? Om inte så är det nog bättre att vänta till nästa renovering och göra om det rätt den gången.

3. L
    Medlem Nivå 1
    Vad innebär vattenbegjuter? Vi har inte gjort något alls i tvättstugan utan det har varit glasfiberväv sedan huset byggdes 1991. Har inte tänkt göra något annat än att ha kvar väven.

4. Consensus
    Medlem Nivå 9
    Stänka på väggarna som man gör i ett badrum. I tvättstugan är det golvet som måste hålla våtrumsstandard såtillvida man inte har en duschhörna eller dyl.

5. L
    Medlem Nivå 1
    Jaha, då förstår jag. :) Nej vi har inget sådant i tvättstugan. Bara tvättmaskin och tumlare samt vanlig ho med kran. Väggarna är väv men golvet är ju gjort av fackman så det utgår jag ifrån att det är våtrumsstandard på det. Jag tänker inte ändra på väggarna, vill bara fixa skarven mellan matta och vägg så det blir tätt.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka